Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 4. desember 2012 #1 Skrevet 4. desember 2012 Jeg trenger litt hjelp, for jeg har ikke peiling på økonomi i enkeltpersonforetak. Er det mulig å ansette en person i enkeltpersonforetak og utbetale så mye lønn til den ansatte at det ser ut som man ikke har så mye lønn selv? Kan man bruke det som et smutthull for å slippe unna bidragsplikt?
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. desember 2012 #2 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden)
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 4. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden) Det var antagelig et AS, dette er et enkeltpersonforetak og da kan man ikke ha ektefelle som ansatt, men de skilte seg for tre år siden, og hun ble plutselig ansatt da nytt bidrag skulle regnes ut. Er det noe å gjøre med dette?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #4 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden) Det har barnefar her også gjort. Han har ansatt kona på papiret (hun jobber ikke fysisk, men kun ansatt på papiret) og hun tjener rundt 60 000,- i mnd. Selv tar han ikke ut noe lønn og er derfor ikke bidragspliktig fordi han ikke har noe inntekt. Anonym poster: 55ccae12a296c4bf2128aeb884495fda
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 4. desember 2012 Forfatter #5 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden) Det har barnefar her også gjort. Han har ansatt kona på papiret (hun jobber ikke fysisk, men kun ansatt på papiret) og hun tjener rundt 60 000,- i mnd. Selv tar han ikke ut noe lønn og er derfor ikke bidragspliktig fordi han ikke har noe inntekt. Anonym poster: 55ccae12a296c4bf2128aeb884495fda Men da er det AS, for man har ikke lov til å ha ektefelle som ansatt i enkeltpersonforetak. De har imidlertid skilt seg, sånn at nå er hun som vanlig ansatt å regne.
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. desember 2012 #6 Skrevet 4. desember 2012 Åja, okey. Aner ikke om det er AS eller hva....
Gjest peacock Skrevet 4. desember 2012 #7 Skrevet 4. desember 2012 Jeg trenger litt hjelp, for jeg har ikke peiling på økonomi i enkeltpersonforetak. Er det mulig å ansette en person i enkeltpersonforetak og utbetale så mye lønn til den ansatte at det ser ut som man ikke har så mye lønn selv? Kan man bruke det som et smutthull for å slippe unna bidragsplikt? Herregud så frekt da! Om ha. Har AS går det i hvert fall an å ansette noen, ja.... Kanskje et innspill i forhold til samværsfordeling - mannen er jo tydeligvis ikke interessert i barnet, bare i å gjøre livet surt for deg. For en dust!
Gjest peacock Skrevet 4. desember 2012 #8 Skrevet 4. desember 2012 Åja, okey. Aner ikke om det er AS eller hva.... Det kan du søke på i Brønnøysund registrene: http://www.brreg.no/ Søk på navnet eller foretaket.
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. desember 2012 #9 Skrevet 4. desember 2012 (endret) Åja, okey. Aner ikke om det er AS eller hva.... Det kan du søke på i Brønnøysund registrene: http://www.brreg.no/ Søk på navnet eller foretaket. Nå er det ikke så viktig lenger da Sikkert endret seg siden jeg selv fikk bidrag Men takk for tipset, til en annen gang det står nå registrert som et enkeltmannsforetak.... Endret 4. desember 2012 av Sekretøsa
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 4. desember 2012 Forfatter #10 Skrevet 4. desember 2012 Åja, okey. Aner ikke om det er AS eller hva.... Det kan du søke på i Brønnøysund registrene: http://www.brreg.no/ Søk på navnet eller foretaket. Jeg trenger litt hjelp, for jeg har ikke peiling på økonomi i enkeltpersonforetak. Er det mulig å ansette en person i enkeltpersonforetak og utbetale så mye lønn til den ansatte at det ser ut som man ikke har så mye lønn selv? Kan man bruke det som et smutthull for å slippe unna bidragsplikt? Herregud så frekt da! Om ha. Har AS går det i hvert fall an å ansette noen, ja.... Kanskje et innspill i forhold til samværsfordeling - mannen er jo tydeligvis ikke interessert i barnet, bare i å gjøre livet surt for deg. For en dust! Jeg kan ikke si annet enn at det er smittende, jobber hardt mot lysten til å ta fra ham alt han eier
Gjest peacock Skrevet 4. desember 2012 #11 Skrevet 4. desember 2012 Åja, okey. Aner ikke om det er AS eller hva.... Det kan du søke på i Brønnøysund registrene: http://www.brreg.no/ Søk på navnet eller foretaket. Nå er det ikke så viktig lenger da Sikkert endret seg siden jeg selv fikk bidrag Men takk for tipset, til en annen gang det står nå registrert som et enkeltmannsforetak.... Hehe, jeg må vist bli bedre til å få med meg hvem som har skrevet hva før jeg svarer...
