Gå til innhold

Inspirert: Leid ut til de uten jobb?

Anbefalte innlegg

Lese om disse "utleiere" fra andre innlegg her inne, der de hadde krav som blant annet, ikke ha dyr (Noe som er greit), men at de ikke vil leie ut til de fra nav, uføre og osv. Jeg har ett par spørsmål jeg lurer på, fikk aldri svar på de.

Hvorfor kan du ikke leie til de som er f.eks uføre?

De har jo fast inntekt, det er jo gjerne en grunn til dette. Alle er ikke direkte party mennesker, eller som driver hærverk, men rolig mennesker kan noen av de også være.

På visningen treffer du en som har jobb. Spør du hva den jobber med og hvor mye? Tror du jeg kommer til å fortelle deg absolutt hele sannheten? JA jeg jobber, noe som jeg gjør, men det jeg ikke har fortalt deg er hvor mye jeg jobber. Kanskje jeg jobber annen hver dag? 1 dag i uka? 3 timer til dagen? man vet jo aldri. Jeg lyver ikke, for jobbe gjør jeg jo på en måte, og får en viss inntekt av det,men ikke hele. Litt hjelp fra kjære nav også.

Eller at jeg har fast jobb, som er 7-15 hver dag, jeg flytter inn til deg. Etter en månede så blir jeg utsatt for en yrkesskade som gjør sånn at jeg ikke kan jobbe lengre, eller så får jeg en psykisk sykdom? Dermed ble jeg å leve på nav.

Jeg har en erfaring med at mange som jobber fult f.eks de uti nordsjøen, eller noen. Er faktisk veldig flinke til å feste, for jo mer penger de har. Jo større og bedre fester må det bare være. Etter en by tur så er det noen som romer "Nachspill hos meg, jeg spandere drikke fordi jeg har så masse!"

Jeg bare lurer på hvorfor, for man kan jo ikke ha noen garanti for hverken de fra nav, jobbere eller studenter. De på luksusfellen f.eks, mange av de har jo jobb, men utrolig dårlige betalere. Jeg kan f.eks si at jeg er "lege" men det betyr ikke at du garantert alltid vil få husleien av meg denne gangen, jeg er jo så flink til å ha "likssom" tidligere husverter.

For det har jeg gjort selv, ikke fordi jeg har gjort noe galt, men jeg var desperat. Og hadde aldri leid hos noen andre før. Men hadde jo bodd med denne personen da. For foreldrene hennes eide jo huset....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143996221-inspirert-leid-ut-til-de-uten-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde fint leid ut til noen uten jobb, så lenge de har en inntekt. Bare fordi noen er uføre feks. så kan det hende de er verdens beste leietagere. Det å ha en JOBB vil ikke si at man er ett plettfritt menneske, og en god leietager. Jeg ville sett an selve personen jeg, og heldigvis er jeg en god menneskekjenner. Er det en ting jeg IKKE gjør, så er det å dømme folk ut ifra hvilken jobb de har, eller ikke har.

Anonym poster: 0c58fe350b87ffb1cc402dbf636b277a

Jeg blåser i hvor mine leietakere får pengene sine fra så lenge de betaler husleien i tide og betaler depositum før de flytter inn.

Den sikreste måten å sjekke om de gjør det er å snakke med tidligere utleiere. Jeg ber alltid om referanser fra nye leieboere. Hvis tidligere utleiere kan gå god for dem føler jeg meg trygg (og da fortrinnsvis ikke den de leier av akkurat da, de kan man risikere at skryter leietaker opp i skyene bare for å bli kvitt dem).

Når det gjelder om folk jobber eller ikke så har jeg erfart selv at det er en fordel med folk som er i full jobb. Vår utleiedel ligger delvis over vår del av huset, og jeg har hatt en arbeidsledig leieboer som snudde døgnet. Han sov held dagen og trasket rundt i leiligheten hele natta. I et trehus hører du skritt selv med isolering mellom etasjene. Og hva gjør man med sånt? Kan jo ikke be ham slutte å røre seg heller....?

Når det gjelder den styrtrike leieboeren du beskriver HI, så tror jeg han er sjelden. Hvis han er så rik så trenger han neppe leie en sokkelleilighet i et privathus tenker jeg...

Endret av Hybelkanina

Igjen sier jeg at det er en skummel utvikling. Større skille mellom "fattige" og "rike" - de med jobb, de som er uføre, studenter med barn etc.

Glad jeg hadde 100% stilling når jeg fikk denne leiligheten. Kort tid etter ble jeg sykemeldt, og nå har jeg mistet jobben. Hadde skjelvet litt i buksa om jeg skulle ut på boligmarkedet nå. Planen er å bli student, men går ikke noe særlig ned i inntekt for det siden jeg har barn og ikke hadde stor inntekt til tross for jobb.

Anonym poster: dca9021bc3f9b08ca70db5bfc94a7cba

Uføre er helt greit,arbeidsledige kan være greit.

Sosialklienter derimot har vi dessverre brent oss på flere ganger, og da får man heller ikke depositum så man må dekke renovering av leligheten/huset selv når leietaker har stukket av.

Jeg er nok av de som har valgt de i jobb i stede for uføre, og her er grunnene til det:

- Husleien er lavere enn normalt siden jeg forventer at de som leier skal selv kunne fikse snømåking og plenklipping (står i kontrakt)

- Min erfaring med uføre er heller dårlig, leide ut til en som røykte (selv om jeg ikke tillot det inne) og samtidig tok veldig sterke medisiner.....så han lett kunne sovne med røyk.

Anonym poster: 86236d1b6dacf162d8f7ee9ed507e52e

Annonse

så du (#6) har hatt dårlig erfaring med en ufør person og derfor er alle dårlige?

Jeg tviler på at det at man har jobb som gjør en til en bra person og det at man er ufør gjør en til en dårlig.

Utfra den erfaringen #6 gjorde ville jeg vel heller ha sagt at jeg ikke ville leie ut til røykere.

Jeg har leid bolig i 14 år av mitt liv, jeg har gode referanser fra samtlige tidligere huseiere, har aldri betalt husleie for sent. Selv ikke i en periode da jeg slet litt økonomisk på grunn av ting jeg ikke kunne noe for. Husleia har alltid vært førsteprioritet hos meg.

Jeg har da heller aldri hatt problemer med å få leie de få gangene jeg har vært nødt til å flytte på grunn av jobb eller annet.

Men så ble jeg syk og i dag går jeg på aap, i tillegg er jeg alenemor. Jeg har helt grei økonomi da jeg har minimalt med gjeld.

Men i fjor sommer brukte jeg 3 mnd på å prøve å finne en ny bolig da det ville være mer praktisk for meg å flytte herfra jeg bor nå å bo litt mer sentralt.

Jeg fikk ikke komme på visning engang på de fleste, og hjelper ikke med gode referanser når de ikke blir oppringt før personene ikke gidder å ringe de.

Anonym poster: 4c0936d5f888a4e9ecb611d1f08e8f0e

JEg svarte vel også på dette i den andre tråden. Men det virker som jo verrre stilt en person er økonomisk, jo mer driter de i og ta vare på det de har,- også en utleiebolig. Selv om den jo ikke er deres på den måten at de EIER den, så er den jo deres. Man vet jo at utleieboliger ikke vokser på trær akkurat. Men alikvel, de som gir mest problem er de på sosialtrygd og de som er uføre eller på andre måter trygdet og har veldig trang økonomi.

Greit at det er uforskyldt, men vi som leier ut snakker da om at hvis de greier og rasere en leilighet så mye som de greier, er det rart om de ikke er i stand til en mer konstruktiv jobb og i stedet bruke tid og krefter på...:

Ja, jeg har mange skrekkeksempler, og desverre er det en god del utleier som kun har negativ erfaring med folk med ekstremt dårlig råd. Alle som må leie har jo som regel for dårlig råd til og KJØPE, ergo de er dårligere stilt enn huseiere,- men uansett,- jo verre stilt, jo verre steller de med leilighet, og jo dårligere betalere er de....Og desverrre for "Ordentlige folk" så blir alle i den gruppen antatt dårlige leietakere. Det er jo null probelme og vente på "bedre leietaker":..

Og det trenger ikke være festing og fyll som ødelgger, men totalt ansvarsfraskrivelse for andres eiendom....Rett og slett.....Og null hensyn til naboer er en annen ting.... (leietaker som ber utleier være mer stille når denne drar på jobb om morgenen for da MÅ denne sove...Og som holder utleier opp til langt over midnatt fordi da sitter denne og ser film/spiller musikk på høyt volum. Og greier og dra huseier til rettsak pga forstyrrelse av privatlivets fred,- og at utleier "hold leietaker våken med vilje, vekker denne på urimelige tidspunkt og dermed terroriserer leietaker..." osv osv...Trenger ikke si noe mer om hvem som vant, men ble dyrt for utleier, og leiligheten var ubeboelig uten helrenovering etterpå i tillegg.....Og dette er ikke unntakene, desverre!

Anonym poster: 4126097e5ec0ebad8b5a34e24f373111

Enig med Miamimom...

Uføre har jeg egentlig ingen problemer med, ikke om de virker oppegående og ordentlige, men folk som går på sosialen hadde vært uaktuelt. Nå ser man det ofte på folk også. Om folk har litt sjuskete utseende, dårlige tenner, gule fingre, nedbitte negler, snakker veldig harry og med dårlig grammatikk, så nei takk.

Anonym poster: 1f060f20e32ff71c0dfec54cc46c9f5f

Grunnen til at jeg i utgangspunktet heller vil leie ut til en person i jobb enn til en som er ufør er ikke at det ene eller det andre gir garantier om noe som helst, men at det med uførtrygdede følger en økt rissiko for psykisk sykdom, større fare for at de ikke gjør ting som snømåking, plenklipping, rens av takrenner, ikke setter frem stige til feieren osv.

I tillegg kan det være et problem at uføre ofte får en annen døgn og ukerytme enn andre og det derfor lett blir flere problemer i forhold til støy.

Anonym poster: bdf679721c38660020244d7c0a61d4af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...