Gå til innhold

Søsken på 3 og 5 år som krangler helt enormt mye. Vil det alltid være sånn, eller kan det bli bedre? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Hun er 5,5 år, han fyller 3 rett over nyttår. De har alltid vært veldig bestemte og hissige begge to. Men hver for seg synes vi nå at de er veldig greie. Men når de er sammen...!

De leker nesten aldri fint sammen, bare krangler. De slår ikke hverandre så mye, det er muntlig krangling: "Jo!" "Nei!" "Min!" "Jeg vant!" "Nei, jeg!" "Jeg kom først!" "Jeg så den først!" "Gå vekk!" "Flytt deg!" De snakker bare sint og surt til hverandre, nesten aldri noe hyggelig. Hva er vitsen med å få to "tette" når det blir sånn?

De er ikke sånn mot andre barn. De har mange venner i barnehagen, stortrives der og får masse skryt av de voksne.

Vi har et lite håp om at det skal bli bedre når lillebror kommer ut av den verste trassalderen. Han kan bli fryktelig sint på oss også. Men kan vi egentlig håpe på det? Er det noen aldere der søsken krangler mer enn ellers? Eller går dette på personlighet, sånn at hvis de først er kranglefanter, så vil de alltid være det?

Noen med erfaring?

Fortsetter under...

Jeg og den ene søsteren min kranglet altid. Nå er det 10 år imellem oss så det har intet med tett alder å gjøre. Det er pga personlighetene våre. Den andre søsteren min kranglet jeg nesten aldrig med.

Nå er vi begge voksne med god margin - og vi krangler ikke nå. En gang i blant kan det jo slå litt gnister om vi er veldig uenige om noe som er vigtig for oss begge men stort sett har vi det veldig fint sammen. Vi er ikke veldig nære men har det godt med hverandre.

Jeg tror det mest er pga personlighet osv at søsken krangler, ikke så mye pga aldersforskjell.

Har selv to på samme alder som dine. De kan også krangle - men de kan også være bestevenner og vil gjerne være sammen.

Jeg tror en del krangling og avprøving av sosiale grenser osv hører med når man har søsken.

Så vidt jeg husker, krangla broren min og jeg til vi ble tenåringer... Mindre etterhvert som vi ble eldre, selvf. Han er litt over tre år yngre enn meg. Vi er gode venner nå, da ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...