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. desember 2012 #12 Skrevet 4. desember 2012 Åja, okey. Aner ikke om det er AS eller hva.... Det kan du søke på i Brønnøysund registrene: http://www.brreg.no/ Søk på navnet eller foretaket. Nå er det ikke så viktig lenger da Sikkert endret seg siden jeg selv fikk bidrag Men takk for tipset, til en annen gang det står nå registrert som et enkeltmannsforetak.... Hehe, jeg må vist bli bedre til å få med meg hvem som har skrevet hva før jeg svarer... hahaha, herlig
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 4. desember 2012 #13 Skrevet 4. desember 2012 https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Velge-organisasjonsform/Enkeltpersonforetak/ http://www.kunnskapssenteret.com/articles/3123/1/Enkeltpersonforetak-Enkeltmannsforetak/Kort-om-enkeltpersonforetak-Enkeltmannsforetak.html Det står at det er egne regler om det er over 30 ansatte, at man er personlig ansvarlig økonomisk osv. Så det kan tyde på at man har lov til å betale den lønnen man vil til de ansatte osv. MEN om han utbetaler alt til en og ingenting til seg selv, men allikevel bruker flust av penger, så ville jeg tatt en telefon til skatteetaten. For de starter da etterforskning ift inntekt og forbruk osv. Hvis det skurrer så finner de det fort ut..
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 4. desember 2012 Forfatter #14 Skrevet 4. desember 2012 Herregud, nå føler jeg meg teit. Jeg kom plutselig på at nav har fullmakt til å skjønnsfastsette inntekt i sånne tilfeller. Hehe Men takk for svar alle sammen
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #15 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden) Ville gjort det samme. Barn koster ikke mer, jo mer du tjener! Barn koster en viss sum i mnd, ikke mer eller mindre alt ettersom inntekt! Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. desember 2012 #16 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden) Ville gjort det samme. Barn koster ikke mer, jo mer du tjener! Barn koster en viss sum i mnd, ikke mer eller mindre alt ettersom inntekt! Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Ja, det hadde jeg gjort og om jeg ikke ville betalt for min egen unge.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 4. desember 2012 Forfatter #17 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden) Ville gjort det samme. Barn koster ikke mer, jo mer du tjener! Barn koster en viss sum i mnd, ikke mer eller mindre alt ettersom inntekt! Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Hva i all verden mener du? Det er ingenting med dagens bidragssystem som ikke er tuftet på at et barn koster en viss sum i mnd. Nå henger jeg ikke med.
Gjest peacock Skrevet 4. desember 2012 #18 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden) Ville gjort det samme. Barn koster ikke mer, jo mer du tjener! Barn koster en viss sum i mnd, ikke mer eller mindre alt ettersom inntekt! Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Alt er vel relativt. Tror nok et barn fra Bærum med utallige dyre fritidsaktiviteter og som blir mobbet for ikke å gå i merkeklær og ha matpakke med på skolen koster mer enn en unge fra Grorud uten SFO-plass, arveklær osv. Beklager generaliseringen, bare eksempler satt på spissen. Dessuten skal barnebidraget dekke husleie, strøm, ferier osv, noe som også varierer krafitig etter hvor man bor. Så ikke si at alle koster det samme.
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. desember 2012 #19 Skrevet 4. desember 2012 Dessuten var dette på en tid hvor man betalte prosentvis av inntekt, ikke sånn som man gjør nå. Så enden på visa var jo at mamma fikk 300 kr av nav, siden han liksom ikke var betalingsdyktig...
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #20 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden) Ville gjort det samme. Barn koster ikke mer, jo mer du tjener! Barn koster en viss sum i mnd, ikke mer eller mindre alt ettersom inntekt! Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Hva i all verden mener du? Det er ingenting med dagens bidragssystem som ikke er tuftet på at et barn koster en viss sum i mnd. Nå henger jeg ikke med. Jeg mener at uavhengig av hvor og hvordan barnet bor så koster barnet det det koster i mnd uansett. Da er det feil å måtte betale f.eks. 10 000 kr i mnd i barnebidrag bare fordi du tjener godt, når systemet er slik at hvis du hadde tjent 15 000 i mnd måtte du kanskje bare ut med 2000.. Synes det i mange tilfeller er feil å beregne bidrag ut i fra inntekt til den ene eller den andre. Men detter er MIN mening. Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #21 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden) Ville gjort det samme. Barn koster ikke mer, jo mer du tjener! Barn koster en viss sum i mnd, ikke mer eller mindre alt ettersom inntekt! Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Hva i all verden mener du? Det er ingenting med dagens bidragssystem som ikke er tuftet på at et barn koster en viss sum i mnd. Nå henger jeg ikke med. Jeg mener at uavhengig av hvor og hvordan barnet bor så koster barnet det det koster i mnd uansett. Da er det feil å måtte betale f.eks. 10 000 kr i mnd i barnebidrag bare fordi du tjener godt, når systemet er slik at hvis du hadde tjent 15 000 i mnd måtte du kanskje bare ut med 2000.. Synes det i mange tilfeller er feil å beregne bidrag ut i fra inntekt til den ene eller den andre. Men detter er MIN mening. Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Barnet ditt koster altså ikke alt ettersom hvor mye du tjener. Betaler da ikke bidrag for å dekke husleie å strøm?? eller har jeg missforstått noe? Er det slik at den som barnet bor hos ikke skal ha noen som helst egne utgifter?? Er jo ikke bare der barnet ikke bor som skal dekke alt??! Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. desember 2012 #22 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden) Ville gjort det samme. Barn koster ikke mer, jo mer du tjener! Barn koster en viss sum i mnd, ikke mer eller mindre alt ettersom inntekt! Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Hva i all verden mener du? Det er ingenting med dagens bidragssystem som ikke er tuftet på at et barn koster en viss sum i mnd. Nå henger jeg ikke med. Jeg mener at uavhengig av hvor og hvordan barnet bor så koster barnet det det koster i mnd uansett. Da er det feil å måtte betale f.eks. 10 000 kr i mnd i barnebidrag bare fordi du tjener godt, når systemet er slik at hvis du hadde tjent 15 000 i mnd måtte du kanskje bare ut med 2000.. Synes det i mange tilfeller er feil å beregne bidrag ut i fra inntekt til den ene eller den andre. Men detter er MIN mening. Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Det er jeg helt enig i. Men her er det snakk om å snike seg unna bidrag, og bevisst ikke betale for egne barn.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 4. desember 2012 Forfatter #23 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden) Ville gjort det samme. Barn koster ikke mer, jo mer du tjener! Barn koster en viss sum i mnd, ikke mer eller mindre alt ettersom inntekt! Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Hva i all verden mener du? Det er ingenting med dagens bidragssystem som ikke er tuftet på at et barn koster en viss sum i mnd. Nå henger jeg ikke med. Jeg mener at uavhengig av hvor og hvordan barnet bor så koster barnet det det koster i mnd uansett. Da er det feil å måtte betale f.eks. 10 000 kr i mnd i barnebidrag bare fordi du tjener godt, når systemet er slik at hvis du hadde tjent 15 000 i mnd måtte du kanskje bare ut med 2000.. Synes det i mange tilfeller er feil å beregne bidrag ut i fra inntekt til den ene eller den andre. Men detter er MIN mening. Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Hehe...nå ble vel bidragssystemet endret litt på for godt og vel ti år siden, jeg tror det ville være dags for en liten oppdatering for din del før du danner deg meninger. Men for min del skal du få lov til å ha DIN mening i fred, men vær klar over at du har dannet den på faktafeil.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #24 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden) Ville gjort det samme. Barn koster ikke mer, jo mer du tjener! Barn koster en viss sum i mnd, ikke mer eller mindre alt ettersom inntekt! Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Hva i all verden mener du? Det er ingenting med dagens bidragssystem som ikke er tuftet på at et barn koster en viss sum i mnd. Nå henger jeg ikke med. Jeg mener at uavhengig av hvor og hvordan barnet bor så koster barnet det det koster i mnd uansett. Da er det feil å måtte betale f.eks. 10 000 kr i mnd i barnebidrag bare fordi du tjener godt, når systemet er slik at hvis du hadde tjent 15 000 i mnd måtte du kanskje bare ut med 2000.. Synes det i mange tilfeller er feil å beregne bidrag ut i fra inntekt til den ene eller den andre. Men detter er MIN mening. Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Det er jeg helt enig i. Men her er det snakk om å snike seg unna bidrag, og bevisst ikke betale for egne barn. Ja, det er teit. Men om en blir beregnet som ikke bidragspliktig begynner jo gjelden til nav og løpe, så en kommer ikke unna uansett. En onkel av meg hadde ikke betalt bidrag i 17 år pga, liksom ikke hadde inntekt. Så døde min onkels far og han fikk 300 000 ,- i arv. Og hvor tror du 200 000 av de gikk?? jo rett i gapet til nav, siden han sto i gjeld Så går ikke an og lure seg unna barnebidrag Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #25 Skrevet 4. desember 2012 Jupp. Pappa gjorde det. Eller, han satte kona som daglig leder og seg selv som ansatt. På den måten tjente kona et par millioner i året og han 250.000 (dette er noen år siden) Ville gjort det samme. Barn koster ikke mer, jo mer du tjener! Barn koster en viss sum i mnd, ikke mer eller mindre alt ettersom inntekt! Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Hva i all verden mener du? Det er ingenting med dagens bidragssystem som ikke er tuftet på at et barn koster en viss sum i mnd. Nå henger jeg ikke med. Jeg mener at uavhengig av hvor og hvordan barnet bor så koster barnet det det koster i mnd uansett. Da er det feil å måtte betale f.eks. 10 000 kr i mnd i barnebidrag bare fordi du tjener godt, når systemet er slik at hvis du hadde tjent 15 000 i mnd måtte du kanskje bare ut med 2000.. Synes det i mange tilfeller er feil å beregne bidrag ut i fra inntekt til den ene eller den andre. Men detter er MIN mening. Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf Hehe...nå ble vel bidragssystemet endret litt på for godt og vel ti år siden, jeg tror det ville være dags for en liten oppdatering for din del før du danner deg meninger. Men for min del skal du få lov til å ha DIN mening i fred, men vær klar over at du har dannet den på faktafeil. Blir ikke bidraget regnet ut i fra inntekt? Hva som er feil i det jeg har skrevet? Det ER faktisk slik at jo mer du tjener, jo mer bidrag må du ut med! Anonym poster: bfbd61347002afe1fa9ba4b5a37db9bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå