Gå til innhold

halsbetennelse. Hvor lenge før de blir friske og er det normal reaksjon å ikke ville ha vått eller tørt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har halsbetennelse. Har vært syk i fem dager men tror ikke hun har hatt halsbetennelse så lenge. Vi var på legevakten i går og fastlegen i dag.

Hun har nesten ikke fått i seg mat på fem dager og i går nektet hun å drikke. I dag drakk hun godt på morgenen. Men ikke noe etter kl 10 annet enn flytende Ibux og pencelin. Samt litt vann som vi sprøytet inn med tvang etter beskjed fra legevakt. Hun har ikke streptokokker men crp viser bakterie infeksjon. Er det vanlig reaksjon å nekte å ta til seg vått og tørt? Selv etter å ha fått smertestillende. Vi gav Paracet i går, men siden det gav en halvtime med lindring ble vi anbefalt Ibux.Hun er 19 mnd. Er det noen med erfaringer på barn med halsbetennelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør vondt å svelge, vet du.

Slet mye med dette da jeg røyket, og det eneste som hjalp meg var (røykeslutt) å fryse ned yoghurt som jeg spiste :)

Lindret godt og var iallefall LITT næring.

Skrevet

Jenta mi hadde halsbetennelse for en liten stund siden, og merket godt at hun kviet seg for å svelge. Men, vi fikk penicillin ganske fort da pga at alle vi andre hadde halsbetennelse også (streptokokker). Så hun rakk nok ikke å få skikkelig vondt. Jeg har hatt halsbetennelse flere ganger, og har hatt så vondt at jeg ikke har klart å svelge mitt eget spytt, så skjønner jenta di godt. Det er kjempevondt! Har dere fått penicillin da, eller?

Skrevet

Tulla her på 1,5 var syk for en ukes tid siden og selv om hun ikke fikk påvist halsbetennelse var det hel tydelig at hun hadde vondt både når hun hostet og ellers. Var veldig vanskelig å få i henne både vått og tørt, og det vedvarte også noen dager etter hun var blitt bedre.

Vi fortsatte bare å tilby henne alt vi kunne finne på, så vi sørget for at hun hvertfall fikk i seg noe: det gikk mest i kjøleskapskald frukt (melon, ananas, druer, blåbær...) og juice. Ellers fikk hun spise det lille hun måtte få lyst på, enten det var en sjokoladebit, muffins eller hva et nå måtte være.

Skjønte etterhvert at det samtidig kom en jeksel, så det var mange grunner til at mat ikke var stas...

Nå er hun på vei tilbake og er neste der hun var, men det har sittet lenge i...

Som regel klarer de seg fint noen dager uten mye vått og tørt, men det skal selvsagt ikke vare for lenge...

Skrevet (endret)

Muffin har halsbetennelse, og har vært syk i en uke :( Mild feber sist mandag og fikk plutselig 40 grader i feber tirsdag kveld (ble afebril etter paracet) + 39 grader onsdag ettermiddag etter dagduppen. Startet med apocillin torsdag formiddag etter tur til legen. Han spiser og drikker elendig, noe vi aldri før har opplevd. Han har nesten aldri vært syk i sitt liv, så det er veldig tøft å se veslegutt slik :(

Vi gir paracet supp fast hver 8. time og det hjelper noe på matlysten. Venter 30-40 min fra vi gir paracet til vi tilbyr mat/drikke. De får jo vondt i halsen når de har tonsilitt, og tonsillene kan hovne opp og bli kjempestore, noe som gjør at det er vanskelig for dem å svelge annet enn flytende føde. Han har gått ned 1,5 kilo hittil :( Men ikke hatt nevneverdig med feber siden fredag morgen. Apocillin smaker jo bensin da så det kan jo sikkert også virke inn på matlysten. Men smakstilsatt AB-dose er jo 5-10 ml mens Apocillin (som jo er best) er 0,5-1 ml.. Så vi skal nå holde ut de siste to dagene av denne kuren.. Men regner med at han ikke er "back in shape" med matlyst før nærmere helga. Eneste vi får i ham er banan/rismelken fra nestlè, vanlig melk på flaske og vann.... Og enkelte dager har det glidd ned en halv lussekatt eller en halv vaffel..

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Det tok lang tid før jenta mi fikk tilbake matlysten også, selv om hun fikk penicillin fort.

Skrevet
Det tok lang tid før jenta mi fikk tilbake matlysten også, selv om hun fikk penicillin fort.

