Ina.89 Skrevet 11. desember 2012 #1 Skrevet 11. desember 2012 Hvorfor blir hun så urolig på kvelden? Alt i fra kl 17 eller 21 til 04 tiden på natta. Skal bare bære hos meg, pappan fungere ikke. Hun er mett, men vil bare ligge ved puppen. Ser hun er trøtt, men vil ikke sove. Og skal absolutt ikke ligge i sin egen seng, men bare på magen på meg. Hvorfor? Og hvordan kan man få til rutiner på legging og nattesøvn? Hun er 8 uker.
*oktobergutt 12* Skrevet 11. desember 2012 #2 Skrevet 11. desember 2012 Jeg har også en 8 uker gammel gutt som er helt lik..... Får han til å sove i egen vuggen på kvelden faktisk... men på dagen er det klin umulig. Må gå med bæresele eller trille vognen. Han maser etter puppen heeeele tiden.... sutter litt... sovner.... osv. Prøver jeg da å legge han i egen seng så våkner han etter 5 minutter. Om kvelden er han ekstra masete etter puppen ja, men da føler jeg at jeg ikke har så mye melk heller. Tror ikke man kan få rutiner på en så liten baby...
eaglebeagle Skrevet 11. desember 2012 #3 Skrevet 11. desember 2012 Det er en kjent problemstilling at babyer kan bli litt urolige på kvelden. Min erfaring er at de da egentlig er litt overtrøtte og klare for sengen. De blir liksom ikke fornøyde med noe, drar i puppen, drikker litt og slipper litt, klager og vrir seg. Nå er jo 8 uker tidlig, men vi hadde allerede da forsiktig introdusert døgnrytme med kveldsstell og legging i egen seng (på eget rom også her da, men det er jo så forskjellig hva man trives med). Rundt 8 uker hadde vi kveldsstell i åtte-nitida med rundvask eller bad, så pupp. Etter dette gikk pappa opp og la henne i sengen med nattasang. Så måtte vi opp et sted mellom 2-10 ganger for å gi smokk, rugge litt e.l, men i løpet av 30-60 minutter sovnet hun ordentlig og gikk inn i første soveøkt før nattpupp (ca 5 timer). Nå er hun fire måneder og dette fungerer veldig bra, og har blitt en fast rutine. Vi skyver bare litt på leggetiden så den blir stadig litt tidligere på kvelden. Vi har forsiktig begynt med litt grøt (oh lykke!) før sengen og kveldspupp. Dette har forlengent første soveøkten til ca 7 timer før natt/morgenpupp. Denne rutinen har vi brukt på alle våre barn med hell - selv om noen kan ha vært striere eller enklere å legge og få inn i rutinen. Min anbefaling er å ikke gi opp, og at uroen som oftest skyldes tretthet mer enn plager. Og at den første søvnuroen med en gang etter de legger seg, gir seg etter en halvtimes tid (våkner jo gjerne hvert femte minutt i starten). Lykke til!
Puppen og lillemor Skrevet 11. desember 2012 #4 Skrevet 11. desember 2012 Gutten min er 8 uker og vi har allerede innført faste kveldsrutiner.. Han legger seg til litt ulikt tidspunkt avhengig av når han våkner etter siste lur! Men jeg kan ta gårsdagen som et eksempel: Han sov siste lur fra ca 15-17.30! Fikk mat 17.30! Så var han våken en liten stund.. Lå på gulvet litt, var med i vippestolen når resten av familien spiste middag (18-tiden)! Så går vi på badet, og han blir vasket (eller badet), får på tørr bleke og pysj! Mer mat! Og så går vi på soverommet og legger han (ca 19.30 i går)Han blir lagt i egen seng på kaldt og mørkt soverom! Vi synger en nattasang og går ut av rommet! I går sovnet han av seg selv kjempekjapt.. Andre kvelder kan han klage litt og bruke litt tid på å sovne! Hvis han gråter er jeg inne hos han til han sovner! Gråter han veldig (og jeg mistenker f.eks. vondt i magen) så tar jeg han opp og trøster.. Men vi holder oss inne på soverommet hvor det er mørkt! Gjorde det samme med førstemann og vi har (bank i bordet) aldri hatt problemer med legging.. Så jeg tror på å innføre gode rutiner og vaner tidlig..
