Gå til innhold

Kuldeeksem? Reaksjon på ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 6 år blir rød, tørr og får lett sprukken hud på hendene i kulda. Dette har skjedd de siste vintrene, når det er kaldt, så jeg mistenker at det er kuldeeksem.

Fra slutten av oktober har hun hatt en stor rød flekk med irritert hud på innsiden av albuen på begge armer. Hva kan dette være? Huden ellers på kroppen er litt tørr nå som det er veldig kaldt, men helt fin og uten røde flekker.

Hun pleier å ha på seg ullundertøy. Kan de røde flekkene være en raksjon på ull? Hun har brukt ull innerst i vinterhalvåret helt siden hun var baby, kan man plutselig begynne å reagere på ull? Eller kan man ha kuldeeksem på innsiden av albuen?

Anonym poster: abb1790a0fb3ed6e0650f3b5cae0b400

Fortsetter under...

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Det er ikke noe form for eksem da? Klør hun?

Skrevet

Kan være andre typer eksem?

Skrevet

Hun klør litt, men jeg tror ikke det plager henne noe særlig. Jeg har latt henne gå uten ull innerst på overkroppen de siste dagene, i tilfelle det er reaksjon på ull, eller så vil jeg tro at ulla uansett kan irritere den røde huden ekstra.

Jeg vet ingenting om eksem, ingen andre i familien som har vært plaget noen gang.

Kan eksem melde seg når som helst i løpet av livet? Må man til hudlege for å få konstatert hva det er?

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Min fikk plutselig atopisk eksem, heldigvis plaged han bare om vinteren. Det klør, spesielt når han blir for varm og har ull på (selvom vi bare bruker ull med bommul på innsiden).

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Fastlegen ksn se på det, trenger ikke dra til hudlege :)

Annonse

Skrevet

Eldstesønnen min på 5 år får sånt rødt og tørt/sprukkent utslett på haka og leppene nå i kula. Klør ikke, men er sårt og svir. Så smører hele tiden føler jeg....

Skrevet

Samme har min datter og hun har stoisk eksem. Er skal ikke ha ull inn til kroppen men eventuelt tøy med superundertøy på innsiden og ull på utsiden. Gå til legen så går du kanskje kortisonkrem til å smøre med. Ellers har apotekene veldig god info om dette, faktisk bedre enn legen:(

Skrevet

Datteren min på 6 år blir rød, tørr og får lett sprukken hud på hendene i kulda. Dette har skjedd de siste vintrene, når det er kaldt, så jeg mistenker at det er kuldeeksem.

Fra slutten av oktober har hun hatt en stor rød flekk med irritert hud på innsiden av albuen på begge armer. Hva kan dette være? Huden ellers på kroppen er litt tørr nå som det er veldig kaldt, men helt fin og uten røde flekker.

Hun pleier å ha på seg ullundertøy. Kan de røde flekkene være en raksjon på ull? Hun har brukt ull innerst i vinterhalvåret helt siden hun var baby, kan man plutselig begynne å reagere på ull? Eller kan man ha kuldeeksem på innsiden av albuen?

Jeg har akkurat det samme som dattra di. Jeg gikk til legen å fikk resept på Elconsalve, den hjelper masse, etter jeg begynte å bruke den sprekker ikke huden opp eller blir rød. bare merker så vidt at huden er litt tørrere akkurat der det er værst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...