Gå til innhold

Borte fra jobb...

Anbefalte innlegg

Var hjemme torsdag og fredag pga influensa. Er bedre nå, men er utrolig kvalm og trøtt og har begynnende bekkenløsning. Snakkte med naboen som mente det var bedre å gå til legen imorgen enn å gå på jobb noen dager for så å evt få sykemelding. Hun mente det ville være mer troverdig ettersom jeg har vært syk et par dager allerede, med tanke på at det snart er jul osv...

Hva tror dere? Og hva skal jeg evt si er grunnen til sykemelding?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143998397-borte-fra-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, synes det er best jeg også. Vært sykmeldt i 2 uker nå, fra jobb. Fastlegen min er veldi hyggelig og forståelsesfull dame, så jeg dukken sykemelding der den delen som skal til arbeidsgiver stod det bare tretthet. Mens den delen jeg beholder selv, står der svangerskaps plager. For vi var begge enige om at det er litt tidlig at arbeidsgiver får vite det osv.

Har slutt med økende hodepine til migrene de siste 3-4 dagene. Så må nok en tur til legen igjen i morgen eller tirsdag.

Hei. Hvis du er for dårlig/syk til å gå på jobb så bør du gå til lege og få sykemelding. Troverdighet har lite med det å gjøre syns nå jeg :) I forhold til hva du skal si så kommer det an på hvem du mener å gi en grunn til. Dersom du får sykemelding pga svangerskapsplager så vil dette stå i sykemeldingen (ikke diagnose, men at det er svangerskapsrelatert). Dette for at arbeidsgiver har rett på refusjon når noen er sykemeldt pga svangerskapsplager (selv innenfor de dagene som er arbeidsgiverdager). Den som mottar sykemeldingen din vil derfor kunne se at du er gravid. I forhold til alle andre på jobben... Her jeg bor går det i alle fall en slitsom omgangssyke, hvor de fleste er slått ut et par dager, pluss man bør ikke gå på jobb 48 timer etter at man har kastet opp/hatt diare. Eller du kan bare la væreå si noe..evt si at det føler du deg ikke komfortabel med og snakke om?

Arbeidsgiver har da ikke rett på å vite noe, egentlig. Er derfor den delen hvor sykdommen ståf er svartet ut på sykemeldingen vel?!

Jeg er litt i samme situasjon som deg. Men har landet på lege imorgen og forhåpentligvis en sjukemelding grunnet latterlig kvalme og trøtthet. Selv om samvittigheten min har det kjipt, får arbeidsgiver tro og mene som dem vil. Man kjenner sin egen kropp og egne begrensninger best...

Lykke til.

Jeg hadde klart bedt om en sykemelding.... Og det er ingen fare for at arbeidsgiver får vite grunnen, dersom du ikke ønsker det; Det oppgis aldri grunn til sykmelding i skjemaet, da dette faller under leges taushetsplikt.

Og dette med dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver/kollegaer, er noe jeg aldri har skjønt meg på..... Er man dårlig så er man dårlig - og det viktigste her i livet er ikke jobb, men å ta vare på helsen slik at man kan nyte livet og familien lengst mulig!

Lykke til:-)

Annonse

Tusen takk for svar jenter :)

Da har jeg fått time hos legen kl 2.

Fikk nettop Mail fra sjefen om jeg kunne komme opp med egenmeldingen for forrige uke :S vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre med sykemeldingen når jeg får den. Vet at jeg må inn å levere den men er så redd for at de skal merke noe siden jeg er så dårlig og brekker meg konstant :(

Kan du ikke fortelle arbeidsgiver om graviditeten? Hvis du synes det er så ubehagelig å være sykemeldt er det vel bedre å si hva som står på, du møter gjerne litt mer forståelse også da, hvis arbeidsgiver er av den forståelsesfulle typen. Husk at arv.giver har taushetsplikt overfor de andre kollegaene.

Arb.giver har ikke krav på å vite hvorfor du er sykemeldt, men selv har jeg erfart at ting blir mye lettere når han/hun vet, også med tanke på tilrettelegging etterhvert.

Da var legebesøk unnagjort og sykemelding i boks. Sykemeldt to uker, også er det ferie juleuken, selv om legen sa at hvis jeg fortsatt var dårlig så ville han gi meg sykemelding for den uken også slik at det er sammenhengende.

Kjenner at jeg slapper litt mer av nå. Vet jo at det er travelt på jobb for tiden så veldig greit at jeg slipper det stresset i tillegg til kvalme/trøtthet/vond rygg.

Tusen takk for oppmuntrende ord Jersey :)

Kan du ikke fortelle arbeidsgiver om graviditeten? Hvis du synes det er så ubehagelig å være sykemeldt er det vel bedre å si hva som står på, du møter gjerne litt mer forståelse også da, hvis arbeidsgiver er av den forståelsesfulle typen. Husk at arv.giver har taushetsplikt overfor de andre kollegaene.

Arb.giver har ikke krav på å vite hvorfor du er sykemeldt, men selv har jeg erfart at ting blir mye lettere når han/hun vet, også med tanke på tilrettelegging etterhvert.

Har ikke fått med meg at du skrev her :S sorry, var ikke mening å "ignorere" :(

Har ikke lyst å si noe enda i tilfelle det går galt :S hadde planer om å si det rett etter nyttår :) er også sykt mye stress på jobb så sjefen er maks stressa og hadde nok kommet med noen kommentarer, og ettersom jeg er sykt overfølsom på det meste akkurat nå så velger jeg å vente til etter nyttår :)

Men det er som du sier lettere å få forståelse når man sier rett ut hvorfor :)

Annonse

Ntåå...tusen takk:):)

Godt at vi begge klarer å slappe litt mer av nå :)

Skulle egentlig på julebord med jobben på lørdag men må kansellere det nå. Vet at jeg egentlig ikke må det siden sm er svangerskapsrelatert, men siden jeg ikke har sagt noe enda blir det feil for meg å stille opp på det :S

Du vil da få masse spørsmål fra kolleger om du dukker opp på julebord når du er sykemeldt? Vanligvis er man jo for dårlig til sånt når man er syk. Hvis du i tillegg ikke drikker alkohol, legger de fort to og to sammen....

Jeg har ikke sagt jeg er gravid. Jeg har ingen problemer med å juge for dem og fortelle om noe penicillinkur eller noe, og lav energi om drm MÅ vite. Men dem har faktisk ikke noe med det å gjøre. Sjefen min ringte igår og spurte om sjukemeldinga og sånn, sa at det ønsket jeg ikke å diskutere, men at formen min gjorde det vanskelig å være på jobb. Sa også at jeg gjerne kunne tenke meg å delta på julebordet, og det syntes han bare var hyggelig.

Planen er å kun være der under middagen uansett. Men kan jo hende planene nå endrer seg, da jeg har begynt å aste opp.

Adealsadeal; gå på julebordet om du vil. Ingen har noe med hvorfor duervekke fra jobb, og de fleste vil nok bare synes det er hyggelig. Dessuten får du alkoholfritt som lett ser ut som alkoholholdig drikke, så du klarer nok lure dem!;) Håper det blir hyggelig!

Var i samtale med sjefen min i dag jeg. Og som som du sier, har de ikke noe med hvorfor jeg er syk. Men vi ble enige om at jeg begynner på jobb igjen etter nyttår :) henne selv som foreslo det. Og at hun ville jeg skulle være med på jule frokost neste uke.

Snakket med "lille" sjefen idag som ble veldig glad på mine vegne :) men jeg dropper nok julebordet. Hun sa at det hadde vært koselig om vi kom, men kjenner på meg selv at jeg ikke vil kose meg slik jeg bør, det vil være mer sånn at jeg sitter å følger med på hvem som gir meg "jeg vet" blikk og det orker jeg ikke...Hehe;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...