eaglebeagle Skrevet 11. desember 2012 #5 Skrevet 11. desember 2012 Gutten min er 8 uker og vi har allerede innført faste kveldsrutiner.. Han legger seg til litt ulikt tidspunkt avhengig av når han våkner etter siste lur! Men jeg kan ta gårsdagen som et eksempel: Han sov siste lur fra ca 15-17.30! Fikk mat 17.30! Så var han våken en liten stund.. Lå på gulvet litt, var med i vippestolen når resten av familien spiste middag (18-tiden)! Så går vi på badet, og han blir vasket (eller badet), får på tørr bleke og pysj! Mer mat! Og så går vi på soverommet og legger han (ca 19.30 i går)Han blir lagt i egen seng på kaldt og mørkt soverom! Vi synger en nattasang og går ut av rommet! I går sovnet han av seg selv kjempekjapt.. Andre kvelder kan han klage litt og bruke litt tid på å sovne! Hvis han gråter er jeg inne hos han til han sovner! Gråter han veldig (og jeg mistenker f.eks. vondt i magen) så tar jeg han opp og trøster.. Men vi holder oss inne på soverommet hvor det er mørkt! Gjorde det samme med førstemann og vi har (bank i bordet) aldri hatt problemer med legging.. Så jeg tror på å innføre gode rutiner og vaner tidlig.. Fornuftig, slik har vi gjort det også med hell 5 ganger :-)
Gjest Heartbroken Skrevet 11. desember 2012 #6 Skrevet 11. desember 2012 Jeg sliter med akkurat det samme på min 7 uker gamle gutt. Han sover en lang lur fra ca kl 12.30 - 16.00 og er stort sett våken etter det, sovner bare små lurer på 15-30 min i vuggen eller vippestolen. I 20-21 tiden er han tydelig trøtt og sovner i sengen sin, men våkner etter max en time. Hvilket råd har dere da? Han virker jo lysvåken, så jeg syns det blir vondt å tvinge han til å ligge i senga, men det tar bare kort tid før han blir trøtt og utilpass igjen. Han oller og klager fra ca kl 21-24 hver kveld, da sovner han av ren utmattelse virker det som og sover godt til alt fra kl 3-6. Tror dere det er for tidlig å ta kveldstellet sånn i 18 tiden hvis han da har vært våken siden kl 16-16.30? Og prøve å legge han i sengen (han sover ikke i sengen på dagtid) og ta kvelden da? Eller bør han få en kort lur da og kveldstell sånn i 20-21 tiden? De skulle kommet med bruksanvisning, disse søte små
eaglebeagle Skrevet 11. desember 2012 #7 Skrevet 11. desember 2012 (endret) Jeg sliter med akkurat det samme på min 7 uker gamle gutt. Han sover en lang lur fra ca kl 12.30 - 16.00 og er stort sett våken etter det, sovner bare små lurer på 15-30 min i vuggen eller vippestolen. I 20-21 tiden er han tydelig trøtt og sovner i sengen sin, men våkner etter max en time. Hvilket råd har dere da? Han virker jo lysvåken, så jeg syns det blir vondt å tvinge han til å ligge i senga, men det tar bare kort tid før han blir trøtt og utilpass igjen. Han oller og klager fra ca kl 21-24 hver kveld, da sovner han av ren utmattelse virker det som og sover godt til alt fra kl 3-6. Tror dere det er for tidlig å ta kveldstellet sånn i 18 tiden hvis han da har vært våken siden kl 16-16.30? Og prøve å legge han i sengen (han sover ikke i sengen på dagtid) og ta kvelden da? Eller bør han få en kort lur da og kveldstell sånn i 20-21 tiden? De skulle kommet med bruksanvisning, disse søte små Bruksanvisning hadde vært noe hehe, en for hvert barn. Jeg har aldri vekket mine, de har sovet så lenge de har trengt, og jeg har om nødvendig "vekket" de for kveldsstell og legging :-). Det vi har gjort er at vi har knepet inn på kvelden, i starten la vi dem i 22-tida, så 21, nå 20 og håper å lande på 19 nå når grøten er på plass. Prøv deg litt frem, men det å ha en definert kveldsstell/leggerutine tror jeg er viktig uansett tid på kvelden. Da får barnet forberedt seg på at det nærmer seg tida for den lengre soveøkten. :-) Endret 11. desember 2012 av eaglebeagle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå