Gå til innhold

Når jeg skriver teori i en oppgave.. Teori som står i pensum!

Anbefalte innlegg

..må jeg da referere til den aktuelle boka i selve teorien? Eller er det nok å skrive boka tilslutt på listen over kilder/litteratur?

Skriver teori fra boka, men med egne ord.

Eks. Jeg refererer til FORFATTERS BOK.. : bla bla bla

Anonym poster: 7cf90d61dae6e09feb4fc8af51b77e9a

Fortsetter under...

Men jeg skriver teorien med egne ord? Holder det ikke å ha en litteratur/kilde liste helt til slutt for hele oppgaven?

Hva står JMF for?

Er helt grønn, tydeligvis :-(

Selv om du skriver med dine egne ord så må du kildehenvise bak avsnittet.

Hvis du siterer direkte fra en bok må du også ta med sidetall i henvisningen. Er en del år siden jeg gikk på høyskolen. Mener å huske at vi måtte skrive navn på forfatter, årstall og boktittel?? i parentes når vi henviste).

Sånn var i hvert fall reglene der jeg studerte :) Det er nok litt forskjellige måter å gjøre det på. Har dere ikke fått informasjon om hvordan oppgavesettet skal være?

Vi fikk utdelt eksempeloppgave før vi skulle skrive vår første oppgave på høyskolen.

Ps. Jmf står for jamfør. Du viser til noe.

Okei, tusen takk for svar! :)

Jo, vi har fått informasjon om hvordan vi skriver littertur- og kildeliste, helt bak i oppgaven. Men ikke hvordan vi skal referere til litteratur i selve teksten. I alle fall ikke som jeg har fått med meg. :-/

Men ettersom jeg henviser til boka jeg tar teorien fra, så kan jeg likså greit bare skrive rett fra boka da, eller?

Altså: teorien fra boka (forfatter, årstall, boktitell, sidetall) ??

Det avhenger litt av hvilken referansestil du bruker. Hvis du bruker APA, kan du google det og finne mange gode eksempler på hvordan.For en god innføring kan du sjekke denne: http://www.jbi.hio.no/bibin/KoG/kat/APA.pdf (veldig fin og nøye)

Kort innført:

Dersom du bruker parafraserer, skal du i de tilfellene hvor det er mulig, helst oppgi både forfatter og sidetall. Her kan jeg gi noen eksempler:

Dersom et begrep enda ikke er leksikalisert, sier vi at vi har lakuner i språket (Johnsen, 2008:115)

Ved direkte sitat (altså du skriver ordrett etter forfatter) skal det ved sitater under 40 ord skrives slik:

"Jeg elsker deg, elsker deg mer enn noe annet" (Henriksen, 2009:115).

Hvis du siterer direkte mer enn 40 år skal det være innrykk i teksten og ikke anførselstegn. Forfatter, årstall og sidetall skal komme rett etter.

Ved parafrasering behøver man ikke å ha med sidetall, men det anbefales alltid å gjøre det.

Dersom det er flere forfattere, skal begge forfatterne skrives (hvis det er to), hvis det er flere enn to forfattere, skal alle skrives første gang (Hansen, Eriksen, Johnsen og Henriksen, 2008) og andre gang publikasjonen nevnes, holder det å kun ha med første forfatter og så et al. (Hansen et al., 2008). Hvis det er flere enn seks forfattere, skal kun første forfatter nevnes (Henriksen et al., 2008).

Det er strengt med henvisninger, hvis man ikke henviser er det egentlig det samme som å kopiere, og det er det samme som fusk.

Dokumentet jeg linker til, gjennomgår litteraturhenvisninger etter APA nøye, og er veldig fin. Spesielt siden det er strenge regler til hvordan hver enkelt kilde skal stå i litteraturlisten.

HUSK: bruk aldri sekunddærkilder hvis du kan finne tilbake til førstekilden.

Lykke til.

Anonym poster: b3ed4e050b4d7df818e43c4742214e6a

Annonse

Enig med over her, men du kan også integrere forfatternavnet i løpende tekst dersom det er naturlig. Når man oversetter selv fra pensum er det vanlig å føye til "fritt etter..." Eller "min oversetting". ALT av teori eller ideer du har lest/sett/hørt om SKAL refereres til. Nå vet jeg ikke om du går uni eller høyskole, men sjekk biblioteksidene. Der står det ofte hvilken referanseteknikk som skal brukes.

Du må skrive forfattenerens etternavn + årstall bak det avsnittet der du har benyttet deg av informasjon fra den akutelle boken. feks:

blablabla avsnitt her (Rowling, 2005)

Og så kommer heeele kildehenvisningen på slutten.

Dette gjelder når du har skrevet med egne ord.

Hvis du har skrevet direkte det som står så skal det være "sitat".

Stort sett enig med alt som er sagt over her, men vil legge til et par ting:

Regner med du skriver i Word? Da finnes det funksjoner som hjelper deg å lage slike lister, og holde automatisk orden på nummereringen eller rekkefølgen på henvisningene. Utrolig kjekt dersom du ser du må redigere teksten, sette inn ekstra avsnitt eller slette noe f.eks.

Ellers sa man på skole vår at hvis det man skriver er noe som regnes som allment kjent, dvs noe som folk flest vet uten å måtte studere på dette spesielle studiet, så behøver man ikke finne referanser for dette. Bare for å unngå at du roter deg bort i referanser for absolutt ALT du skriver ned. Det er jo mulig, men altså unødvendig.

For eksempel hvis du skal skrive om landbrukets vilkår i ulike land: "Nord for polarsirkelen vil jo plantene ha kortere vekstsesong enn på fastlandet i Europa, til gjengjeld er selve dagene i vekstsesongen lengre". Dette behøver du ikke ha referanse for, dette vet alle. Hvis du derimot i tillegg vil få fram at disse lange dagene dermed gjør at f.eks. jordbærene dermed smaker søtere, så må du ha en referanse til en undersøkelse som har vist dette. "En undersøkelse av Hansen og Pettersen i 2009 viste at jordbær dyrket nord for polarsirkelen smakte merkbart søtere enn bær dyrket ulike steder i Europa".

Hvis teorien i pensumboka di også delvis er av typen allmenn kunnskap og bare står der for å forklare sammenhenger, så behøver du kanskje ikke henvise noe som helst dersom du skriver det om med egne ord.

Anonym poster: 4e97e246a577802d9f684129e9a2328a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...