Gå til innhold

vi eller leietaker som må skuffe snø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredag spurte leietakeren når jeg tenkte å skuffe snøen foran hans dør.

Jeg sa at det måtte nesten han gjøre siden han har "sin egen" plass som han bruker. Han trodde at vi bare hadde glemt han.. Mumla noe annet også før han gikk inn igjen.

Jeg har tenkt på dette i helga etter som han ikke har gjort det i det hele tatt.

Er det vi som utleiere som må fikse dette altså?

Anonym poster: 9793d3bd9351741a81ef15d00f1b8ed2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har leietager to velfungerende armer? Vel, da kan han måke snøen selv eller snø inne.

Skrevet

Det er nok deres ansvar sånn egentlig, men jeg har vel enda ikke hørt om en leietaker som ikke "feier for egen dør".

Anonym poster: 77e335a5367bf676f74686a84a5d16c8

Skrevet

Husker ikke regelen for dette men vi måker for leietaker også. Men leietakeren er litt gira selv også så måker til oss når det er kommet mye snø også.

Stakkars, leietakeren har måttet måke 40 cm våt snø i innkjørselsen to ganger mens vi har vært bortreist(80kv). Vi kom hjem til nymåkt eiendom begge gangene. Herlig med slike leietakere :)

Anonym poster: acb82843685807137b732c1845c528a2

Skrevet

Når jeg har bodd i kjellere med egen inngang har utleier tatt oppkjørselen mens jeg har måttet ta min sti.

Nå har jeg bodd mange plasser og det har vært forskjellig fra utleier til utleier men har vanligvis måttet ordne dette selv.

Anonym poster: 29801c393d6bbcd0db3202a6a1c24902

Skrevet

Vi leier ut to leiligheter i sokkelen, selv har vi inngangen fram mot gata. Leieboerne måker selv på nedsiden, vi måker på framsiden. Det har faktisk aldri vært diskutert, og vi har vel hatt en 15-16 forskjellige leieboere siden vi flyttet inn hit for 6 år siden. Med andre ord: For meg (og alle våre fortidige og nåværende leieboere) er det naturlig at leieboeren måker selv!

Anonym poster: b6e85170c934728e2af359fd03800be4

Skrevet

Med mindre det står noe annet i kontrakten, er det dere som skal måke.

Anonym poster: 4b4a18158cfe7ac70f3b54eb1b04c98f

Skrevet

Med mindre det står noe annet i kontrakten, er det dere som skal måke.

Anonym poster: 4b4a18158cfe7ac70f3b54eb1b04c98f

Dette er riktig. I vår kontrakt står det at vi står for måking og gressklipping. Spesifiser kontrakten neste gang, så slipper dere problemer :)

Anonym poster: 133258ed098a35f835c14d802fe9e157

Skrevet

Er det sant? Gjelder det alltid når man leier, selv om hushaien ikke bor i samme hus? I så fall skal det ikke måkes et snøfnugg til heretter!

Anonym poster: 0277b225dc0d01893f38ad9a32a2ae4b

Skrevet

Du kan skrive i kontrakten at det er leietakers ansvar å måke snø og klippe gress. Gjør det neste gang hvertfall, så slipper du.

Det har jeg gjort! :)

Skrevet

Oioi, det hørtes tungt ut for mannen å måke litt snø da, gitt!

Må være tungvindt å være så tiltaksløs.

Skrevet

Altså, avhengig av hva som står i kontrakten, så er det dere som står for snømåkingen.

Men altså, vi leier vi.. Og vi måker da foran vår egen dør! Jeg aner ikke hva som står i kontrakten, men tar det som en selvfølge at vi måker både parkeringsplassen vår og inn til der vi bor. Kunne liksom ikke fått meg til å be de vi bor hos om å måke så jeg kommer meg inn min egen inngangsdør.

Der vi bodde før stod det heller ingenting spesielt i kontrakten, men huseieren måkte aldri på "vår side". Vi stod for det selv, men når det var isklad, 15 minusgrader og vi hadde en nyfødt baby så gadd vi da ikke å måke snø hele tiden, så ofte så snødde det igjen.. Ikke at det hadde noen ting å si for de vi bodde hos da.

Når vi flyttet ut fikk vi en sabla kjeft for at "vi ikke gadd å måke snø om vinteren, vi satt bare inne å gjorde ingenting hele dagen".. Huff, måtte bare nevne det.

Anonym poster: 3bad44e63941af1f3e65d49602964fff

Skrevet

Det er leietakeren sitt ansvar!

Skrevet

Jeg legger det inn i kontrakten og samtidig også at vi i hovedsak tar snømåking av gårdsplass og plenklipping, men at leieboer tar ansvar for det når vi er borte.

MEN det er da helt naturlig at man "feier for egen dør"

Anonym poster: d8ee3973af22059a53c72fca511c1e6f

Skrevet

Vi har tre leiligheter vi leier ut, og har spesifisert dette i egne punkter i kontraktene, at leietaker skal skuffe snø selv, og snømåking av takene. sikkert noen leietakere som ikke vil gå med på dette, men da får de heller ikke leiligheten. det har ikke vært et problem så lenge vi hat pratet om dette før overtakelse

Skrevet

Kan jo tilføye at leilighetene vi leier ut ikke er i nærheten av vårt hus, så det kan jo være anderledes. men lurt å ha pratet om slike ting før avtalen inngås.

leietakere i samme hus skal jeg aldri har igjen;)

Skrevet

Da jeg leide måkte jeg en gang i blant da det trengtes, men for det meste var det huseier som måkte. Vi hadde felles inngangsdør. Greit å dele på oppgavene. Og snømåking er god trim...

Anonym poster: 2e3c3c55abbc33b59ba96bbbece16a1d

Skrevet

I min kontrakt står det at huseier står for plenklipping og snømåking. (bor på gård så det tas med maskiner for å si det slik)

Men det kunne ikke falle meg inn at jeg skulle be han måke foran min dør. Han tar parkeringsplassen når han holder på med traktoren, men rett foran døra tar jeg. Så lenge han ikke kommer meg i forkjøpet.

Merkelig av leieboeren din å komme å spørre dere om dette, da er man veldig lat og har høye forventninger til hva man kan forlange.

Anonym poster: f7d720ea52f5674865f661c0d7be93d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...