Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #1 Skrevet 4. desember 2012 Hei, Har leid en leilighet i noen år nå, elsker stedet, men har noen problemer med huseier. Da jeg flyttet inn var både kjøleskap og oppvaskmaskin ødelagt, så jeg erstattet (Tenkte bare at dette er ting som jeg tar med meg, så det er jo greit) Malte hele leiligheten siden den ikke så ut (Også helt greit) Men saken er at nå har stekeovnen tatt kvelden, og dette er typen som er felt inn i benkeplaten (Husker ikke hva det heter) og ikke noe jeg kan ta med meg. Jeg har ikke lyst til å erstatte noe som tydelig er gammelt, når jeg ikke kan ta det med meg, men huseier mener jeg må erstatte selv. Varmekablene på badet har også sluttet å virke, og det har dessverre kommet mugg på badet. Huseier mener dette er min feil og mitt ansvar. Sist så mener han at når kjæresten min flytter inn så må jeg betale mer i husleie. Kan det være riktig? Anonym poster: b3a8b2298eece54f734f85a88d94385d
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #2 Skrevet 4. desember 2012 nei det er ikke riktig. Det er huseiers ansvar. Se husleieloven http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html Anonym poster: cdf477a6d8d2349e36acf7c9dc927c7a
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #3 Skrevet 4. desember 2012 Har du tatt opp alt med huseier? Alt fra kjøleskap og oppvaskmaskin som er ødelagt til maling av hele leiligheten? Når andre skal flytte inn i leiligheten du leier skal huseier kontaktes da dere helt sikkert har skrevet en kontrakt som bare gjelder mellom deg og huseier, ikke deg, kjæresten og huseier. Anonym poster: 3c5fe2e657333e7b8fd62ade5d1b2eb3
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. desember 2012 #4 Skrevet 4. desember 2012 Nei, nei og ja. Det er huseier sitt ansvar å sørge for at alt er på stell i leiligheten. Ja, han kan kreve mer betalt når flere flytter inn.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #5 Skrevet 4. desember 2012 Nå spørs det jo litt hva som står i kontrakten deres. Men vanligvis: 1. En stekeovn som er integrert skal repareres/byttes av huseier, så lenge du ikke har "gjort hærverk" (noe jeg ikke tror er tilfelle). 2. At varmekablene ikke virker er det huseier som skal ordne opp i. Sa du fra med en gang de sluttet å virke? Hvis du ikke gjorde det, så er det din feil at det har kommet mugg og du må eventuelt betale for det. Men hvis du sa fra om varmekabler med en gang og huseier ikke brydde seg, ja, da får han stå for muggen også. 3. Spørs igjen hva som står i kontrakten. Det er rimelig at du betaler mer i husleie hvis f.eks strøm er inkludert, da det brukes mer strøm når dere er to. Anonym poster: faddd11720abbc8939d0d1d96d798704
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #6 Skrevet 4. desember 2012 Har du tatt opp alt med huseier? Alt fra kjøleskap og oppvaskmaskin som er ødelagt til maling av hele leiligheten? Når andre skal flytte inn i leiligheten du leier skal huseier kontaktes da dere helt sikkert har skrevet en kontrakt som bare gjelder mellom deg og huseier, ikke deg, kjæresten og huseier. Anonym poster: 3c5fe2e657333e7b8fd62ade5d1b2eb3 Ja, tok det opp. Han ville ikke male leiligheten, så jeg kjøpte maling og gjorde det selv. Kjøleskapet mente han fungerte fint (Men temperaturen gikk aldri under 8 grader) og at jeg fikk bytte det selv om jeg hadde et problem med det. Som sagt syns jeg det var helt greit siden jeg kan bare ta det med meg (Og ser malingen som en investering for min egen hygge) Poenget med dette var bare at jeg ikke er en vanskelig person å leie til. Jeg har prøvd så godt jeg kan å være "usynlig", men innser at jeg kanskje blir tråkket på... Jeg skrev forsikring med han da jeg var 20, og der sto det at husleien ville økes om en person til flyttet inn. Har hørt i ettertid at dette ikke er lov. (Jeg betaler strøm utenom) Anonym poster: b3a8b2298eece54f734f85a88d94385d
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #7 Skrevet 4. desember 2012 Nå spørs det jo litt hva som står i kontrakten deres. Men vanligvis: 1. En stekeovn som er integrert skal repareres/byttes av huseier, så lenge du ikke har "gjort hærverk" (noe jeg ikke tror er tilfelle). 2. At varmekablene ikke virker er det huseier som skal ordne opp i. Sa du fra med en gang de sluttet å virke? Hvis du ikke gjorde det, så er det din feil at det har kommet mugg og du må eventuelt betale for det. Men hvis du sa fra om varmekabler med en gang og huseier ikke brydde seg, ja, da får han stå for muggen også. 3. Spørs igjen hva som står i kontrakten. Det er rimelig at du betaler mer i husleie hvis f.eks strøm er inkludert, da det brukes mer strøm når dere er to. Anonym poster: faddd11720abbc8939d0d1d96d798704 Hadde skjønt det om strøm var inkludert, men det er det ikke. Jeg betaler for strøm og alt slikt utenom husleien. Men han mener fremdeles at om kjæresten flytter inn så skal husleien økes med 1000 kroner, noe jeg føler er litt urettferdig siden han allerede har økt husleien med 1000 kroner i fjor. Anonym poster: b3a8b2298eece54f734f85a88d94385d
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #8 Skrevet 4. desember 2012 Nå spørs det jo litt hva som står i kontrakten deres. Men vanligvis: 1. En stekeovn som er integrert skal repareres/byttes av huseier, så lenge du ikke har "gjort hærverk" (noe jeg ikke tror er tilfelle). 2. At varmekablene ikke virker er det huseier som skal ordne opp i. Sa du fra med en gang de sluttet å virke? Hvis du ikke gjorde det, så er det din feil at det har kommet mugg og du må eventuelt betale for det. Men hvis du sa fra om varmekabler med en gang og huseier ikke brydde seg, ja, da får han stå for muggen også. 3. Spørs igjen hva som står i kontrakten. Det er rimelig at du betaler mer i husleie hvis f.eks strøm er inkludert, da det brukes mer strøm når dere er to. Anonym poster: faddd11720abbc8939d0d1d96d798704 Jeg gjorde det, men han mener jeg ikke gjorde det. Hvor mye koster det å fjerne mugg? Det har gått under tapetet på badet, så er nervøs Har hørt at han bare leier ut til unge jenter for de vet ikke hva de har krav på og er lettere å ha med å gjøre. Føler meg bare skikkelig dum. Anonym poster: b3a8b2298eece54f734f85a88d94385d
Mistletoe and wine Skrevet 4. desember 2012 #9 Skrevet 4. desember 2012 Jeg skrev forsikring med han da jeg var 20, og der sto det at husleien ville økes om en person til flyttet inn. Har hørt i ettertid at dette ikke er lov. (Jeg betaler strøm utenom) Anonym poster: b3a8b2298eece54f734f85a88d94385d Her skriver du jo selv at du skrev under på en kontrakt hvor det står spesifisert at husleia økes hvis det flytter inn noen til deg, her har huseier rett. Når det gjelder det andre ville jeg tatt kontakt med advokat eller jussbussen for hjelp.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #10 Skrevet 4. desember 2012 Jeg skrev forsikring med han da jeg var 20, og der sto det at husleien ville økes om en person til flyttet inn. Har hørt i ettertid at dette ikke er lov. (Jeg betaler strøm utenom) Anonym poster: b3a8b2298eece54f734f85a88d94385d Her skriver du jo selv at du skrev under på en kontrakt hvor det står spesifisert at husleia økes hvis det flytter inn noen til deg, her har huseier rett. Når det gjelder det andre ville jeg tatt kontakt med advokat eller jussbussen for hjelp. Jeg vet jeg skrev under på det, men i ettertid har jeg hørt at han egentlig ikke har lov til dette. Men vet ikke om det er sant. Takk for tips, det bør jeg gjøre. Anonym poster: b3a8b2298eece54f734f85a88d94385d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå