Gå til innhold

julekalender og stebarn

Anbefalte innlegg

Hehe, ser jeg et oppfølgingsinnlegg?

Svarte ikke i andre tråden da det var 'mor' som skrev hvor urettferdig dette var.

Men jeg synes ikke de trenger kalender for de dagene de ikke er hos far. Da får de jo hos mor :)

Min sønn får annenhver uke hos meg og annenhver hos far. De to minste får selvsagt hver dag siden de bor hos oss hele tiden.

De trenger ikke, men det er jo hyggelig? Er det virkelig på julekalenderere vi skal spare noen få kroner? Skal barna med delt bosted ikke en gang få den bittelille kosen med dobbel julekalender?

Anonym poster: 220b6e88cb9270b420bb3e53f59cc99f

Fortsetter under...

Hæ? Kan noen opplyse meg om hvirfor det er et stort poeng at fellesbarnet kun får en tikroners sjokoladekalender? Kan ikke hun også få pakkekalender? Om barna får like mye, eller det ene to kalendere, bør ikke ha noe å si. Fellesbarnet ser jo ikke den kalenderen som stebarnet har hos sin mor? Og om du vil, kan stebarnets pakker for de dagene det ikke har vært hos dere, enten sendes med når hn drar hjem og ikne åpnes forran fellesbarn, eller inneholde småting. Ser at en full kalender er hyggeligere for barnet enn en som viser hvor få dager det egentlig er hos pappan sin, men ser ikke morens grunn til å reagere så kraftig.

Her ordner svigermor pakkekalender til sine 3 barnebarn (to er mine stebarn). Nå er barna her annenhver uke da. Men hun ordner slik at de har pakker hos mor når de er der, og pakker hos far når de er her. (regner ut dager på forhånd og fordeler) Driftig svigermor.

Anonym poster: dc9f97c2f7dd3f36ff5e3d13b92e813b

Nei har ikke fått med meg noen annen tråd så var egentlig ikke oppfølging. men sikkert flere som har de samme problemstillingene.

Poenget er at jeg prøver da ikke å spare inn på noe. men blir tullete om moren deres skal legge føringer på hvordan vi har det. nå lagde jeg pakkekalender fordi hun har det, også ble det også feil. jeg synes egentlig sånn sjokoladekalender er fint jeg. jeg gidder faktisk ikke lage full pakkekalender til alle dagene.

Anonym poster: 6f3d5ba34b94fe26b3fdc9754bb5145a

Selv stebarn har 24 dager i adventstiden. Ikke 48 dager.

Anonym poster: 3101c61bc0f794cb8239d100819ec0b2

Stebarn er like mye barn som alle andre - men de har ofte to bosted. Jeg synes ikke det gjør noe om de får åpne 48 luker/småpresanger - resten av året betaler de prisen for våre voksne valg og fortjener etter mitt syn alt de kan få. Jeg forstår heller ikke dette med at fellesbarnet bare få en tikronerskalender - forsto det som det var fordi hun er så liten. Løsningen er jo svimlende enkel - lag til alle for alle dagene, så har stebarna "gleden" over å ha ekstra mange luker å åpne når de kommer. Kan ikke forstå noe av å måtte spare på akkurat dette.

Annonse

Nei har ikke fått med meg noen annen tråd så var egentlig ikke oppfølging. men sikkert flere som har de samme problemstillingene.

Poenget er at jeg prøver da ikke å spare inn på noe. men blir tullete om moren deres skal legge føringer på hvordan vi har det. nå lagde jeg pakkekalender fordi hun har det, også ble det også feil. jeg synes egentlig sånn sjokoladekalender er fint jeg. jeg gidder faktisk ikke lage full pakkekalender til alle dagene.

Hvis du uansett ikke gidder, blir det jo sjokoladekalender da. Ikke bland snørr og barter, moren opplever helt sikkert situasjonen helt annerledes. Hun bærer kanskje på tanker og følelser hun overfører på ungene. Kan hende er hun redd faren blir "mindre" glade i de etter som han har fått nye barn. Det kan være tusen grunner. Selv om reaksjonen hennes fremsto som barnslig og unødvendig, burde du bare heve deg over det og komme henne i møte. Alt blir bedre med en positiv innstilling til hverandre og et ønske om å forstå. Kill them with kindness er mitt motto - da vinner du uansett fordi du får glade mennesker rundt deg selv.

Fars barn får da vitterlig pakke hver dag, bare ikke hver dag hos far

Så du mener jeg skal lage en pakke kalender med 24 gaver til et barn som er her annenhver helg? Altså da 6 dager i desember. Pluss at dette barnet skal ha egen kalender hos moren sin.

Mens våre barn skal bare ha en kalender? Jeg skjønner ikke selvfølgen med det altså.

Stebarnet får de dagene h*n er her, ikke ellers..

Men mulig jeg missforsto innlegget ditt.

Nei, jeg mener at de dagene barna e hos mor så får de pakker der og når de er hos far så får de pakker der. Altså de får pakker hver dag og trenger ikke dobbelt opp.

Stebarna er jo pappans/mammans ekte, hele barn alle dager. Han kan da vel for søren fikse en skikkelig kalender for ungene sine, med luke/gave hver dag,selv om de er der annehver helg/uke?

Det er ikke på julekalenderen man skal spare eller markere, og får de dobbelt opp, så ære være de for det! Det er jo en av få fordeler de har med to hjem!

De får faktisk dobbelt opp med gaver på julaften, til bursdag, har dobbelt opp med soverom, hus, og mange ting. Det er ikke så rart med dobbelt opp av kalendere da, selv om det ikke trenger være verdens undergang om de ikke har det heller.

Da får du gi en tikrones sjokoladekalender til både fellesbarn og stebarn. Så er det et problem mindre. Synes uansett at mors reaksjon var håpløs. Det er jo hun som legger vekt på at stebarnet skiller seg ut. Sikkert kjekt for fellesbarnet deres neste år da, når stebarnet sitter og pakker ut 14 gaver, mens hun får bare en. Vet ikke hva som er mest rettferdig, jeg. Dessuten får jo stebarnet kalender hos moren også.

Anonym poster: f71a9ca269258694aa057cd08381f3b9

Hva i all verden er poenget med å få kalendergave for de dagene de ikke er der? Mine barn får ikke gave for de dagene de er hos far (dvs, det får de, hos ham), har da ingen hensikt å komme hit og åpne 5 pakker på en gang.

Kalendere skal være en slags nedtelling mot jul, ikke enda en måte for unger å horve til seg ting og godteri. Tragisk.

Anonym poster: ef25def5e64710d2c59c5d125a8615d4

Annonse

Stebarn er like mye barn som alle andre - men de har ofte to bosted. Jeg synes ikke det gjør noe om de får åpne 48 luker/småpresanger - resten av året betaler de prisen for våre voksne valg og fortjener etter mitt syn alt de kan få. Jeg forstår heller ikke dette med at fellesbarnet bare få en tikronerskalender - forsto det som det var fordi hun er så liten. Løsningen er jo svimlende enkel - lag til alle for alle dagene, så har stebarna "gleden" over å ha ekstra mange luker å åpne når de kommer. Kan ikke forstå noe av å måtte spare på akkurat dette.

Så løsningen for alle stebarn er at de skal ha dobbelt opp av alt siden det er så synd på dem?

Ja barna har ikke bedt om dette selv, men det er vi voksne som lager en unaturlig setting rundt det å ha to bosted, med å kompensere for vår dårlige samvittighet.

Hadde ikke voksne gjort det, er jeg temmelig sikker på at barna ikke hadde tenkt over eller forventet dobbelt opp av alt hvor enn de er.

Realitycheck: Hva skjer med dem når de kommer ut i den virkelige verden og voksenlivet?

Skal de forvente dobbelt opp av alt da også? ;-)

Så løsningen for alle stebarn er at de skal ha dobbelt opp av alt siden det er så synd på dem?

Ja barna har ikke bedt om dette selv, men det er vi voksne som lager en unaturlig setting rundt det å ha to bosted, med å kompensere for vår dårlige samvittighet.

Hadde ikke voksne gjort det, er jeg temmelig sikker på at barna ikke hadde tenkt over eller forventet dobbelt opp av alt hvor enn de er.

Realitycheck: Hva skjer med dem når de kommer ut i den virkelige verden og voksenlivet?

Skal de forvente dobbelt opp av alt da også? ;-)

Jeg er helt enig med deg! Folk kompenserer for å få dem til å føle seg som likeverdige, og fordi de synes synd på dem. Det er ingenting naturlig med å pakke opp 7 gaver den dagen de kommer til sitt andre hjem. Her i huset skal stebarna og fellesbarna likestilles, og da blir det unaturlig for oss å gi stebarna dobbelt opp.

Anonym poster: 3fc96c17d34537c4cf47c263d2471655

Så dere mener at:

Vi har sjokoladekalender her så da må alle 3 få sjokoladekalender her. Den er grei.

De har pakkekalender hos mor så da skal alle tre få det her hos oss også for 24 dager hver.

Hva om jeg hadde hatt et barn fra før av med en annen mann og de hadde legokalender der, så måtte alle barna ha fått legokalender her også?

Bra mannen ikke har barn med enda en til, det ville blitt litt av en kabal om alt skulle være likt og alt skulle være dobbelt opp.

Nei jeg ønsker vel egentlig å styre det selv og og tenkte en kalenderluke pr barn hver dag de er her. og mente bare gjøre stas på de med pakker, men jeg lager bare pakker de dagene de er her.

Jeg synes vel at vi gjør mindre forskjell med en gave pr dag enn om de skulle samlet opp gaver for to uker her. da føler de hvertfall at de ikke bor her på fulltid.

Og ja med julegaver så får de selvsagt dobbelt, de har to rom, to sykler, dobbelt opp med leker i to hjem osv. men akkurat kalender er da en nedtelling!

Gjest Julemusa83

Fikk 24 pakker hos mamma jeg. Hadde de pakkekalender hos pappa det året fikk jeg det samme som halvsøskenen de dagene. Hvis ikke fikk jeg en sjokoladebit mens de åpnet sjokoladekalender

Gavene for de dagene jeg ikke var hos mamma fikk jeg når jeg var hos mamma.

Høres ut som mor til de barna har litt overdrevne forventninger.

Endret av Julemusa83

Ikke for å pirke og bråke her altså men...

Ja på mange måter er det litt synd på barn med skilte foreldre.

Men dette med at de ikke har valgt det selv, hva har det med saken å gjöre egentlig? Det er vel ingen barn uansett som bestemmer hvordan livene deres ser ut. Alle barns liv ligger i hendene på mor og far, gifte eller ikke.

Det er mange barn med bare ett hjem (heldige på den måten ja!) som lever under töffe forhold. Kan väre bråk mellom foreldrene, alkolisme, söskenincest, aggressive foreldre/sösken...altså you name it! Er jo fryktelig synd om dem også.

Da kan vi like godt si at alle barn uansett, fortjener å få dobbelt opp med gaver ol.

Min datter har skilte foreldre.

Og vet du, jeg synes ikke nevneverdig synd om henne.

Kjipt for henne ja, men det kunne likevel värt så mye värre.

Jeg og mitt ex er venner, samarbeider, det funker fint. Om vi ville det kunne vi spleiset på en pakkekalender og sendt imellom.

Ingen av oss går rundt med dårlig samvittighet, derfor lider hun ingen nöd av vårt valg.

Samme gjelder min sambos datter.

En pakkekalender koster da litt, selv om man kjöper smågaver og godis. Hos oss har vi dårlig råd -hvorfor skal vi da kjöpe gaver for de dagene barna ikke er her? Bedre å spare dem til mel og saffran til lussekattene vi skal gjöre sammen (det er forresten en av kalendergavene til dattern min -at vi skal bake sammen! :)) og glögg og ett par julehefter?

Enig med noen her om at det föles som at dette med pakkekalendere bare har begynt å dreie seg om gaver og at man SKAL FÅ. Det er jo en nedtelling til jul!!

Jeg husker da godt spenningen hver morgen i adventstiden da jeg var liten -selv om det alltid var det samme lille sjokoladebiten. Hadde jo ödelagt greia liksom tenker jeg, om man skulle hatt to kalendere/2 gaver per dag.

Jeg vil ikke at min datter skal reise til pappan sin med höye forventninger om å åpne en jävla masse kalendergaver hun har "misset" -hun har jo inget misset!

Oi dette ble mye... ;)

Jeg synes vel at vi gjør mindre forskjell med en gave pr dag enn om de skulle samlet opp gaver for to uker her. da føler de hvertfall at de ikke bor her på fulltid. Og ja med julegaver så får de selvsagt dobbelt, de har to rom, to sykler, dobbelt opp med leker i to hjem osv. men akkurat kalender er da en nedtelling! Anonym poster: 6f3d5ba34b94fe26b3fdc9754bb5145a

Helt helt enig!

Du fikk fram mitt poeng med bare ett par setninger! ;)

Det er en nedtelling til jul -ikke et regnskap over antall gaver...

Selv stebarn har 24 dager i adventstiden. Ikke 48 dager. Anonym poster: 3101c61bc0f794cb8239d100819ec0b2
Stebarn er like mye barn som alle andre - men de har ofte to bosted. Jeg synes ikke det gjør noe om de får åpne 48 luker/småpresanger - resten av året betaler de prisen for våre voksne valg og fortjener etter mitt syn alt de kan få. Jeg forstår heller ikke dette med at fellesbarnet bare få en tikronerskalender - forsto det som det var fordi hun er så liten. Løsningen er jo svimlende enkel - lag til alle for alle dagene, så har stebarna "gleden" over å ha ekstra mange luker å åpne når de kommer. Kan ikke forstå noe av å måtte spare på akkurat dette. Anonym poster: 220b6e88cb9270b420bb3e53f59cc99f
Så løsningen for alle stebarn er at de skal ha dobbelt opp av alt siden det er så synd på dem? Ja barna har ikke bedt om dette selv, men det er vi voksne som lager en unaturlig setting rundt det å ha to bosted, med å kompensere for vår dårlige samvittighet. Hadde ikke voksne gjort det, er jeg temmelig sikker på at barna ikke hadde tenkt over eller forventet dobbelt opp av alt hvor enn de er. Realitycheck: Hva skjer med dem når de kommer ut i den virkelige verden og voksenlivet? Skal de forvente dobbelt opp av alt da også? ;-)

Kunne ikke vært mer enig. Her har det alltid vært synd på barna fordi de har to hjem. De har aldri blitt satt krav til, de har null ansvarsfølelse, fordi siden de er skilmissebarn, skal ikke trenge å tenke på å flytte ting frem og tilbake mellom mor/far, greit nok, men det har resultert at de aldri biter seg merke i hvor ting er, det er bare "vet ikke jeg", fordi de er vant til at alt bare blir ordnet opp for dem. Det er ganske dyrt, fordi SÅ mye klær og utstyr er rett og slett borte, fordi de selv ikke aner hvor de gjør av ting. De har fått syke mengder julegaver hver år, de har jo dobbelt opp med familie, og mor og far kompenserer på deres dårlige samvittiget med å gi de ALT på ønskelisten. Resultat, de river av papiret, kaster det de har fått avgårde og begynner på neste pakke, de bruker 2 timer på å pakke opp bare de to. Vårt fellesbarn, får type 7 gaver... Alt dette over, og mer til, har resultert i at det ene barnet oppfører seg som en dronning,hun blir sur når hun må gjøre ting, sur hvis hun må bære sine egne ting, eller rydde opp sitt eget rot, skal ha de beste kakestykkene, den beste stolen, den beste plassen i sofaen.. ja you name it.. hun er tenåring! Hun har alltid fått viljen sin, fordi hun er skilsmisse barn. Hvordan skal det gå med disse barna som har blitt behandlet med gullhansker når de er store nok å flytter for seg selv og ser den virkelige verden med motgang og ingen som passer på.... ???? Sånn som barn som har ett hjem lærer forholdsvis tidlig. Ja barna har ikke valgt å bo to steder,men det betyr da ikke alltid at de har det fælt for det, og er det virkelig slemt å lære barna vanlige ting som barn med ett bosted lærer fra de er små?

Anonym poster: dc9f97c2f7dd3f36ff5e3d13b92e813b

Overhode ikke slemt å ikke få dobbelt opp - men også urettferdig om de f.eks ikke kan ha en kinderegg/lego eller annen ferdigkalender pga at de ikke er 24 dager sammenhengende i ett hjem.

Vi har mine, dine og felles barn, og alle får kalender med 24 luker. At noen av de har en kalender til i det andre hjemmet, spiller overhode ingen rolle. Når det gjelder reality check, er det ingen som kan det å forholde seg til en stadig endret virkelighet bedre enn våre særkullsbarn. Vi snakker ikke overkompensering eller å kjøpe oss fra dårlig samvittighet - vi snakker om respekt for at situasjonen for de som flytter frem og tilbake har det langt tøffere enn oss med ett hjem. Om det medfører en ekstra luke/gave, er det dem vel fortjent! Våre barn forholder seg til foreldre med omskiftende humør, økonomi osv pga samlivsbrudd - og de ter absolutt ikke snakk om å ikke vite hvordan det er i det virkelige livet, det vet de dessverre alt for godt!

Vi unner ungene full kalender, alle sammen, uansett antall dager. Så får alle andre løse det som de selv vil. Kalenderen handler nok om nedtelling, men den handler jammen om mer også. Makan til snever smålighet fra en del her som fremhever hvor heldige barna er som får dobbelt opp med bursdager osv. Jeg kan GARANTERE at våre barn heller ville hatt ett hjem.

Hvordan gjør dere det med julekalender og stebarn som bare er her annenhver helg? Her lagde vi pakke til de siden det er pakkekalender de har hos mor. de fikk hver sin lille pakke på lørdag og søndag. hadde kjøpt en liten ting og godteri, verdi ca 20-30kr. felles barnet her har en sånn 10kroners sjokoladekalender, med andre ord så fikk stebarna høyere verdi enn minste felles. hun er så liten så hun merket ikke det. alle var fornøyde. eller nesten alle da, moren til stebarna var ikke fornøyd. samboeren fikk verdens sureste telefon i går om hvor urettferdig det var at fellesbarnet hadde julekalender hver dag og de andre to bare fikk de dagene de var her. møkkakjærring, kjenner jeg går rundt og irriterer meg over det nå! så til neste år så får stebarna få hver sin 10kroners sjokoladekalender så får de åpne luker for to uker når de er her. tror vel egentlig at de ville vært mer fornøyd med pakke men men. nå har jo moren deres fortalt dem at de blir urettferdig behandlet så nå er de også misfornøyde. hurra. Jeg mente virkelig bare å gjøre det beste.

Herregud for en drittkjerring den dama må være. Hvorfor skal ungene ha pakkekalender for hele måneden når de kun er der noen visse dager i måneden? Nei, du gjorde det rette.

Anonym poster: 264a6c2fdc0f98b2f6cb233ebf859deb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...