Gå til innhold

Krumkaker - noen som har gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne lage krumkaker til min kjære, ettersom det er hans favorittkaker.

Oppskrifter er lest, min utmerkede mamma har overlatt meg sitt krumkakejern (gammelt, men ser ut til å virke helt fint), krumkakerulleting er innkjøpt.

Jeg veier tre egg - 192 gram med skall på.

Jeg veier opp 192 gram sukker.

Jeg veier opp 193 gram hvetemel (jeg nekter å tro at det ene grammet er problemet)

Jeg veier opp 192 gram smør (røros), som jeg deretter smelter.

Egg og sukker piskes til eggedosis, hvetemel røres inn, og det hele spes med smøret.

Jeg setter det fra meg på benken for å svelle en halv times tid.

Kakene mine kan doble som byggevarer. Jeg tror ikke det ville vært umulig å bruke dem som lettvegger om de bare ble stekt lenge nok.

De er så tykke at de ikke kan trilles til krumkaker, for de sprekker!

Hva gjør jeg galt?

Fortsetter under...

Skrevet

Prøv en annen krumkakeoppskrift eller romtempererte egg.

Skrevet

Jeg lar røren svelle over natten, da blir de best.

Ha bare bittelitt røre i jernet og klem godt sammen så det sprer seg i hele jernet, rull sammen umiddelbart når du tar de ut av jernet.

Anonym poster: 99e5225edb217effecd86de92e462b05

Skrevet

Er smøret avkjølt? Det skal ha ca 37 grader. Sikt inn hvetemelet.

Skrevet

Det kan høres ut som røra er for tykk. Jeg pleier å spe min med en ss kaldt vann eller to hvis det skjer. Prøv det og pass på å ikke ha for mye røre i jernet.

Skrevet

Takk, damer :-)

Smøret har ikke vært avkjølt, så det kan jeg prøve. Røren er for tykk, det er det ingen tvil om, jeg bare vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få den tynnere.

Vil ikke vann "tynne ut" smaken også? Jeg mistenker at et par ss ikke vil være nok i min røre..

Annonse

Skrevet

Er du sikker på at eggene skal veies med skallet på?

Jeg har ikke prøvd å lage oldemor sine kromkaker enda, men har arvet hennes håndskrevne kokebok.

Der står det som du sier:

3 egg veies og ta samme vekt av smør, sukker og hvetemel.

Smelt smøret og avkjøl, pisk egg og sukker lett sammen og tilsett smør og mel. Røren er fast.

Men det står ikke om eggene skal veies med eller uten skall... Oldemor lagde verdens beste kromkaker altså, så jeg tenkte jeg skulle prøve denne oppskriften en dag. Bestemor brukte jo et sånt gammelt jern som ikke går på strøm, det kan man jo knipe godt sammen og tvinge kromkaken til å bli tynn selv om røren er tykk. Kanskje man må ha en tynnere røre i elektrisk jern?

Anonym poster: 99e5225edb217effecd86de92e462b05

Skrevet

Kanskje problemet rett og slett er jernet?

Det er ikke noe i veien med smaken på det som produseres :-)

Skrevet

Du har tatt i for mye røre.

Anonym poster: 47a76051df98098bd52dc13dbbfa8350

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...