Gå til innhold

Å smake på pålegg, dumt eller ok?

Anbefalte innlegg

Har en gutt som blir 2 snart. Han har nå begynt å prate mye, og deriblant si; Smake. Han elsker å strå på krakken ved siden av meg på kjøkkenet når jeg lager mat. Når jeg lager middag får han stort sett alltid lov å smake på de rå grønnskakene vi skal ha ved siden av, og han liker å prøve ny mat - selv om han ikke liker det - så prøver han igjen og igjen. Det er jeg veldig glad for!

Jeg og samboeren min er litt uenige, for når det er brødmåltider har han veldig lyst å smake på pålegget også. Han får nok aldri noe hos sin pappa, men jeg gir han en smak av og til. Litt ytterst på smørkninven, av smør, prim eller leverpostei - eller litt av en osteskive.

Er det dumt å la han smake pålegget, eller er det en liten "kos" jeg kan unne ham? Hvis det har noe å si, så er min samboer tynn og jeg overvektig..... Dermed litt forskjellig forhold til mat...

Fortsetter under...

Jeg synes du bør ham få smake på alt han ønsker (så lenge det er sunne og gode matvarer). At han er nysgjerrig på mat er positivt. Det er ganske utfordrende og utmattende å ha barn som er svært selektive i matveien, så å være nysgjerrighet og interessert i mat bør ikke begrenses.

Jenta mi er 15mnd og har fått smake på det hun vil så lenge hun har spist vanlig mat. Med unntak av det som skal unngås som nøtter osv..

Synes det er greit at hun får utforske litt med mat, venne seg til forskjellige smaker osv.. ønsker jo at mat skal være noe positivt.:)

Annonse

Barna mine får smake på pålegg hvis de vil! Å ønske å smake er jo veldig positivt og det er jo supert så lenge de smaker av seg selv og ser at det ikke er farlig. Jeg spiser gjerne noen osteskiver selv jeg og ingen i vår familie veier for mye, så tror ikke påleggssmaking utgjør så mye.

La barna ha et så positivt og avslappet forhold til mat som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...