Gå til innhold

Hva bruker dere til å "lime" sammen pepperkakehuset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt knekk før, men synes egentlig det er noe søl. Her en dag hørte jeg noe om "royal icing" eller noe sånt.. Noen som kjenner til det? Hva er det? hvordan lages det? Er det effektivt for å lime pepperkakehus?

Erfaringer please?! ;-)

Anonym poster: 838f926e200b3ab6bcd35e2cce7e4922

Skrevet

Jeg bruker bare alminnelig melis blandet ut med eggehvite.

Det tar litt lenger å tørke enn knekk, men mye mer barnevennlig og tannevennlig når det skal spises. Dessuten blir det en fin effekt av den tykke melisen som ligner sne og istapper:)

Royal icing er melis med eggehvite og sitronsaft:

http://www.cacas.no/Oppskrift/30

Skrevet

Min erfaring er at det kun er knekk som virkelig holder. Selv om det er noe søl. Har prøvd med glasur og icing og det holder rett og slett ikke.

Skrevet

SUPERLIM!!!! Bruker limpistol :P Det har aldri skjedd at hele peppekakehuset har blitt spist uansett :P Og det går fint å knuse det for det :) Brukes melis når vi pynter da, men anbefaller virkelig superlim ;)

Skrevet

Jeg prøvde med sånn royal iceing igår og det gjør jeg aldri igjen. Da skal jeg heller slite med knekken, men da sitter det i alle fall raskt :P

Gjest peacock
Skrevet

Har prøvd Royal icing, og jeg er vist aldri blitt så sint på mislykket bakverk som jeg ble på det.... Det funker sikkert om du har masse timer ledig til å sitter og holde det sammen. Ellers sklir det bare fra hverandre.

Skrevet

Leste at man kunne bruke smelta smørbukk. Den originale uten sjokolade :P Har ikke prøvd det selv, men tenkte å gi det et forsøk nå i helga :)

Skrevet

Kun melis, funker fint synes jeg :)

Anonym poster: 7d730e3039c671ed0c761436ea7a0165

Skrevet

Bruker vanlig melis.

Limer det sammen kvelden før det skal pyntes, har aldri vært noe problem. Limer først sammen de fire veggene og lar det stå å tørke en stund før jeg limer på taket.

Dagen etter er det helt tørt og sitter som heia.

Anonym poster: c75667d92f948bb622b5f51f03317dea

Skrevet

Vi brukte limpistol i år! Det blir aldri spist likevel, vi bare plukker av godteriet :)

Gjest peacock
Skrevet

Tror jammen jeg skal teste smørbukk! Det hørtes ikke dumt ut :)

Skrevet

Smørbukk blir vel omtrent det samme som knekk, begge deler er jo karamell :)

Anonym poster: cdfd6ee3846090cc4ba6655550acdcb3

Skrevet

Smelter sukker i en kasterolle, når det er blitt brunt. Kan du begynne og lime sammen. Fungerer bedre enn en limpistol, og stivnet nesten på sekundet ;)

Skrevet

Piske eggehvite med melis til en tykk blanding, ha i sprøytepose. Sølefritt og stødig. Men blandingen må være tykk, det går nesten en halv pakke melis til en eggehvite.

Skrevet

Limpistol her. Da kan ungene få gjort alt på en kveld. Tålmodighet er ikke noe jeg (vi) har stort av - ikke til sånt iallefall :) Er bare å brekke vekk limkantene før det evt skal spises, men min erfaring er at det blir så støvete etter jula at det frister ikke å spise allikevel...

Skrevet

Limpistol var smart! Her har gjengen cøliaki, men jeg kjøper alltid sånne glutenholdige halvferdige pepperkakehus (det kastes jo uansett etter jula) :) så neste år skal jeg droppe brennmerkene på hendene etter smelta sukker, og heller gå for limpistol:D

Skrevet

Smeltet sukker i panna. Det er min jobb mens ungene gnur innpå på mye pynt de orker...;)

Så pynter vi det med melis+ eggehvite. Og non-stop,seigmenn, skumnisser og marsipangriser:)

Det ser ikke ut i måneskinn og det forsvinner stadig pynt ,selv om ingen av ungene har spist noe:)

Jul er moro:)

Skrevet

Da pepperkakehuset ferdig!:-)

Jeg limte det sammen med knekk. Var igrunn greit selv om jeg kvier meg for det hver gang. Og så pisket jeg sammen eggehvite og melis som jeg hadde i sprøytepose og sprøytet i lange baner over skjøter og knekksøl og på "takrenner" osv på taket... Treåringen pyntet med stor iver, og han var opptatt av å gjøre det pent (!), så det er kun nonstop på taket, som taksten, og seigmenn på hus-kroppen. Det står noen nisser i vinduene...

Det eneste jeg ikke fikk til forresten var pipa! Jeg ga vel opp litt fort, men det knakk og seg og var ikke greit, så det gikk i søpla. Greit nok!

Det ble en veldig fin effekt å ha lader og lass av eggehvitemelis i skjøter og oppå taket osv... Ble så fint atte;-))

HI

Anonym poster: cfbcd457c6c9df03cb63c8f405495ab8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...