Lirest Skrevet 9. desember 2012 #1 Skrevet 9. desember 2012 Hvordan synes dere det går? Har dere størstemann i barnehage? Er han/hun sjalu? Hva gjør dere hvis dere er alene og begge skriker? Her har størstemann gått fra å være pappagutt til å bli mammagutt og det er litt slitsomt når minstemann krever mye da han er 3 mnd. Får så dårlig samvittighet og føler jeg ikke strekker til. Han er ikke sjalu men føler har gråter lettere enn før og blir sint av ingenting. Kan jo også være trassalder da.
Galadriel33 Skrevet 9. desember 2012 #2 Skrevet 9. desember 2012 Jeg har en på 3 mnd og ei på 2 1/2. Merker nå at storesøster har blitt mer pappajente nå som storebror er her. Hun går i barnehage og jeg vet ikke hva jeg hadde gjort dersom hun ikke hadde gjort det. Har hatt dem alene kanskje 6 dager totalt og det er slitsomt, da storesøster krever full oppmerksomhet hele tida. Jeg har sagt at når lillebror ikke er såååå avhengig av pupp, skal vi jentene gjøre noe sammen bare oss to.
M-M-M-mamma Skrevet 9. desember 2012 #3 Skrevet 9. desember 2012 Jeg har to tette jenter, 14,5 mnd mellom dem. Tror det har mye med innstilling å gjøre, man klarer det man vil At storebror/søster merker at det er forandring i hjemmet er ikke så rart, det er jo det. Her gikk det smertefritt egentlig. Selvfølgelig ble mamma mer opptatt med lillesøster og alt det innebar, men når minsten sov var jeg bare hennes Passer på å inkludere henne i lillesøster og hun er så flink med henne Gir hun leker og liker ikke at hun er lei seg Har hatt eldste hjemme til nå, minsten blir øyeblikk 6 mnd og det har gått så fint og alt for fort! Kvir meg til å sende henne i bhg. Man får rutiner når man er alene med dem, det går seg til. Samboeren min jobber skift og et mye vekke og mye hjemme så det har gått bra :) husk å kos deg med de. :)
nicki82 Skrevet 9. desember 2012 #4 Skrevet 9. desember 2012 Kjenner igjen mye av det dere skriver. 2, 4 år mellom våre. Storebror tar lettere til tårer og trasser mer. Uvisst om det er på grunn av alder eller rollen som storebror. Men han er rørende god med lillebror! Han har blitt en stor gutt, samtidig som han er så liten! Får dårlig samvittighet ovenfor storebror at jg ikke får hentet han tidlig fra barnehage på hverdager. Det bli så faren, som har bilen, både avlevere og henter. Veldig kjekt nå i denne kulda og lillebror er syk.
kaklemor Skrevet 10. desember 2012 #5 Skrevet 10. desember 2012 Hvordan synes dere det går? Har dere størstemann i barnehage? Er han/hun sjalu? Hva gjør dere hvis dere er alene og begge skriker? Her har størstemann gått fra å være pappagutt til å bli mammagutt og det er litt slitsomt når minstemann krever mye da han er 3 mnd. Får så dårlig samvittighet og føler jeg ikke strekker til. Han er ikke sjalu men føler har gråter lettere enn før og blir sint av ingenting. Kan jo også være trassalder da. Er 16 mnd mellom trollungene mine Jeg syns det går overraskende bra. Klart noen dager gleder man seg til å hilse på puta men slik er det alltid Storebror er i bhg fra man-fre kl 08-15. Er nok ikke så gøy for storebror å være hjemme hele uken når lillebror krever sitt også. Han har blitt sjalu nå de siste fem dagene. Han gråter og klatrer på meg når jeg må ta lillebror. Så jeg forklarer mye når han er slik; "Mamma må bytte bleie på lillebror så skal du få komme på fanget" , "Du må vente til lillebror har spist så skal vi to leke med ditt/datt" . Lær han holde bleier/våtservietter når vi bytter på lillebror. Når jeg er alene med begge og begge skriker så har jeg begge på armene. Enkelt og greit Storebror har akkurat lært seg å gå så han går rundt i huset. Om begge gråter, foreks lillebror skal ha mat så ordner jeg maten og setter storebror ved siden av meg i sofaen. Jeg mater lillebror med en hånd og holder rundt storebror med den andre hånden Man finner sine knep Innimellom blir jeg lei meg hvis jeg føler storebror har ventet for mye når foreks lillebror har mageknip før han bæsjer. Så jeg har begynt nå hver helg å ta med kun storebror på noe. I går var jeg og storebror ute og lekte i snøen. Vi akte og koste oss.
