Gå til innhold

Hjelp, opp fire kg på fire uker :(

Anbefalte innlegg

Overskriften sier det meste! Veide meg nettopp og til min store skrekk har jeg gått opp fire kg fra uke 20 til 24... Totalt 9 kg hele svangerskapet.. Er meget bekymret for hvordan dette skal ende!

Noen andre som har hatt en slik rask økning? Stopper det opp litt igjen eller? Er jo lenge igjen av svangerskapet enda...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143996861-hjelp-opp-fire-kg-p%C3%A5-fire-uker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei !

Føler at jeg bare må si noe når det gjelder dette, hehe..

Har lest masse om folk som har spydd, ikke gått opp et gram på mange uker og det virker som om dette er det "normale".

Selv er jeg ofte kvalm i de første månedene, men kaster aldri opp og spiser små måltider i stedenfor for å få bort kvalmen.

Jeg er nå gravid med mitt 3. barn og har gått opp rundt 25 kg hver gang. Disse kiloene er borte i løpet av 1-2 mnd, så jeg stresser ikke.. Spis sunt, gå turer, tenk på babyen inni magen og at han/hun skal ha det bra.

Alle er unike og går opp forskjellig i vekt.

(..bare så det er sagt, så rører jeg ikke sjokolade, potetgull, fastfood og annen usunn mat, i tilfelle dere trodde at dette var grunnen til min vektoppgang, hehe).

Mine venninner forteller også om relativt høy vektøkning til tross for sunt kosthold, så er bare å slappe av så lenge man har god samvittighet mtp hva man spiser ;o)

Har plutselig rast på noen kilo her og. Gikk mye ned i starten så er nå ved startvekta så prøver å la fornuften råde og ikke bekjymre meg fir vekta.

Har egentlig trua på at kroppen legger på seg det den trenger så lenge man har et brukbart fornuftig kosthold. Gikk opp 17 sist og gikk ned alt uten å gjøre noe annet enn å trille turer:-)

Jeg gikk ikke ned noe i starten, så derfor blir jeg ekstra bekymret for denne plutselige vektoppgangen. Til og med redd for å få en kommentar fra jordmor :-p

Jeg spiser ganske sunt egentlig, men det har jo blitt litt sjokolade innimellom...Får prøve å kutte ned på den. Er egentlig litt dumt å bekymre seg sånn for vekten, men jeg fikk helt sjokk når jeg veide meg.... :-(

Annonse

Hei! Titter innom fra 3.trimester her:)

Jeg fikk også hetta da jeg gikk opp nesten en kg i uken mellom uke 24 og 28. Hadde da gått opp 9 kg til sammen.

Men for meg avtok denne vektøkningen utover i 3.trimester, uten at jeg har endret på noe særlig i livsstilen (bare tre kg ekstra mellom uke 32 og 39). Så for meg var det nok absolutt 2.trimester jeg la mest på meg:-)

Er 25+6 og har gått opp bare 2 kg. Forventer et plutselig "rykk" snart selv.

Om du legger på deg mye nå, så kan det hende det stagnerer senere i svangerskapet. Venninna mi gikk opp 35(!!!) kg, litt fett men mye vann. Alt var borte 3 mnd etter fødsel :)

Min vekt har også gjort et hopp nå de siste ukene, jeg er 26+4. mine andre tre svangerskap har jeg lagt på meg 14-18 kg, som har forsvunnet fort etterpå. Jeg har trent lite pga bekkenproblemer, men spiser sunt, noen utskeielser blir det jo... Lite bekymret for vekten fordet, oppgangen kommer i rykk og napp :)

Vektøkningen i svangerskapet går gjerne litt i rykk og napp - og det meste er normalt. Har ikke veid meg siden uke 13, så jeg aner ikke om jeg har lagt på meg eller ikke - så jeg innbiller meg at jeg er syyyyylslank (og unngår speil) ;)

Hei! Titter innom fra 3.trimester her:)

Jeg fikk også hetta da jeg gikk opp nesten en kg i uken mellom uke 24 og 28. Hadde da gått opp 9 kg til sammen.

Men for meg avtok denne vektøkningen utover i 3.trimester, uten at jeg har endret på noe særlig i livsstilen (bare tre kg ekstra mellom uke 32 og 39). Så for meg var det nok absolutt 2.trimester jeg la mest på meg:-)

Samme her! Er i uke 32 nå, har lagt på meg totalt 10 kg, og kun 1 kg av dem den siste måneden. La på meg desidert mest mellom uke 20-26, tror det ble 4-5 kg. Spent på de 8 siste ukene, men vet at med de to andre forsvant nesten all vekten en uke eller to etter fødselen :)

4 kg på 4 uker? Syns ikke det var så ille jeg. Forrige svangerskap gikk jeg opp 4 kg på en uke! Fikk plutselig mye vann i kroppen, og da går vekta fort opp. Kan jo være at du også har fått litt mer vann i kroppen i det siste...?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...