Gå til innhold

Hvordan ser lillejulaften, julaften og 1 juledag ut hos dere?

Anbefalte innlegg

Lillejulaften;

Den starter "liksom" kl 19.00 da kommer søsteren min og kjæresten, mamma og kjæresten og min manns to barn fra før til oss for å spise mandel i grøten. Så går jeg og eldste datteren min ut med grøt til nissen. I mellomtiden settes juletreet opp. Så pynter vi dette ! Som regelt er det noe kluss med julelysene så litt bannskap kommer før treet er i boks.

Når gjestene er lagt og barna i seng stryker jeg duker og koser jeg meg med å pynte resten av huset. Pakkene kan ikke legges under treet dette året pga en ivrig 1 åring :)

Julaften ; Ungene våkner til julestrømper og tent juletre ! Barnetv-tid og morra kos. Så stikker vi på grava til svigerforeldrene mine og tenner lys. Så hjem for å slappe litt mer av. Mens jeg ordner kveldens dessert. Så pynter vi oss og drar til søsteren min for å spise julemiddag kl 17.00 . Alle samlet, stort og smått. Og pinnekjøttet nyyyytes...

Så returnerer vi alle sammen hjem til oss for dessert, kaker, kaffe, likør og julegaveåpning. Gavene starter vi med kl 20.00. Ungene er våkne så lenge de klarer. Regner med 1 åringen får en ekstra dupp og holder litt noen timer lengre. Gjestene reiser hjem i løpet av kvelden etter gavene er åpnet.

1 juledag ; Koser oss med gavene og barnetv. Så samles alle hos oss for 1 juledagsfrokost. Den starter kl 11 og varer og varer. :-)

Middag hos oss kl 17, da serveres ribbe :-)

God jul alle, vi gleder oss :-)

Anonym poster: f24054380594f10d7a30a55e989c237a

Fortsetter under...

Lille julaften varierer litt etter om vi har fri eller ikke og hvor mange fridager vi evt har hatt på forhånd. Jeg håper på at vi i år får en rolig lille julaften ettersom jeg har fri fom torsdagen og har tenkt å få vasket det meste, handlet ferdig og alle de andre kjedelige tingene fortest mulig da.

Når vi har fri pleier vi å pynte treet og resten av huset i løpet av dagen. Noen ganger har vi spart pepperkakebakingen til lille julaften. På ettermiddagen/kvelden når huset er ferdig pyntet pleier vi å kose oss med god middag bare vi i familien, før barna legger seg til vanlig tid. Etter barna har lagt seg pleier jeg å vaske over gulvet, noe jeg syns er vanskelig før treet er oppe, ettersom det blir så mye rusk av det.

På morgenen julaften er det opp til siste kalendergave og en enkel frokost før vi pynter oss og drar til mine foreldre for familieselskap der. I år skal jeg jobbe på formiddagen, så da går jeg dessverre glipp av det, men mannen og barna kommer til å dra dit som vanlig. Litt utpå dagen reiser vi hjem igjen og forbreder middagen før svigerfamilien kommer til julemiddag. De siste årene har vi spist kl.17. Etter middagen pleier nissen å komme, før vi åpner resten av pakkene under juletreet. Barna får være oppe til vi ser at de ikke har godt av det lenger...

Første juledag er det frokost/brunsj hos foreldrene mine og resten av dagen består stort sett av småspising av julemiddagrester, annen god mat og godteri. Noen ordentlig middag pleier vi ikke å ha da.

Anonym poster: 6166fb7368d7b253bf5c8ca9e5c02d97

Lillejulaftwn starter for meg når jeg går hjem fra jobb kl. 12 (50% sykemeldt). Innom butikken en tur, hjem og slappe av/ordne litt før jeg skal hente yngste på SFO. Så blir det nok den siste ryddingen før jul. Se Julekongen, pynte juletre og kose oss. Julaften blir det nok opp tidlig kjenner jeg 7 åringen rett, lufte bikkja, se på tv, kose oss, ordne oss, lufte bikkja igjen, dra til svigers og tilbringe resten av ettermiddagen/kvelden der, så er det hjem til bikkja igjen og sitte som slakt i sofaen resten av kvelden. 1.juledag må eldste hentes hos faren, så skal han åpne gaver og julemiddagen nr. 2 spises. Bikkja løftes 3 ganger som vanlig, masse kos og kjenner jeg yngste rett må sikkert gavene han fikk dagen før undersøkes nøye. Masse kos hele jula rett og slett. :-)

Anonym poster: 4dca8630f57a4a47d46169330c6a5303

Gjest Kira bjeffer julen inn

Lillejulaften:

Den dagen har vi fullt hus hele kvelden :) Venner (både med og uten barn) kommer for å spise pinnekjøtt. Kjempe koselig tradisjon vi har hatt de siste 5 årene.

Julaften:

Feires hos mine foreldre hvert år (har aldri blitt bedt til mannen sin far og hans kone. De har nok med seg selv og sine sønner).

Har en rolig morgen hjemme med frokost og barnetv. Så spiser vi grøt hos mine foreldre sammen med brodern og hans familie. Deretter reiser vi til en gård i nærheten hvor barna får leke i høyet på låven, rope på nissen og få godteripose av han. Veldig stas for både små og store.

Middag er kl 1700, og da har vi ribbe med tilbehør og riskrem til dessert. Etter middagen rydder vi litt, koker kaffe og så åpner vi gaver.

1. juledag: Spiser lang frokost med kald ribbe (gleder meg!) og masse godt pålegg. Legger aldri noen andre planer 1. juledag. For oss er det en dag man bare skal slappe av, leke med barna og deres nye gaver og forhåpentligvis ta en skitur eller lignende. Middagen den dagen er vi heller ikke så nøye med.

Nå gleder jeg meg til jul :D

Lillemor og jeg skal feire alene i år så jeg må legge planene helt selv, gulp, og lage våre egne tradisjoner for første gang.

Lillejulaften pyntes huset til jul. Det er slik jeg er vant til det hjemmefra og slik vil vi også gjøre det. Og så skal vi koke grøt til nissen for nissen kommer på natta med pakkene og da må han få grøt. Grøten settes på trappa.

Ellers så blir det sikkert tegnefilm, litt godis og mye jobbing for å holde katten unna juletreet. Blir nok en aktiv kveld ;)

Julaften er det strømpe, tegnefilm, kos i pysjamas osv. Er det fint vær blir det nok en tur ut på formiddagen.

Julenissen har spist opp grøten og lagt igjen pakkene i en sekk. Vi skal legge disse under treet og hun får åpne en pakke til lunsj.

Tenker at vi spiser i 17-tiden. Skal ha lammesteik, namnam! Det er det vi alltid hadde hjemme på julaften og jeg gleder meg masse. Til dessert blir det "dessert", dvs. gelè. Hun har fått velge.

Så blir det pakkeåpning og kos. Hun får være våken så lenge hun vil. Det er julaften :)

1.juledag skal vi på lunsj til en venninne. Utover det: Ingen planer og det skal bli sååååå deilig med FRI og blanke dager! :)

Gjest jule-Juliea

Lillejulaften skal vi til min pappa og stemor og spise god mat og kose oss der. På kvelden.

Morgene skal vi ut å ake.

Julaften våkner vi hos mamma og stefaren min:) Mille og jeg setter oss i sofaen i pysj og koser oss med hver vår strømpe og spiser frokost i sofaen.

Grøt kl tja halv 3. Ser på NRK og kalle ankas jul.

Så kanskje en tur ut med moffa mens mamma og jeg slapper av inne.

Middag kl 5. Da kommer oldemor (mormor) og onkel (bror) så spiser vi kalkun. Og moltekrem og riskrem til dessert. Mille får vel en gave imellom her et sted.

Så flytter vi oss til sofaen prater og slapper av drikker kaffe og spiser julegodt og begynner med gaver etterhvert. Der en først deler ut alle. Så pakker vi opp en og en så hver ser hva alle får:)

1 dag skal vi ut å ake før vi skal på middag i Kongsberg med hele familien på pappa sin side.

2. Juleselskap hos mamma

3. Alternativ jul

4. INGENTING !

Annonse

I år blir det litt anderledes her i huset. Jeg jobber til åtte lille julaften, og siden ungene skal noe i romjula tar de turen til faren før julaften så de kommer hjem når jeg er ferdig på jobb. Da kommer nok også min manns barn også etterhvert, de skal ha gaveåpning der på lillelafen i år siden de skal noe de andre dagene. Men juletreet skal komme opp, snop på bordet og Grevinnen og hovmesteren skal sees på. Da senker julefreden seg her i huset.

Lille julaften pleier poteter å bli skrelt, så skal prøve å lure min mann til å gjøre det mens jeg jobber. Gønnsaker kuttes opp osv, slik at det bare er å sette det på plata og legge ting i ovnen på julaften.

Vi pleier å se påen julefilm på lillejulaften, men siden alle er så seint hjemme blir det nok ikke noe av i år. Grøt pleier vi også å spise, men det blir evt bare meg før jeg skal på jobb siden min mann ikke liker grøt. Vi må jo ha grøt til riskremen på julaften.

I år har ungene bestemt at de ikke skal ut av pysjen før de evt vil på julaften. Meg og min mann er helt enige med de. Vi skal være hjemme, bare svigermor som kommer på besøk og vi har sagt ifra at vi muligens går i pysjen.

Vi skal kose oss med julestrømpe til frokost, masse koselig på tv, julemusikk på radioen. Ungene må hente alle pakkene som ligger i kjelleren. For vi kan ikke ha de oppe før vi skalåpne. Vi har to pusekatter som syns gaver er skrekkelig spennende, de har oppdaget de hjemme nå så det er bånd som er biti på, kloremerker på pakker osv. Vi hadde ikke hjerte til å ta de vekk her om dagen når de ble med oss inn på rommet de ligger på.

Men klokka 17 så er det middag. Med eller uten pysj.

Ungene legger pakkene i hauger mens vi rydder av bordet, lager kaffe og finner frem kaker. Barnetv blir sett på når det er, uavhengi om vi spiser eller ei.

Og vi koser oss utover kvelden med pakker. Vil ungene leke istede for å fortsette å åpne gjør de det. Vi har hatt unger som har gått ut klokka tolv på julaften for å prøve ut ny spark en fikk. Skal si naboene kikket i vinduene når ungene våre var ute og lekte da, men en av naboguttene kom også ut. Han hadde fått nytt akebrett, vi foreldre koste oss inne med fyr i peisen og så ungene våre stor koste seg ute.

Første juledag skal vi ingen ting i år. Det pleier å være dagen da ungene drar til mor og far, men det gjør de ikke i år. Så jeg tror vi bare skal kose oss. Lage oss en god frokost, leke med alt vi har fått, se litt film sammen.

2 juledag forsvinner to av ungene på ferie med tante, så er igrunn greit vi skal ha noen rolige dager før det.

Anonym poster: 53ca9228ebc3aca181f0324c2ca10e5e

Her skal vi ha koldtbord sammen med mamma,samboer og hans søster.Svigermor og svigerfar:)

Treet blir pynta på formiddagen og gavene lagt frem.

Det kommer gjerne litt folk innom i løpet av dagen ,så vi har gløgg og småkaker og snop stående fremme.

På kvelden setter vi ut grøt til nissen;)

Julaften blir lang og lat:) Vi blir hjemme alene oss 5 i år og skal bare kose oss og slappe av. Ungene får julestrømpe og en gave på morran og koser seg med det og barnetv et par timer. Så har vi sen frokost sammen:)

Ut på dagen tar mannen med seg ungene og tenner lys på kirkegården og legger på kranser og småting de har laget:)

Da er jeg hjemme og forberede middag.

Spiser i 5 tida og åpner vel gaver i 6 tida:)

1. dag bærer det ned til svigers for julelunsj kl 13.00

Der møtes hele gjengen hvert år 12 voksne og 12 barn:)

Ååå ,som jeg gleder meg:)

Lille julaften er det julefilmer og kos omtrent hele dagen. Evnt levere de siste gavene. På eftan pynter vi treet. Så er det jo grevinnen og hovmesteren ;) "Feirer" også x antall år sammen.

Julaften starter rolig med god frokost, de klassiske julefilmene og godis. Så reiser vi etterhvert til barnas oldemor og er der resten av dagen og kvelden.

1.juledag leker vi med nye leker og litt ute om det ikke er for kaldt. Ingen spesielle opplegg den dagen. Noen ganger julefrokost hos mamma.

Før lille julaften:

Handlet inn det meste

Handlet ferdig det meste av gaver og levert/sendt

Juletre og hus pyntes (Julevask har vi ikke, vi praktiserer vår/sommervask)-

Lille julaften:

Små rydde, sjekke klær og siste gaver/mat.

Rakfisk og akevitt til "Grevinnen og Hovmesteren"

Julaften:

Mannen jobber til kl 1500

Jeg og ungene koser oss med de av besteforeldre som feirer med oss (byttes annethvertår).

Kl 1600 kommer julenissen til barna.

Kl 1730 spises middag

Etter middag leker vi med lekene til barna

Voksengaver (det lille som finnes), åpnes etter barna har sovnet.

1. dag.

Spiser mat

Leker med leker

Sløver på sofa

2 dag:

Samme som 1.dag + ut på ski/akebrett/skøyter eller hva vi velger

3. dag:

Jobb :-)

Anonym poster: cf8481a67ca73dcb87e1a35624bda001

Lillejuleaften: pynter juletreet på kvelden og spiser grøt med mangel til kvelden før kvelden. Alle får mandel og alle får derfor en liten gave :)

Juleaften: daffer i pysj/joggeklær foran tven og slipper julegodt som har forvillet seg ned i strømpa. Får gjerne en julefilm i strømpa og :) senere blir det å gjøre i stand til middag og pakkene legges under treet. Middag. De minste barna i familien får en liten gave rett etter middag. Dessert. Så kaffe og kaker mens man åpner gavene.

1.dag: ingenting :) bare slappe av. Sen lunsj.

2. Dag: samles hele familien på morssiden og vi spiser lunsj. Varer hele dagen og litt ut over kvelden :)

Lillejulaften: På jakt etter nisse spor og nisse i skogen,og grøt på bål, så er det å slappe av m middag og film, kaker hos søstra mi og kvelden før kvelden.

Julaften: pysj,frokost og filmer på morran,dusj, joggebukse,film og julwmiddag m familien,og nisse og gaver etterpå. 1 dag: jule lunsj m familien

Lillejulaftwn starter for meg når jeg går hjem fra jobb kl. 12 (50% sykemeldt). Innom butikken en tur, hjem og slappe av/ordne litt før jeg skal hente yngste på SFO. Så blir det nok den siste ryddingen før jul. Se Julekongen, pynte juletre og kose oss. Julaften blir det nok opp tidlig kjenner jeg 7 åringen rett, lufte bikkja, se på tv, kose oss, ordne oss, lufte bikkja igjen, dra til svigers og tilbringe resten av ettermiddagen/kvelden der, så er det hjem til bikkja igjen og sitte som slakt i sofaen resten av kvelden. 1.juledag må eldste hentes hos faren, så skal han åpne gaver og julemiddagen nr. 2 spises. Bikkja løftes 3 ganger som vanlig, masse kos og kjenner jeg yngste rett må sikkert gavene han fikk dagen før undersøkes nøye. Masse kos hele jula rett og slett. :-)

Anonym poster: 4dca8630f57a4a47d46169330c6a5303

Håper du vet at lille julaften er en søndag i år...?

Anonym poster: e7922fe6c06b9ffa370ecf204b2e68e3

Annonse

Lille julaften. Er vi enten hos svigers det året vi feirer det, det andre året er vi hjemme ( som dette året), da koser vi oss med noe god mat, ikke noe fast hva vi spiser, ser på tv og nissen kommer jo med snop i sokken til barna.

Julaften drar vi til mor&di i 4 tiden. Spiser 5-6 tia, pakker,dessert osv osv,nissen kommer også.

Så sover vi over i min mors gedigne hus eller i år skal vi dra hjem siden barna klarer å holde seg lengre våkne håper jeg. hehe.

1 juledag. middag hos min far.

2. juledag ut å spiser med familien

Er vi hos svigers pleier vi å være der fra 22 des til 1 elr 2 juledag.

Vi feirer ikke hjemme enda, er heldig å kommer til dekket bord hos familien om det er min side eller svigers.

3 juledag skal jeg faktisk på jobb i år. blir uvant. mannen også. så har jeg fri 1 uke til så skal ikke klage.

Anonym poster: 8e80b6dc88e52497fb2be9a8c666425d

Blir litt spesiell jul i år. Første år alene, men ungene skal heldigvis være med meg.

Lillejulaften: Ungene er hos faren og jeg jobber fra 14-19. Ungene kommer i mellom 19.30 og 20. Koser oss litt før de legger seg.

Julaften: Sove litt lenge, tv titting og god frokost/lunsj. Reiser til mine foreldre og der kommer også min søster med familien. Spiser og åpner gaver der. Vi reiser hjem igjen om kvelden.

1. juledag: Blir god frokost og ungene leker med det de har fått. Ingen store planer.

Blir kos. :)

Anonym poster: 55d05388d5a018881d2bbca5fc8496b4

Lillejulaften: da må jeg se Grevinnen og Hovmesteren, Alene hjemme og Hjelp! Det er juleferie! Som regel har vi pleid å pynte treet hos Mamma og Pappa da, men spørs om treet skal pyntes før i år. Barna, katta og jeg overnatter der noen dager i år, selv om vi bare bor noen minutter unna ;) Lillejulaften har en helt magisk stemning over seg, og jeg håper jeg klarer å overføre den følelsen til barna.

Julaften: da skal jeg sitte i pysj sammen med barna, spise frokost og julekaker utover formiddagen, og se på tv :) Barnetv, Snekker Andersen, Askepott, Reisen til Julestjernen, Disney... Så blir det julemiddag og åpning av gaver. Babyen skal få legge seg først, og største skal få legge seg når hun vil, men av erfaring vet jeg at hun er veldig kveldstrøtt. Oldemor kommer også.

1. juledag: sen julefrokost, se på gavene, se på tv, kose oss og slappe av. Kanskje gå en tur ut hvis det ikke er for kaldt. Sen julemiddag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...