Madolyn Skrevet 10. desember 2012 #6 Skrevet 10. desember 2012 (endret) Hvis man har et storesøsken i trassalder og/eller en krevende baby med store nærhetsbehov så trur jeg ergonomisk bæresele/bæresjal er av uvurdelig hjelp slik at begge kan få masse oppmerksomhet samtidig Også kan man jo fint amme eller skifte bleier på gulvet mens største leker ved siden av. Her blir det 24 mnd mellom, og storebror skal fortsette sin vanlige hverdag med barnehage. Dersom lillebror blir en normalt krevende baby så skal storebror få litt kortere dager i bhg Men første halvåret med storebror var ekstremt tøft og krevende da han var high-need-baby, så jeg tør ikke ha noen forestillinger om en koselig babytid denne gangen heller Men håper selvfølgelig på å bli positivt overraska da, hehe! Endret 10. desember 2012 av Madolyn&Muffin
Puppen og lillemor Skrevet 10. desember 2012 #7 Skrevet 10. desember 2012 Storesøster er 2 - lillebror 8 uker! Mye trass og 'ugang' for å få oppmerksomhet fra storesøster om dagen.. Prøver å gi henne så mye oppmerksomhet vi bare klarer! Men det blir mye pappa og henne, og mamma og lillebror! Og jeg merker at vi kanskje må bli flinkere til å bytte litt, slik at storesøster også får alenetid med mamma
Mamma 2011 og 2012 Skrevet 12. desember 2012 #8 Skrevet 12. desember 2012 Her er det 17 mnd mellom jentene. Det har gått overaskende bra hos oss. Storesøster er veldig opptatt av lillesøster, både i forhold til å vise henne frem og til å hjelpe til. Her har jeg vært påpasselig at jeg ikke har vært overhypernervøs når storesøster nermer seg lillesøster. hun før lov til å ta på og å klemme så mye hun vil. hun er også med på alt jeg gjør med lillesøster. Jeg avviser henne ikke, og overanskende har hun skjønt at hun må bare vente litt, så får hun hjelp hvis hun trenger det. Jeg har å vært påpasselig på at jeg ikke prioriterer babyen hele tiden, av og til må hun å vente, fordi jeg gjør noe med storesøster. Har nå vært hjemme alene med jentene som er 20 mnd og snart 3 mnd, i en hel månde (pappa på jobb) Det har gått over all forventning. Jeg tar en dag av gangen og stresser ikke med noe. I tillegg har jeg storesøster hjemme 2 dager i uka.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 13. desember 2012 #9 Skrevet 13. desember 2012 Det gjelder å finne en balansegang mellom å dekke begges behov, største må f.eks lære å vente på tur Har 20 mnd mellom de to eldste og det gikk superfint! Han gled rett inn i rollen som storebror og fikk være med på alt - dermed unngikk vi sjalusi også Det tar kanskje lengre tid når storesøsken skal hjelpe til å skifte bleier, men gud så moro de har det Hadde han i barnehagen de første 5 mnd før jeg begynnte jobbe som dagmamma og tok han ut. Da koste vi oss hjemme sammen med dagmammabarn i tillegg, en nydelig tid! Eldste er nå nettopp bikket 4, lillesøster er blitt 2,5 år og de har fått en lillebror som nærmer seg 5 mnd De to eldste får være med å styre og stelle med minstemann, og de elsker å leke med han og gi han smokken f.eks. Fortsatt ingen sjalusi. Om de gråter samtidig så prøver vi å ivareta alle, har funnet ut at det er plass til 3 stk på fanget De to eldste er i barnehagen, men har noen dager fri innimellom Håper dere har en flott førjulstid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå