Miss Impatient Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Nå gir jeg opp....Skrev et innlegg tidligere om holdningen til legesekretæren der fastlegen min holder til - og i dag fikk jeg på ny oppleve dette: Jeg har vært konstant kvalm og kaster opp innimellom (er nå ca 8 uker på vei), er så dårlig at jeg ikke kommer meg ut døren.... Har 2 små fra før som krever sitt, og nå når julen er her øker jo alltid stressnivået endel med alt som må gjøres. Jeg har ikke en gang orket å begynne tenke på julegaver, og senest i går måtte jeg innse nederlaget da jeg ikke greide å bli med på min sønns juleavslutning. Uansett, jeg ringte legen i dag for å spørre om det fantes noe kvalmestillende jeg kan ta så jeg i hvert fall klarer å fungere litt nå i julen. Da fikk jeg bare til svar fra legesekretæren at å være kvalm er jo helt normalt når man er gravid, og jeg kunne heller spørre om hjelp når jeg skal på tidlig UL... som er om 1 mnd! Hva skal jeg gjøre?? Orker ikke å ha det sånn hele julen, jeg klarer jo absolutt ingenting.....
Februargullet2013 Skrevet 6. desember 2012 #2 Skrevet 6. desember 2012 Man dør ikke av og være kvalm. jeg kastet opp 10-20 ganger løpet av en dag fra uke 6 til 21, velger du og bli gravid ,er det dessverre noe som følger med,men kan du ikke spørre på apoteket,kanskje de vil hjelpe deg?
micka Skrevet 6. desember 2012 #3 Skrevet 6. desember 2012 Æsj for en ekkel helsesekretær! Jeg synes du skal ringe å få en time hos legen, og dersom hun spør hva det gjelder skal du bare svare at det har hun ingen ting med! Kjenner jeg blir forbanna. Lykke til:)
Oh baby Skrevet 6. desember 2012 #4 Skrevet 6. desember 2012 Be henne dra til helvete... Det hadde jeg gjort! Nå som jeg er gravid sparer jeg ikke på kruttet, og sier AKKURAT hva jeg mener. Filteret jeg til vanlig har, er liksom borte... Men ring opp, forklar henne at du syns hun er meget uhyggelig, og be henne gi beskjed til legen om å ringe deg.
babysyk_74 Skrevet 6. desember 2012 #5 Skrevet 6. desember 2012 Nå gir jeg opp....Skrev et innlegg tidligere om holdningen til legesekretæren der fastlegen min holder til - og i dag fikk jeg på ny oppleve dette: Jeg har vært konstant kvalm og kaster opp innimellom (er nå ca 8 uker på vei), er så dårlig at jeg ikke kommer meg ut døren.... Har 2 små fra før som krever sitt, og nå når julen er her øker jo alltid stressnivået endel med alt som må gjøres. Jeg har ikke en gang orket å begynne tenke på julegaver, og senest i går måtte jeg innse nederlaget da jeg ikke greide å bli med på min sønns juleavslutning. Uansett, jeg ringte legen i dag for å spørre om det fantes noe kvalmestillende jeg kan ta så jeg i hvert fall klarer å fungere litt nå i julen. Da fikk jeg bare til svar fra legesekretæren at å være kvalm er jo helt normalt når man er gravid, og jeg kunne heller spørre om hjelp når jeg skal på tidlig UL... som er om 1 mnd! Hva skal jeg gjøre?? Orker ikke å ha det sånn hele julen, jeg klarer jo absolutt ingenting..... Postafen(reisesyketabletter)vet jeg at noen får mot kvalme.
Heeii123 Skrevet 6. desember 2012 #6 Skrevet 6. desember 2012 Jeg fikk tilbud om to forskjellige tabletter,så jo finnes noe mot det. Ha foresten verdens beste lege, kan bare ringe ned, så får jeg alt jeg trenger:) Før jeg blei gravid ,hadde jeg null sympati fo gravide, syntes alle bare søyt..... Skal love å aldri dømme noe. Igjen,trodde virkelig ikke at man kunne bli sååååå dårlig. Hehe , er endelig på bedringens vei nå , men det ha vært ett smerte helvette. Lykke til:))
Gjest Malore Skrevet 6. desember 2012 #7 Skrevet 6. desember 2012 Ring henne og når hun begynner med frekkheter igjen så spør du om navnet hennes og så sier du bare at du kan ha deg frabedt frekke og usaklige kommentarer og at vis hun ikke gir seg så kommer du til å melde henne til kommunelegen for frekk og upassende prat og manglende vilje til å hjelpe en person som faktisk trenger hjelp. Deretter spør du om å få prate med legen!! Det har jeg gjort før:) Funka det altså!!
tyr82 Skrevet 6. desember 2012 #8 Skrevet 6. desember 2012 Postafen kan kjøpes reseptfritt på apoteket. Og seaband om du ikke har prøvd det. Leger kan også skrive ut reseptbesatte midler mot kvalme når du er gravid. Jeg kjenner flere som har fått det, men husker ikke navna.
Gjest Malore Skrevet 6. desember 2012 #9 Skrevet 6. desember 2012 Man dør ikke av og være kvalm. jeg kastet opp 10-20 ganger løpet av en dag fra uke 6 til 21, velger du og bli gravid ,er det dessverre noe som følger med,men kan du ikke spørre på apoteket,kanskje de vil hjelpe deg? Du som får så mange frekke kommentarer på dine spørsmål og kommentarer burde vel ha vett til å ikke være frekk og lei med andre eller?!
Februargullet2013 Skrevet 6. desember 2012 #10 Skrevet 6. desember 2012 svarte normalt jeg, ingen dør av og være kvalm,lei folk klager over det, det må man regne med når man velger og bli gravid,så synes ikke det var frekt i hele tatt!
Gjest Malore Skrevet 6. desember 2012 #11 Skrevet 6. desember 2012 svarte normalt jeg, ingen dør av og være kvalm,lei folk klager over det, det må man regne med når man velger og bli gravid,så synes ikke det var frekt i hele tatt! Jeg syns det var frekt og et utrolig usympatisk svar... Ho spørte da heller ikke om hu kom til å dø av å være kvalm... Når du kommer med sånne svar så begynner jeg å lure på om alle de andre her inne som klager så fælt på deg har litt rett i sine meninger! Må gå an å være litt hyggelig med ei som er lei seg... Eller iallfall vise et snev av vilje til å droppe usympatisk tullball...
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 6. desember 2012 #12 Skrevet 6. desember 2012 Jo man kan faktisk dø av det, hvis man ikke får i seg næring på flere måneder. Det var tidligere ikke helt uvanlig, og er jo grunnen til at man blir innlagt på sykehus hvis det blir for ille. Noe sier meg at du ikke har opplevd skikkelig graviditetskvalme før...og for din egen skyld håper jeg du slipper...
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 6. desember 2012 #13 Skrevet 6. desember 2012 HI, du skal be om afipran!
Liljeduft Skrevet 6. desember 2012 #14 Skrevet 6. desember 2012 Ring å si at du trenger en time iløpet av en uke. For da er de ikke pliktet til å spørre hva det gjelder, i motsetning til om du spør om resept, time på dagen etc. Det har hjulpet meg før når det har vært en legesekretær som ikke akkurat var hyggelig.
Liljeduft Skrevet 6. desember 2012 #15 Skrevet 6. desember 2012 Snartmamma2013: Det er en ting at det er normalt å være kvalm når en er gravid, men å være kvalm og spy kan faktisk hemme hverdagen så mye at den gravide kan bli deprimert. Da er det faktisk viktig å ta den gravide på alvor, uansett om du synes at det er ingenting å klage over. Alle er faktisk forskjellige.
Miss Impatient Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #16 Skrevet 6. desember 2012 Tusen takk alle sammen for oppløftende svar! Jeg tok motet til meg og ringte på nytt, og ga henne bare beskjed om at hun skulle be legen min om å ringe meg, og ferdig med det. Så da håper jeg hun gjør det hvertfall.... Og til deg som kom med det spydige innlegget om at jeg ikke dør av å være kvalm; Det har jeg heller aldri påstått! Du har sannsyngligvis ikke vært konstant kvalm i flere uker, til den grad at du må kaste opp bare du beveger på deg..... Og du har sikkert heller ikke i tillegg to barn fra før som bare vil ha litt tid med mammaen sin, som ikke skjønner hvorfor hun ikke orker å leke med de lenger, eller en samboer som er utslitt av å være fulltidsstudent, i tillegg til alenepappa og husfar - fordi kona ikke er i stand til annet enn å ligge i senga dag ut og dag inn..... Når du havner i denne situasjonen selv - DA skal du ha rett til å si noe....
Heeii123 Skrevet 6. desember 2012 #17 Skrevet 6. desember 2012 Å så er det snakk om folkeskikk her og da snartmamma2013!!! Selv om dette er ett forum hvor du kan være anonym, trenger du ikke oppføre deg som en ufyselig drittunge. Får jo bare håpe at du bare er slik her inne,og ikke mot folk rundt deg. Da er du isåfall bra venneløs. Rart hvordan noen folk har behov til å trykke andre mennesker mer ned enn de alt er.. Ppphu!
K ♥ tærten Skrevet 6. desember 2012 #18 Skrevet 6. desember 2012 Personlig er jeg veldig skeptisk til å ta noe når jeg er gravid, så jeg velger heller å være kvalm - ennå jeg har full forståelse for hvor altoppslukende slik kvalme er. Jeg føler jeg har ligget i fosterstilling de siste 5 ukene :/ Jeg tror nok at leger og legesekretærer er av noe samme holdning, men dersom du ønsker å få kvalmestillende så må du nesten bare spørre om det. Jeg kaster ikke opp hver dag, så får i meg nok væske hvertfall. Men jeg skal inrømme at det har vært tider da jeg har ønsket meg bare 10 minutter som ikke-gravid.
mov:) Skrevet 6. desember 2012 #19 Skrevet 6. desember 2012 Skjønner akkurat hvordan du har d! Har vært ekstremt dårlig siden uke 6, spyr og er kvalm døgnet rundt. Har snart gått ned 10 kg,og d merkest godt på en kropp som er tynn fra før av. Max sliten! Er nå 9+5. Har ei på 2 år,og har slitt med å være sammen med henne, og slitt med å komme meg ut døra. Var slik sist jeg var gravid,og da ga d seg på dagen da jeg kom til uke 12, håper og tror d skjer denne gangen også. Jeg drikker ingefær te hver dag og har på kvalmearmbånd,d hjelper litt.
3smaa Skrevet 6. desember 2012 #20 Skrevet 6. desember 2012 Kjønner godt hvordan du har det, er bare 5 uker, men kvalmen tar knekken på meg. Jeg har vært kvalm i mine 2 tidligere svangerskap også. Siste svangerskap var ikke så veldig ille fordi jeg fikk resept på noe som eter afpiran eller noe sånt. Den hjalp mye mot kvalme og jeg følte meg bedre flere dager av en pille. Gleder meg til å komme til legen for å få resept på samme medisinen.
3smaa Skrevet 6. desember 2012 #21 Skrevet 6. desember 2012 Kjønner godt hvordan du har det, er bare 5 uker, men kvalmen tar knekken på meg. Jeg har vært kvalm i mine 2 tidligere svangerskap også. Siste svangerskap var ikke så veldig ille fordi jeg fikk resept på noe som eter afpiran eller noe sånt. Den hjalp mye mot kvalme og jeg følte meg bedre flere dager av en pille. Gleder meg til å komme til legen for å få resept på samme medisinen.
Miss Impatient Skrevet 7. desember 2012 Forfatter #22 Skrevet 7. desember 2012 Nå var visst legen blitt påvirket av legesekretæren (som faktisk er kona hans også...), for det var ikke snakk om å få noe kvalmestillende. Han sa bare at dette måtte jeg komme meg gjennom på egen hånd, som alle andre gravide.... Jaja, det var den julen..... Men, angående Postafen; noen som vet om dette er trygt å ta når man er gravid??
Liljeduft Skrevet 7. desember 2012 #23 Skrevet 7. desember 2012 Ta kontakt med kommunelegen og si som det er at du føler deg ikke hørt på av fastlegen din. At kvalmen er rett og slett blitt hemmende i hverdagen at du må ha hjelp.
Lillepai85 Skrevet 7. desember 2012 #24 Skrevet 7. desember 2012 (endret) Jeg er en sykepleier som jobber med kvinner som har hyperemisis gravidarum(ekstrem svangerskapskvalme). Dette er kvinner som spyr x flere om dagen, ikke får i seg noe mat og går ned i vekt. På sykehuset får de væske intravenøst, kvalmestillende fast + vitaminer og fører kostliste. Vi pleier å gi de postafen(reisesyketabletter) og mer drastisk behandling til de som kaster opp/brekker seg konstant. Jeg ville ha snakket med legen før du begynner å ta noe kvalmestillende. Det som faktisk er veldig viktig er å få seg frisk luft og bevege på seg. Det å ligge mye kan forverre kvalmen. Små hyppige måltider kan også hjelpe. Salte kjeks er også gode å knaske på. Kvinnen må også passe på å ikke stresse for mye noe som kan også forverre kvalmen. Vi ser ofte at kvinner som har ekstrem svangerskapskvalme har ofte underliggende stressfaktorer som små barn hjemme, uheldige familieforhold, vanskeligt arbeidsmiljø o.s.v. Vi gir også mulitvitaminer til kvinnen for å forsikre at fosteret får de vitaminer og mineraler det trenger. Det kan man kjøpe på apoteket. Ingefærte kan man også prøve da de sier at ingefær skal redusere kvalme. Nå høres det kanskje umulig å skulle gå seg en tur når man er kvalm, men det kan faktisk gjøre underverk. Her må man selvfølgelig finne den gyldne balanse for det er også viktig å hvile. Det er ikke noe kjekt med kvalme men desverre noe som er en del av graviditeten:( Håper du finner noe som fungerer for din del og at kvalmen gir seg om ikke så lenge:) For i de fleste tilfeller så gjør den det! Endret 7. desember 2012 av Augustbabyen♥♥
pip pip Skrevet 7. desember 2012 #25 Skrevet 7. desember 2012 Har du prøvd de armbåndene de selger på apoteket. Er et strikkbånd med en knott på innsiden som du setter på et akupunkturpunkt som er et spesialpunkt mot kvalme? Det er ikke tilfeldigvis Nesbru legesenter hun utrolig hyggelige legesekretæren holder til? Masse lykke til. Håper du kommer deg snart og at kvalmen letter:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå