Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #51 Del Skrevet 10. desember 2012 Jeg hadde nok påpekt for mor at dere faktisk hadde brukt mer penger på disse barna en ditt og mannens felles barn, med at de pakkene de har fått koster endel mer en en enkel sjokoladekalender. Hvis de skal ha 4 pakker og hver kostet deg 20 kroner mens sjokoladekalenderen kostet 10 kr. Så kan du jo påpeke at barna fikk 7 ganger så mye pengemessig Men jeg hadde nok også lagt til at det er helt greit neste år kan de få en sjokoladekalender til 10 kr de og, det blir jo billigere allikevel. Så ville jeg ha spurt henne hvorfor hun mener det er urettferdig at ikke barna hennes fikk en mer kalender en halvsøskenet. For det er jo det hun sier at det er urettferdig at de ikke fikk det dobbelte...... Mine barn er også skillsmissebarn, nå har de bare et hjem da. men det blir vel som om jeg skulle gi de masse ekstra fordi det er synd på de at pappaen og hans familie ikke ønsker kontakt med de. Selvsagt er det synd for barna at deres pappa og halve slekta deres ikke vil ha kontakt men det hadde neppe vært mindre trist om de fikk mer materielle ting som plaster på såret. Eller slapp unna ting. Det er jo en selvfølge at barn med to hjem må ha dobbelt opp av en del ting, men de blir ikke mer eller mindre lei seg for at mamma og pappa ikke bor sammen om de får alt de peker på og slipper unna alt av krav også videre. Foreldre som gjør en barna en stor bjørnetjeneste om de ikke lærer de livets realiteter. Man gjør rett og slett ikke jobben sin om man lar de slippe unna alt av plikter og ansvar og overøser de med alt de muligens kunne få lyst på. Tenk på de som er fanget i luksusfellen nå, tror du ikke disse barna har en enormt mye større sjanse for å havne der? (ikke hi sine barn altså med de som hele tiden får alt de vil ha) En del av vår jobb som foreldre er vel å lære barna om økonomi. og verdien av penger, lære de å sette pris på ting, lære de huslige sysler så de kan ta vare på seg selv den dagen de flytter ut. Og ikke minst lære de å ta ansvar. Anonym poster: fcf5a77508c7fca1fb9cfe410fae8c2e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143998574-julekalender-og-stebarn/page/3/#findComment-144820217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stratos med 3 barn Skrevet 10. desember 2012 #52 Del Skrevet 10. desember 2012 Forts. fra over. Vi mener altså at ungene har nok av ulemper med å ha to hjem - reise frem og tilbake med pikk pakket sitt pga våre voksne valg. Vi synes derfor det er helt ok om de får litt dobbelt opp med kalender i jula. Vi pleier å "feire" de litt og si at vi setter pris på at de finner seg i situasjonen på en så fin måte. Men det er hos oss, og de er her som sagt annenhver uke. Anonym poster: 220b6e88cb9270b420bb3e53f59cc99f Lureste jeg har hørt på lenge i grunn Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143998574-julekalender-og-stebarn/page/3/#findComment-144820243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #53 Del Skrevet 10. desember 2012 Jeg hadde nok påpekt for mor at dere faktisk hadde brukt mer penger på disse barna en ditt og mannens felles barn, med at de pakkene de har fått koster endel mer en en enkel sjokoladekalender. Hvis de skal ha 4 pakker og hver kostet deg 20 kroner mens sjokoladekalenderen kostet 10 kr. Så kan du jo påpeke at barna fikk 7 ganger så mye pengemessig Men jeg hadde nok også lagt til at det er helt greit neste år kan de få en sjokoladekalender til 10 kr de og, det blir jo billigere allikevel. Så ville jeg ha spurt henne hvorfor hun mener det er urettferdig at ikke barna hennes fikk en mer kalender en halvsøskenet. For det er jo det hun sier at det er urettferdig at de ikke fikk det dobbelte...... Mine barn er også skillsmissebarn, nå har de bare et hjem da. men det blir vel som om jeg skulle gi de masse ekstra fordi det er synd på de at pappaen og hans familie ikke ønsker kontakt med de. Selvsagt er det synd for barna at deres pappa og halve slekta deres ikke vil ha kontakt men det hadde neppe vært mindre trist om de fikk mer materielle ting som plaster på såret. Eller slapp unna ting. Det er jo en selvfølge at barn med to hjem må ha dobbelt opp av en del ting, men de blir ikke mer eller mindre lei seg for at mamma og pappa ikke bor sammen om de får alt de peker på og slipper unna alt av krav også videre. Foreldre som gjør en barna en stor bjørnetjeneste om de ikke lærer de livets realiteter. Man gjør rett og slett ikke jobben sin om man lar de slippe unna alt av plikter og ansvar og overøser de med alt de muligens kunne få lyst på. Tenk på de som er fanget i luksusfellen nå, tror du ikke disse barna har en enormt mye større sjanse for å havne der? (ikke hi sine barn altså med de som hele tiden får alt de vil ha) En del av