Gå til innhold

noen som har en del kg. for mye før eller akkurat fått positiv test?

Anbefalte innlegg

hadde tenkt å gå ned litt i vekt før jeg ble gravid, men så bestemte vi oss for å prøve nå likevel. Tenker litt på at jeg er 15 kg. mer enn jeg burde - noe som har det slik?

Ev. hvilke tanker har dere rundt det? Hvis prøver å leve ekstra sunt nå så er det vel ikke gunstig hvis man begynner å ga ned i vekt uten å direkte slanke seg akkurat når man kan bli gravid....

Anonym poster: 65492e1ef732ed957339222235a1aeab

Fortsetter under...

HAdde noen kilo for mye ja. La oss si realistisk sett 10 kilo. Har gått ned et par kilo pga kvalme og målet er å ikke gå opp noe særlig. Jeg tenker at jeg ikke skal opp mer enn 7-8 kilo totalt sett og det bør kunne gå hvis jeg er i såpass grei form at jeg kan gå turer og lett trening gjennom hele svangerskapet.

Anonym poster: 63c7a5ba58cbf812a6a5bb883ce26fe8

Glemte å skrive at slanking under graviditet er uaktuelt for meg. Kan i verste fall være skadelig. Spiser man sunt og variert og kutter helt ut godteri og snacks gjør du både deg selv og barnet en tjeneste.

Jeg har lurt på det samme. Kommer ikke til å slanke meg når jeg først har blitt gravid, men er usikker på om det kanskje kan være negativt når man prøver også?

Overvekt kan være en grunn til at noen sliter litt med å bli gravid hvis det var det du lurte på? I så tilfelle er det nok ikke så dumt å gå litt ned, men ekstremslanking skal man ikke drive med i prøvetiden.

Hvis du klarer å gå ned en del kg før du blir gravid så er det bare positivt samt. kan gjøre det lettere å bli gravid.

Blir du gravid når du veier for mye iforhold til anbefalt så er det å spise sunt (slanking er ikke tillatt!) og ha kontroll på vekt.

Veier du mer enn 125 kg så det ikke anbefalt å gå opp noe i vekt.

Veier du ca. 115-125 så er det anbefalt "tillatt" vektoppgang på 5 kg.

Jo lavere vekt, jo høyere vektoppgang er "tillatt".

Er du overvektig/sykelig overvektig så har du høyere risiko for:

Svangerskapsdiabetes

Svangersskapsforgiftning

Blodpropp(som oftest blodfortynnende etter fødselen. Kan også gi høyere risiko for dødsfødsel pga blodpropp i morkake)

Bekkenproblemer

Prematurfødsel

Høy fødselsvekt på babyen - som igjen kan gi skader i underlivet.

Det er iallefall det jeg har fått høre av leger og jordmødre nå. Jeg er sykelig overvektig og gravid. Men jeg angrer ikke et sekund på at jeg ble gravid før planlagt vekt var oppnådd :)

Anonym poster: e83915adb9e7c3d2d7b1ba592e34e245

Annonse

HI her;

jeg veier ca. 80 kg, men burde veid ca. 65. Jeg vet at slanking ikke er aktuelt, men hvis man kutter ut sukker og spiser sunt vil man jo automatisk gå ned i vekt.... hvis man har vært "sukker-søt" en stund :)....kan det være skadelig da. Hvis man får i seg proteiner, grønnsaker og riktig med fett. Tåler dårlig hvete, så jeg må kutte ut det og da pleier jeg å rase litt ned i vekt. Liker smaken av hvete men blåses opp som en ballong i magen i tillegg til at jeg binder vann.

Hvis du klarer å gå ned en del kg før du blir gravid så er det bare positivt samt. kan gjøre det lettere å bli gravid.

Blir du gravid når du veier for mye iforhold til anbefalt så er det å spise sunt (slanking er ikke tillatt!) og ha kontroll på vekt.

Svangerskapsdiabetes

Svangersskapsforgiftning

Blodpropp(som oftest blodfortynnende etter fødselen. Kan også gi høyere risiko for dødsfødsel pga blodpropp i morkake)

Bekkenproblemer

Prematurfødsel

Det er iallefall det jeg har fått høre av leger og jordmødre nå. Jeg er sykelig overvektig og gravid. Men jeg angrer ikke et sekund på at jeg ble gravid før planlagt vekt var oppnådd :)

Hvis det ikke er tillatt å gå opp i vekt når man har mye kg, så vil det i grunnen si at man da går ned i vekt for å holde vekten, ettersom man mister kg selv men det ersattes av barnet og alt rundt :) Så det er greit så lenge man fokuserer på å spise sunt og ikke ekstra?

Selvsagt er det greit å gå ned i vekt hvis man gjør det bare ved å kutte ut sukker og andre veldig usunne ting som pølser, potetgull etc. Slike ting bør man uansett ikke spise under graviditeten, da det øker sjansen for svangerskapsdiabetes, for store barn med alt det kan medføre, etc.

Men det er vel mer sannsynlig at man holder vekta når man er gravid om man kutter disse tingene.

Svangerskapsdiabetes

Svangersskapsforgiftning

Bekkenproblemer

Prematurfødsel

Hvis det ikke er tillatt å gå opp i vekt når man har mye kg, så vil det i grunnen si at man da går ned i vekt for å holde vekten, ettersom man mister kg selv men det ersattes av barnet og alt rundt :) Så det er greit så lenge man fokuserer på å spise sunt og ikke ekstra?

Det er greit så lenge du spiser sunt og beveger deg. Men ikke slanking :) Det er vesentlig forskjell :)

Jeg slanka meg til dagen jeg sto med positiv test forrige gang, og kommer til å gjøre akkurat det samme denne gangen. Er ikke noe farlig i følge gynekologen min. Og det er iallefall ikke farlig når du bare begynner å leve sunt :)

Annonse

Jeg har en del kg for mye, målet er å gå ned 15-20 kg, men fant ut på tirsdag at jeg er gravid :P

Har gått ned 2.2 kg på to uker bare med å slutte å småspise på kveldene og å spise regelmessig gjennom dagen, så nå er det nye målet mitt å ikke legge på meg noe særlig under graviditeten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...