Anonym bruker Skrevet 8. desember 2012 #1 Del Skrevet 8. desember 2012 Hei dere:) Jeg er ei jente på 27 år, 60 kg og 182 høy, så heller for slank enn omvendt. Vi har nå gjennomført 3 pp med dobbel pergo uten å lykkes enda. jeg fikk pergo fordi det tok så lang tid fra pilleslutt før kroppen kom i gang igjen (15 mnd og ingenting skjedde). Jeg har ikke pco, ikke pcos, ikke en cyste å se og har veldig fint blodsukker. Min mann har topp kvalitet. Vi har blitt gravide en gang for flere år siden, jeg valgte da å ta abort (ikke kommenter dette, det er et sårt tema for meg). Gynekologen har poengtert at ingenting er i veien med meg, av og til så tar dte bare litt lang tid å komme igang igjen etter pilleslutt, uten at man vet hvorfor. Han mener kroppen min fint vil klare seg "alene" nå fremover fordi den nå har blitt "kickstartet" med pergotime. 3 pp er jo heller ikke mye. Saken er den at jeg nok er en litt (for) typisk flink pike. Skal jeg gjøre noe gjennomfører jeg det hundre prosent. Og sånn fungerer vel egentlig ikke babylaging. Jeg kom til å lese boken "Spis deg gravid" som i hovedsake gjelder kvinner med pcos/diabetes/overvekt. Det handler om å redusere antall karbpohydrater drastisk. ikke en skive brød, ikke et glass juice. Alkohol er fordømt, det er også alt av fullkornspasta, fullkornsris etc. Det stpår at om man følger disse kostholdsrådene blir man raskere gravid, og får eggløsning tilbake. Jeg suger til meg all info. men merker at en slik omlegging av kostholdet vil kreve enormt mye. Jeg spiser veldig sunt fra før, grovt brød, mye riktig fett, minimalt med raffinert sukker, nok fisk osv. Skal jeg virkelig ikke kunne unne meg et eple når jeg vil? Ikke ta en kakeflis i selskap (julen...) og ikke ta et glass rødvin når tanta atter melder sin ankomst? Har gått å tenkt på dette en stund, og kjenner at jeg er i ferd med på bli deprimert av hele greia. Jeg hadde nemlig alvorlig anorexi i tenårene, og selv om jeg har vært frisk i 8 år, så er jeg åpenbart veldig var på slike "nazi-regimer" hva kosthold gjelder. Trenger derfor at noen tenker løitt høyt med meg. Er det virkelig sånn at jeg har stæørre sjanse for å lykkes hvis jeg begynner på streng blodsukkerregulerende diett? I så fall skal jeg spjklart gjøre det. Lei av å vente nå, over et år siden vi bestemte oss for å prøve (hatt en kjemisk/tidlig sa for en mnd siden), men har altså bare hatt tre eggløsninger. I tillegg har jeg lest rundt forbi på nett om at man bør kutte kaffe helt i forbindelse med prøving. Er dette reellt? jeg drikker en kopp kaffe om dagen. Føler livsgleden helt er i ferd med å forsvinne, og jeg føler meg forvirret. Våre mødre drakk da vel kaffe, spiste normalt grovt brød og tok seg et glass juice da de ble gravide? Alle disse rådene der ute, hjelder det, eller blir man bare stressa/trist og ikke mere gravid av den grunn? Hva gjorde/gjør dere i en prøvesituasjon mht til disse tingene? På forhånd takk for svar Anonym poster: 4828ae84ea990681d255afd2e1f0ba4f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143997994-pr%C3%B8ving-og-kosthold-g%C3%A5tt-meg-vill-i-flink-pike-ambisjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
**Cayenne** Skrevet 8. desember 2012 #2 Del Skrevet 8. desember 2012 Hei! Ja, du har gått deg vill Har du hørt med legen om din manglende eggløsning skyldes manglende kroppsfett? Vil heller tro det er der problemet ligger enn omvendt! Flere av hormonene som gjør at vi er fruktbare og får eggløsning avhenger av en viss fettprosent. Lavkarbo er bare tull for slike som deg, og risikoen for hjerte- og karsykdommer øker også med så mye kjøtt og lite frukt/grønnsaker. Sier ikke at du skal gå opp mange kilo, hvis dette er problemet holder det nok med noen få, men ville snakket med en flink gynekolog! Ellers er det nok ikke kaffen som gjør at du har problemer, en kopp skulle gå helt greit. Da jeg ble gravid med mine to barn på første forsøk både røyka jeg og drakk 3-4 kopper kaffe hver dag. Nå gjør jeg ingen av delene og sliter. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143997994-pr%C3%B8ving-og-kosthold-g%C3%A5tt-meg-vill-i-flink-pike-ambisjoner/#findComment-144812987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thie88 Skrevet 8. desember 2012 #3 Del Skrevet 8. desember 2012 Ja. Er veldig fit og tynn i kroppen selv. Og trodde virkelig jeg skulle slite mrd å bli gravid. Ettersom jeg hat hatt uregelmessige sykluser tidligere. Jeg bestemte meg for å legge om kostholdet og treningen for å stabilisere kroppen. Det vil si... Ja, det ble mer mat, men veldig sunt, alt fra protein pannekaker med stevia sjokolade smak til mikro brownie med stevia. Null sukker. Men rik på fiber og protein. Jeg fikk meg muskler på kroppen, og spiste mer grønt og kjøtt.. Og når kjæresten ville prøve, då klaffet det på 1 pp. Så er litt enig med cayenne. Hvis man kanskje har litt lav kroppsfett så kan det altså være det. Jeg fikk alltid høre det av svigermor og kjæresten før bi bestemte oss for å prøve. At jeg var veldig tynn og kan kanskje gå litt problemer med å bli gravid. Alt er jo lov å prøve. Men jeg ville absolutt ikke kuttet ut juice, kakespising i selskap. Bedre å finne en balanse du liker, og kan forholde deg til. Hvis du trener nå kjenner jeg deg ikke, men hvis du trener mye kondisjon og hard trening. Kanskje legge om den litt en liten periode. Det kan også hjelpe. Jeg elsker å løpe hardt og lenge 5-6 ganger i uken. Men byttet ut, og fikk program med diett av coach. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143997994-pr%C3%B8ving-og-kosthold-g%C3%A5tt-meg-vill-i-flink-pike-ambisjoner/#findComment-144813088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
81-Mamma<3<3 Skrevet 8. desember 2012 #4 Del Skrevet 8. desember 2012 Hei du! Det første som slår meg er at den boken er jo ikke for deg! Den er jo med de for motsatt problem! Overvekt og blodsukkerprobl. Derfor har det ingen hensikt for deg å følge de rådene! Jeg tror det beste er om du går tilbake til ditt normale kosthold. Husk på å få i deg litt av alt, så er det bra nok! Du Kan trygt drikke vin når du har mensen! Har du veldig ustabil syklus kan du evt teste etter el, og slutte å drikke etter el. Og du kan drikke 4 dl kaffe etter el og om du blir gravid. Spis julemat og kos deg med det du vil ha! De fleste som blir gravid følger ikke den dietten. Et annet tips som funket litt for meg denne gangen er å se litt langt fremover. Jeg regnet med å bli gravid relativt raskt, siden jeg ble det sist. Men i stede for å tenke så mye på hver pp, så fokuserte jeg mer på at jeg mest sannsynlig ville bli gravid i løpet av et halvt år/ få et barn på høsten/vinteren 2013. Med et litt lengre perspektiv ble det ikke så stress i pp. Det kan være lurt, for hvis du stresser for mye om at det MÅ gå, så går det gjerne ikke. Det blir nok din tur snart skal du se Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143997994-pr%C3%B8ving-og-kosthold-g%C3%A5tt-meg-vill-i-flink-pike-ambisjoner/#findComment-144813763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå