Gå til innhold

Introdusering av mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan begynner man? Har hørt om tynn tynn grøt og en teskjed om dagen... Stemmer dette? Og når begynner man?

Har hørt ved 5-6 mnd alderen, men syntes det er litt for sent...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal starte ved 4 måneders alder. Har lest at man kan gjøre det, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Tenkte etterhvert å fryse små porsjoner av hjemmelaget middag uten salt slik at det blir lettere for meg å gi henne sunn mat. Håper du får masse svar her for jeg lurer på det samme ;)

Skrevet

Vi begynte med grøt til førstemann når han var 4mnd. grøt eller grønnsaker er anbefalt og begynne med. En skje første dag, best og gi på formiddag sånn at hvis de får magevondt så er det ikke om natten iallefall. Øker til to skjeer andre dag, og gir litt mer for hver dag. Du merker fort om de er interessert i maten og klarer og spise av skje fort, eller bruker lengre tid. Etter en stund kan man gjerne flytte grøtmåltidet til kvelds.

Begynte med grøt til minstemann for to dager siden, i dag fikk han tre skjeer med mat, og var veldig begeistret for grøten, han ble fornærmet når han ikke fikk mer, hehe :-P

Skrevet

Vi begynte når baby var 5 måneder. Begynte med litt tynn grøt på kvelden, i god tid før hun skulle legge seg. Vi hadde også mye sviskesaft oppi. Vi begynte med vanlig grøt, ikke sånn god natt grøt. Etter en uke eller noe slikt begynte vi med morgengrøt også, igjen med mye sviskesaft oppi.... så kom middagen etter det.....ved når baby var litt over 7 måneder kuttet vi ut morsmelk og gikk overt til litt NAN.

Nå er hun 8 måneder og vi har akkurat begynt med litt brød.

Skrevet

Begynte med ei teskei eller to med gulrotmos. Etterkvart graut. Ho smakte på kva det skulle vere men var 7 mnd før ho kom forbi smakestadiet..

Skrevet

Vi har så vidt begynt å la lillebror smake på frukt og grønnsaker, bare for at han skal bli kjent med litt nye smaker. Legger for eksempel en halv klementinbåt eller en agurkskive mot leppene hans å la han sutte litt på den. Det synes han er spennende. Han er straks fire mnd og to uker. Så lenge han legger greit på seg av amminga, så gidder jeg ikke å stresse med å introdusere fast føde før ca 5,5 mnd . Det er så deilig å slippe å tenke på å ha med seg mat rundt om kring ;-)

Anbefaler forøvrig å lage ulike fruktpureer og fryse ned i isterningformer - kjempekjekt å ha i grøten om du lager den selv.

Skrevet

4 mnd her (fordi han får mme)

Begynnte med kokt potet og mme, så ble det potet og gulerot mos og så most banan. Har prøvd med grøt, men det var han ikke like begeistret for.

Skrevet

Hvis barnet ikke har behov for mere mat hvorfor stresse med å begynne med mat? Er jo så praktisk når de bare skal ha melk ;)

Jeg har begynt ved 5mnd alder til alle mine, smaksporsjon med grøt og/eller most potet/gulrot, avokado/banan, fruktmos etc.til frokost og kvelds. Trapper gradvis opp. Middag har jeg begynt med ved 6mnd. Brødskive til lunsj fra 7mnd.

Skrevet

Hvorfor skal du begynne så tidlig om det ikke er nødvending? Ammer du? Blir ikke barnet mett av bare melk?

Hvis du ammer skal man vente til babyen er blitt 6 mnd, gir du flaske KAN du begynne ved 4 mnds alder - men om babyen er fornøyd med melk og legger på seg slik den skal er det ingen vits å begynne så tidlig.

De to første mine var glupske og fikk velling fra flaske fra 3,5 mnd og spiste grøt/fruktpure osv så det jomet ved 4 mnd. Minstemann som nettopp har blitt 4 mnd er foreløpig storfonøyd med å få bare mme, blir mett og da er det ingen vits å begynne med grøt osv :)

Når du skal begynne er det viktig at grøten er tynn - det er helt annen tungebevegelse som skal til for å "tygge" grøten enn å suge på pupp/flaske. Gi bare litt og stopp når babyen ikke vil ha mer. I starten får de så lite i seg at det har ikke noe å si for f.eks nattesøvnen. Derimot kan de få magevondt. Gi helst tidligst mulig på dagen pga dette. Men barn er forskjellige, noen er raskt oppi full porsjon og tåler grøt ++ kjempe bra :)

Lykke til!

Skrevet

Lurer på det samme selv:) velling, hvor mye grøt i forhold til melk? Jeg delammer da jeg ikke har nok melk. Foreløpig er ho fornøyd med det:)

Skrevet

Jeg begynte med litt gulerotmos nå som han er 4 1/2 mmd, for å introdusere smaker. Han får mest mme og sover godt så annen mat for å bli mett av venter vi med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...