Godt å høre at det ikke bare er oss... Jeg hadde to halsbetennelser sent i tenårene og etter oppstart med penicillin så var jeg jo frisk som en fisk dagen etter... Føles litt skummelt at Muffin fremdeles er så preget siden han alltid har vært så frisk og robust. Av og til får jeg litt panikk og er redd for at det er noe annet i tillegg, eller at han er feildiagnostisert og går på feil type antibiotika... Men vi har vært hos legen 2 ganger og skal igjen på onsdag så han blir jo fulgt godt opp.

Skrevet

Jeg er også redd det er noe annet. Men det er sikkert ikke det. Har hatt streptokokker selv og vet det er vondt. Men hadde håpet at smerte stillende hadde hjulpet noe. Vi begynte med apocellin i går. Og kan vel ikke vente bedring før i morgen tidligst. Da har hun gått ei uke uten særlig med mat.

Hun har spist en yoghurt i dag. I går spiste hun bare på morgenen. Håper hun får i seg litt mer i dag. Fikk tilbud om cola og sjokolade. Det skulle hun ihvertfall ikke ha.

Skrevet

Gi så mye is hun bare orker :) Det lindrer godt og gir noe næring i form av sukker.

Skrevet

Vil ikke ha is, saft, cola eller godteri. Ellas fruktposer og yoghurt er det eneste hun vil ha. Får så mye hun vil. I dag har hun spist under 2 poser.

Skrevet

Ikke is ei gang? Stakkars da er det ille fatt. Hun bør bli bedre i løpet av et par dager på penicillin. Hvis ikke så ville jeg kontaktet lege igjen.

Skrevet

Vil ikke ha is, saft, cola eller godteri. Ellas fruktposer og yoghurt er det eneste hun vil ha. Får så mye hun vil. I dag har hun spist under 2 poser.

Har dere prøvd med melk på flaske? Her gikk vi rett og slett tilbake til flaskemåltider, og passet godt på å gi paracet supp x 3 per døgn. Da ble Muffins appetitt merkbart bedre. Nå har vekta stagnert hvertfall etter 1,5 kg ned på en uke...

Skrevet

Hun bør bli bedre ganske kjapt, ja. Smertene skal bli borte etter 1-2 døgn. Hvis ikke ville jeg ringt legen igjen.

Madolyn&Muffin: 1,5 kg ned på en uke var mye, ja. Stakkars :-( Godt han har litt å gå på da. Ser du det godt på han, eller?

Skrevet

Hun bør bli bedre ganske kjapt, ja. Smertene skal bli borte etter 1-2 døgn. Hvis ikke ville jeg ringt legen igjen.

Madolyn&Muffin: 1,5 kg ned på en uke var mye, ja. Stakkars :-( Godt han har litt å gå på da. Ser du det godt på han, eller?

Her har Muffin behov for jevnlig smertestillende for å få i seg næring, selv om det er 5 dager siden vi startet med penicillinkur :( Går nå og lurer på om primærfokus faktisk kan være monoukleose med sekundær tonsillitt, siden han har vært pjusk så lenge... Fetteren hans på 3 år hadde nemlig kyssesyken for et par mnd siden og de er jo smittsomme i opptil et år etterpå... Ja det syns godt på ham, Honningmelon :( Jeg hadde Muffin i bhg i 3 timer i dag og den ene ansatte sa med èn gang vi kom inn døra at "næmmen så mye han har gått ned i vekt!!" Sjeleglad for at han har hatt en del å gå på ellers hadde han jo blitt innlagt for flere dager siden. Heldigvis er han i bedring nå *bank i bordet*. I dag har han fått i seg det dobbelte av hva han spiste i går, og i går fikk han i seg det dobbelte av hva han spiste dagen før der. Gleder meg til vi kan gå over til sunn og næringsrik kost igjen og ikke bare det saftis, lussekatt/pølsebrødopplegget og bananmelk-styret som vi driver med nå...

Skrevet

Så bra muffin begynner å bli bedre. Ikke noe særlig når de små er syke og raser ned i vekt.

Vi har faktisk ikke merket bedring på matinntak med Paracet eller Ibux som vi fikk beskjed om å gå over på siden Paracet gav så kort lindring. Hun har kanskje drukket litt, men ikke spist. Melk fikk vi beskjed om at hun ikke skulle ha før hun ble bedre.

Pappa var innom en tur og så med en gang at hun har blitt mye tynnere. Hun har heldigvis hatt mye å gå på.

Hun har spist mye yoghurt i dag. Og litt havregrøt, ost og servelat. Hun har begynt å leke, smile tulle og le i dag. Så da tror vi hun er på bedringens vei:-) det var godt for en bekymret mor.

Skrevet

Her har Muffin behov for jevnlig smertestillende for å få i seg næring, selv om det er 5 dager siden vi startet med penicillinkur :( Går nå og lurer på om primærfokus faktisk kan være monoukleose med sekundær tonsillitt, siden han har vært pjusk så lenge... Fetteren hans på 3 år hadde nemlig kyssesyken for et par mnd siden og de er jo smittsomme i opptil et år etterpå... Ja det syns godt på ham, Honningmelon :( Jeg hadde Muffin i bhg i 3 timer i dag og den ene ansatte sa med èn gang vi kom inn døra at "næmmen så mye han har gått ned i vekt!!" Sjeleglad for at han har hatt en del å gå på ellers hadde han jo blitt innlagt for flere dager siden. Heldigvis er han i bedring nå *bank i bordet*. I dag har han fått i seg det dobbelte av hva han spiste i går, og i går fikk han i seg det dobbelte av hva han spiste dagen før der. Gleder meg til vi kan gå over til sunn og næringsrik kost igjen og ikke bare det saftis, lussekatt/pølsebrødopplegget og bananmelk-styret som vi driver med nå...

Krysser fingra for at han er på bedringens vei nå. Og at matlysten snart er på normalen igjen. Hadde det vært jenta mi, så hadde hun blitt innlagt tenker jeg. 1,5 kg hadde blitt for stort vekttap for henne. Er et stort pluss å ha litt å gå på ved sykdom. Mellomste klager på vondt i halsen igjen, så jeg er veldig på vakt. Har ikke lyst på en ny runde med halsbetennelse, matnekt og penicillin som tåles dårlig.

Masse god bedring til Muffin :-)

Skrevet

Krysser fingra for at han er på bedringens vei nå. Og at matlysten snart er på normalen igjen. Hadde det vært jenta mi, så hadde hun blitt innlagt tenker jeg. 1,5 kg hadde blitt for stort vekttap for henne. Er et stort pluss å ha litt å gå på ved sykdom. Mellomste klager på vondt i halsen igjen, så jeg er veldig på vakt. Har ikke lyst på en ny runde med halsbetennelse, matnekt og penicillin som tåles dårlig.

Masse god bedring til Muffin :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei! Hvordan går det med barna deres? Har de blitt bedre? :-)

Skrevet

Så koselig at du spør, Honningmelon :) Muffin er frisk som en fisk igjen :) Matlysten er definitivt på plass. Spiste 1,5 skive grovbrød med makrell i tomat i går morges like før han skulle i barnehagen (våkna ganske tidlig for en gangs skyld) og pappaen sa at med èn gang Muffin løp inn i frokostsalen i bhg så ropte han "grutt!grutt!" (grøt)... <3 Veldig glad og takknemlig for å ha en frisk og blid liten gutt i huset igjen.

Skrevet

Her er det stikk motsatt!

Han vil ha alt av mat,å når han får det så kaster han det opp igjen.

Ikke kjekt det heller..

Skrevet
Her er det stikk motsatt! Han vil ha alt av mat,å når han får det så kaster han det opp igjen. Ikke kjekt det heller..

Uff og uff :( Hvor lenge har han vært syk?

Skrevet

8 dager.

Har gått 2 dager på pencilin nå men ser ingen virkning enda.

Skal gi det i 10 dager da,så finnes enda håp :P

Skrevet
8 dager. Har gått 2 dager på pencilin nå men ser ingen virkning enda. Skal gi det i 10 dager da,så finnes enda håp :P

Her gikk det 5 dager fra penicillinstart til Muffin var sånn noenlunde på beina igjen og spiste fast føde. Men det hjalp mye når vi startet å gi paracet supp x 3. Men han kaster ikke opp igjen hver gang han får medisin eller? For han må jo klare å holde den nede for å bli bedre..

Skrevet
8 dager. Har gått 2 dager på pencilin nå men ser ingen virkning enda. Skal gi det i 10 dager da,så finnes enda håp :P

Her gikk det 5 dager fra penicillinstart til Muffin var sånn noenlunde på beina igjen og spiste fast føde. Men det hjalp mye når vi startet å gi paracet supp x 3. Men han kaster ikke opp igjen hver gang han får medisin eller? For han må jo klare å holde den nede for å bli bedre..

jeg gir han medisin når han er ferdig å kaste opp så jeg vet at han beholder det.

Skal begynne med paracet imorgen å se om han klarer å spise noe da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...