vår jobb som foreldre er vel å lære barna om økonomi. og verdien av penger, lære de å sette pris på ting, lære de huslige sysler så de kan ta vare på seg selv den dagen de flytter ut. Og ikke minst lære de å ta ansvar. Anonym poster: fcf5a77508c7fca1fb9cfe410fae8c2e Det er da ingeni verden som sier de skal få alt de vil. Spørsmålet er om de blir borskjemte og ikke forstår virkeligheten av å få to kalendere, og til det mener jeg NEI. Unger med to hjem kan godt få to kalendere, skal de aldri kunne ha en kjøpekalender fordi de har to hjem? Eller skal de flytte den frem og tilbake sammen med alt det andre de må ha med seg? Seriøst, å få to kalendere skaper ingen luksusfelle. Det sies så mye dumt her. Anonym poster: 220b6e88cb9270b420bb3e53f59cc99f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143998574-julekalender-og-stebarn/page/3/#findComment-144820252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #54 Del Skrevet 10. desember 2012 Selv stebarn har 24 dager i adventstiden. Ikke 48 dager. Anonym poster: 3101c61bc0f794cb8239d100819ec0b2 Stebarn er like mye barn som alle andre - men de har ofte to bosted. Jeg synes ikke det gjør noe om de får åpne 48 luker/småpresanger - resten av året betaler de prisen for våre voksne valg og fortjener etter mitt syn alt de kan få. Jeg forstår heller ikke dette med at fellesbarnet bare få en tikronerskalender - forsto det som det var fordi hun er så liten. Løsningen er jo svimlende enkel - lag til alle for alle dagene, så har stebarna "gleden" over å ha ekstra mange luker å åpne når de kommer. Kan ikke forstå noe av å måtte spare på akkurat dette. Anonym poster: 220b6e88cb9270b420bb3e53f59cc99f Så løsningen for alle stebarn er at de skal ha dobbelt opp av alt siden det er så synd på dem? Ja barna har ikke bedt om dette selv, men det er vi voksne som lager en unaturlig setting rundt det å ha to bosted, med å kompensere for vår dårlige samvittighet. Hadde ikke voksne gjort det, er jeg temmelig sikker på at barna ikke hadde tenkt over eller forventet dobbelt opp av alt hvor enn de er. Realitycheck: Hva skjer med dem når de kommer ut i den virkelige verden og voksenlivet? Skal de forvente dobbelt opp av alt da også? ;-) Kunne ikke vært mer enig. Her har det alltid vært synd på barna fordi de har to hjem. De har aldri blitt satt krav til, de har null ansvarsfølelse, fordi siden de er skilmissebarn, skal ikke trenge å tenke på å flytte ting frem og tilbake mellom mor/far, greit nok, men det har resultert at de aldri biter seg merke i hvor ting er, det er bare "vet ikke jeg", fordi de er vant til at alt bare blir ordnet opp for dem. Det er ganske dyrt, fordi SÅ mye klær og utstyr er rett og slett borte, fordi de selv ikke aner hvor de gjør av ting. De har fått syke mengder julegaver hver år, de har jo dobbelt opp med familie, og mor og far kompenserer på deres dårlige samvittiget med å gi de ALT på ønskelisten. Resultat, de river av papiret, kaster det de har fått avgårde og begynner på neste pakke, de bruker 2 timer på å pakke opp bare de to. Vårt fellesbarn, får type 7 gaver... Alt dette over, og mer til, har resultert i at det ene barnet oppfører seg som en dronning,hun blir sur når hun må gjøre ting, sur hvis hun må bære sine egne ting, eller rydde opp sitt eget rot, skal ha de beste kakestykkene, den beste stolen, den beste plassen i sofaen.. ja you name it.. hun er tenåring! Hun har alltid fått viljen sin, fordi hun er skilsmisse barn. Hvordan skal det gå med disse barna som har blitt behandlet med gullhansker når de er store nok å flytter for seg selv og ser den virkelige verden med motgang og ingen som passer på.... ???? Sånn som barn som har ett hjem lærer forholdsvis tidlig. Ja barna har ikke valgt å bo to steder,men det betyr da ikke alltid at de har det fælt for det, og er det virkelig slemt å lære barna vanlige ting som barn med ett bosted lærer fra de er små? Anonym poster: dc9f97c2f7dd3f36ff5e3d13b92e813b Her høres det ut som om dere foreldre har gjort en dårlig jobb hele veien for å si det sånn. Ingen barn vil velge matrielle goder foran en trygg og stabil familiesituasjon. Anonym poster: 220b6e88cb9270b420bb3e53f59cc99f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143998574-julekalender-og-stebarn/page/3/#findComment-144820262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #55 Del Skrevet 10. desember 2012 Det er forskjell på en ferdigkjøpt kinderegg kalender og vanlig pakkekalender. kinderegg kalender kan de godt få, men å handle og styre på med 48 pakker når de bare er her 4 dager blir litt voldsomt... Anonym poster: 6f3d5ba34b94fe26b3fdc9754bb5145a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143998574-julekalender-og-stebarn/page/3/#findComment-144820860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå