Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #26 Skrevet 6. desember 2012 Var akkurat et fint innlegg fra Pia Kjærsgaard i Danmark der hun sa at 90% av de som får julehjelp der er muslimer (!) og ikke feirer jul. Synes egentlig man burde gå tilbake til slik som det var i gamle dager - at man får julemat og kanskje et par gaver i en stor kurv fremfor penger eller et gavekort til matbutikken. Gratis tiltrekke mange som ikke har like mye bruk for julehjelp som de som havner lengre nede av listen. Anonym poster: fbad2272efc84828e0592044e9118999 Skammelig, men dessverre ikke sjokkerende lenger. Anonym poster: e8fa33a1626de47ee96cd2922c99ebf3 Hvorfor er det så skammelig? De færreste nordmenn feirer jo jul pga jesu fødsel, likevell har de minst de samme forventningene til gaver, mat og pynt som dem som er kristne. Kansje det burde blitt innført plikt til kirkegang og medlemskap i statskirken for å få denne støtten? Det viktigste er vell at de som faktisk har minst å rutte med får litt ekstra til disse dagene der forventningene om ting som koster penger er så høyt. Anonym poster: 6c794bc2ff558e771f42bc02c0480114 Skammelig fordi nordmenn feirer jul, med eller uten juleevangeliet. Pengene går da til julemiddag og gaver. En muslim gjør ikke de tingene (som oftest) og det blir da bare griskt og snyltete. Om en nordmann snyltet til seg støtte til Eid hadde det nok blitt månelyst... Anonym poster: e8fa33a1626de47ee96cd2922c99ebf3
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #27 Skrevet 6. desember 2012 Var akkurat et fint innlegg fra Pia Kjærsgaard i Danmark der hun sa at 90% av de som får julehjelp der er muslimer (!) og ikke feirer jul. Synes egentlig man burde gå tilbake til slik som det var i gamle dager - at man får julemat og kanskje et par gaver i en stor kurv fremfor penger eller et gavekort til matbutikken. Gratis tiltrekke mange som ikke har like mye bruk for julehjelp som de som havner lengre nede av listen. Anonym poster: fbad2272efc84828e0592044e9118999 Skammelig, men dessverre ikke sjokkerende lenger. Anonym poster: e8fa33a1626de47ee96cd2922c99ebf3 Hvorfor er det så skammelig? De færreste nordmenn feirer jo jul pga jesu fødsel, likevell har de minst de samme forventningene til gaver, mat og pynt som dem som er kristne. Kansje det burde blitt innført plikt til kirkegang og medlemskap i statskirken for å få denne støtten? Det viktigste er vell at de som faktisk har minst å rutte med får litt ekstra til disse dagene der forventningene om ting som koster penger er så høyt. Anonym poster: 6c794bc2ff558e771f42bc02c0480114 Skammelig fordi nordmenn feirer jul, med eller uten juleevangeliet. Pengene går da til julemiddag og gaver. En muslim gjør ikke de tingene (som oftest) og det blir da bare griskt og snyltete. Om en nordmann snyltet til seg støtte til Eid hadde det nok blitt månelyst... Anonym poster: e8fa33a1626de47ee96cd2922c99ebf3 De muslimene jeg kjenner har også gaver, julære og masse pynt til jul (ekstremt juglete etter min smak, men det har lite med saken å gjøre). Barna får også de samme spørsmålene om hva de har fått til jul ol som andre norske barn. Om det finnes spessielle støtteordninger i forbindelse med eid eller andre feiringer vet jeg ikke. Jeg viste faktisk ikke at det fantes støtteordninger i forbindelse med jula heller før jeg så denne tråden. Om det finnes er jeg enig i at det kansje er sært å gi støtte til alle feiringene. Det kan jo bli noen om man kan få en runde for hver rreligion man ikke har ;-) Anonym poster: 6c794bc2ff558e771f42bc02c0480114
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #28 Skrevet 6. desember 2012 Var akkurat et fint innlegg fra Pia Kjærsgaard i Danmark der hun sa at 90% av de som får julehjelp der er muslimer (!) og ikke feirer jul. Synes egentlig man burde gå tilbake til slik som det var i gamle dager - at man får julemat og kanskje et par gaver i en stor kurv fremfor penger eller et gavekort til matbutikken. Gratis tiltrekke mange som ikke har like mye bruk for julehjelp som de som havner lengre nede av listen. Anonym poster: fbad2272efc84828e0592044e9118999 Skammelig, men dessverre ikke sjokkerende lenger. Anonym poster: e8fa33a1626de47ee96cd2922c99ebf3 Hvorfor er det så skammelig? De færreste nordmenn feirer jo jul pga jesu fødsel, likevell har de minst de samme forventningene til gaver, mat og pynt som dem som er kristne. Kansje det burde blitt innført plikt til kirkegang og medlemskap i statskirken for å få denne støtten? Det viktigste er vell at de som faktisk har minst å rutte med får litt ekstra til disse dagene der forventningene om ting som koster penger er så høyt. Anonym poster: 6c794bc2ff558e771f42bc02c0480114 Skammelig fordi nordmenn feirer jul, med eller uten juleevangeliet. Pengene går da til julemiddag og gaver. En muslim gjør ikke de tingene (som oftest) og det blir da bare griskt og snyltete. Om en nordmann snyltet til seg støtte til Eid hadde det nok blitt månelyst... Anonym poster: e8fa33a1626de47ee96cd2922c99ebf3 De muslimene jeg kjenner har også gaver, julære og masse pynt til jul (ekstremt juglete etter min smak, men det har lite med saken å gjøre). Barna får også de samme spørsmålene om hva de har fått til jul ol som andre norske barn. Om det finnes spessielle støtteordninger i forbindelse med eid eller andre feiringer vet jeg ikke. Jeg viste faktisk ikke at det fantes støtteordninger i forbindelse med jula heller før jeg så denne tråden. Om det finnes er jeg enig i at det kansje er sært å gi støtte til alle feiringene. Det kan jo bli noen om man kan få en runde for hver rreligion man ikke har ;-) Anonym poster: 6c794bc2ff558e771f42bc02c0480114 Norges grunnsten er kristendom, ikke islam. Jeg var sarkastisk da jeg snakket om støtteordninger til Eid, om det hadde skjedd gråter jeg for landet mitt. Aldri møtt en muslim som feirer jul, om de feirer jul er de kanskje ikke så religiøse? Anonym poster: e8fa33a1626de47ee96cd2922c99ebf3
Gjest Vicky Pollard Skrevet 6. desember 2012 #29 Skrevet 6. desember 2012 Jeg synes at mennesker som har lite å rutte med fortjener hjelp uansett hvilken religon eller etnisitet man hører til.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #30 Skrevet 6. desember 2012 Det klages alltid på at muslimer ikke følger norske tradisjoner osv,men når de gjør det så er det faen meg galt også. Jeg kjenner mange muslimer. De feirer jul. Har juletre, gaver, julemiddag og samler familien. Du vet vel at jul opprinnelig er en hedensk feiring? Jul (fra norrønt jól [1] eller jólablót) er den tidligere, hedenske feiringen av midtvinterdagen i Norden, og nå på den kristne høytiden og festen til minne om Jesu Kristi fødsel. Den kristne juledagen er 25. desember. Tror du virkelig at alle nordmenn som feirer jul er kristen? Ingen i min familie er det, ingen sv mine venner og deres familier er det. Men vi feirer jul fordi det er en tradisjon! Handler ikke om religion for vår del! Skjerp deg din uvitende gjøk! Anonym poster: 0753833257bea22a2d43d7930b323422
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #31 Skrevet 6. desember 2012 Det klages alltid på at muslimer ikke følger norske tradisjoner osv,men når de gjør det så er det faen meg galt også. Jeg kjenner mange muslimer. De feirer jul. Har juletre, gaver, julemiddag og samler familien. Du vet vel at jul opprinnelig er en hedensk feiring? Jul (fra norrønt jól [1] eller jólablót) er den tidligere, hedenske feiringen av midtvinterdagen i Norden, og nå på den kristne høytiden og festen til minne om Jesu Kristi fødsel. Den kristne juledagen er 25. desember. Tror du virkelig at alle nordmenn som feirer jul er kristen? Ingen i min familie er det, ingen sv mine venner og deres familier er det. Men vi feirer jul fordi det er en tradisjon! Handler ikke om religion for vår del! Skjerp deg din uvitende gjøk! Anonym poster: 0753833257bea22a2d43d7930b323422 Sa allerede at ikke alle nordmenn er kristne, men de fleste nordmenn feirer jul. Også klar over dens hedenske bakgrunn, det er ikke poenget her. Det er flott om muslimer følger norske tradisjoner, men ikke når de skal ta seg betalt for det. Jeg tror du gjør deg dum med vilje her, du forstår nok godt hva jeg mener, og du kan spare deg for personangrep. Anonym poster: e8fa33a1626de47ee96cd2922c99ebf3
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 6. desember 2012 #32 Skrevet 6. desember 2012 Hadde min mor fått 1300 kr ekstra å feire jul for den gang jeg bodde hjemme, hadde hun nok blitt kjempeglad!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #33 Skrevet 6. desember 2012 Hi, kan jeg spørre om noe... ikke ang julen... tar nav hensyn til at man må spise dyrere mat for å holde seg frisk. lege kan bekrefte dette, selv om det ikke foreligger spesifikke tester. Det er mulig å teste, men jeg har ikke råd å betale for dem og det offentlige dekker det ikke. Jeg må på navstønad nå og kommer til å bli syk om jeg ikke kan fortsette å spise det som kroppen min trenger... Anonym poster: e54fe9e784becfadc77a5eb1bfd18ca1 Jeg kan dessverre ikke si at du får/ikke får støtte. Du kan søke og legge ved dokumentasjon for at du har ekstra utgifter i forhold til dette. Når det gjelder økonomisk sosialhjelp så er det litt opp til den enkelte saksbehandler og bruke skjønn utifra de retningslinjene vi har. Men har du sjekket om du kan søke på noe statlig? Grunn/hjelpestønad? Jeg er dessverre ingen racer i forhold til hva man kan ha krav på av statlige ytelser iforhold til ulike diagnoser, men det kan være verdt å snakke med en saksbehandler vedrørende dette. hi Anonym poster: 6120c860af0a95d3e359f57ea8deacbb
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2012 #34 Skrevet 6. desember 2012 Vill det da si at feks en familie på to voksene og to barn under fem skal ha ca 12-13000 I livsopphold da? Bare tittet på satsene på nav se:) Anonym poster: e2c37b57b9be0116a804c86e8ced93a4 De veiledende satsene sier at livsoppholdet er ca; - Par : 8900kr - Enslig : 5300 - Barn under 0-5år - 2000kr - Barn 6- 12(?) år - 2700 -Barn 13-18år - 3400 Ca satser dette altså, da jeg ikke husker de nøyaktige tallene. Det er dette vi regner med at man skal sitte igjen med etter at de godkjente utgifter til f.eks husleie, strøm og bhg er betalt. De skal altså dekke mat, klær, mobil, bilutgifter, avis ++ Så ja, en familie på fire regner vi skal ha ca. 13 000kr i mnd til livsopphold ( om begge barna er under seks år). hi Anonym poster: 6120c860af0a95d3e359f57ea8deacbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå