Gå til innhold

noen som har benkplate i stein på kjøkkenet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal pusse opp kjøkkenet å tenker å kjøpe en steinplate. Va er fordelen med det? Å er dere fornøyd med den?

Anonym poster: 9ecac535d371e30141d9df530e184bea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har det. Larvikitt. Fordelene er at den tåler mye uten å bli skadet. Særlig i forhold til "harde støt" og vann. En heltreplate tåler ikke fuktighet (vannringer under glass osv) særlig godt. Samme gjelder harde støt. Tror at laminatplater også kan skades (hakk/avskalling) ved harde støt.

Vi er veldig fornøyd! Pent er det også!

Anonym poster: 52b5caa0ce20492e0d5266276b88de5a

Skrevet

Vi har granitt. Syns det ser eksklusivt ut og det tåler alt. Kan sette varme panner og stekebrett rett på benkeplaten. Det blir ingen hakk, vannskader eller stygge flekker.

Skrevet

Kusina mi har det. Mange synes det ser fint ut og mener det øker verdien på huset. Ulempen er at det blir mye knust glass, porselen og stentøy siden benkeplata er så hard.

Et annet problem er at stein ikke er så sikkert i forhold til flekker. Stein er porøst og kan reagere på mange forskjellige stoffer i et kjøkken. Juice, sennep, en del vaskemidler mm kan lage flekker som aldri kan fjernes. For å beskytte steinen må den derfor inprigneres flere ganger i året.

Anonym poster: f8f09b0393dbc51f5aa4e60aa8f59821

Skrevet

Takk for svar, da går vi nok for steinplate:-D

Anonym poster: 9ecac535d371e30141d9df530e184bea

Skrevet
Kusina mi har det. Mange synes det ser fint ut og mener det øker verdien på huset. Ulempen er at det blir mye knust glass, porselen og stentøy siden benkeplata er så hard. Et annet problem er at stein ikke er så sikkert i forhold til flekker. Stein er porøst og kan reagere på mange forskjellige stoffer i et kjøkken. Juice, sennep, en del vaskemidler mm kan lage flekker som aldri kan fjernes. For å beskytte steinen må den derfor inprigneres flere ganger i året. Anonym poster: f8f09b0393dbc51f5aa4e60aa8f59821

Tenker du på skifer eller marmor kanskje?

Vi knuser sjelden på benkeplata, er ikke så lang fallhøyde.

Skrevet

Det er forskjellige typer stein. Kjøper du en "riktig" type granittplate, så suger den ikke til seg vann. Koster litt mer, men da slipper man å impregnere 1 gang i året.

Det er herlig å ha steinplate. Når jeg baker er det flott underlag. Jeg setter varme kjeler og plater rett på benken. Den er mye mer holdbar og kommer til å vare lengere enn resten av kjøkkenet uten å bli stygg eller slitt.

Anonym poster: 24fd5dc0d83282178aa6cdddf189eeee

Skrevet

Det er forskjellige typer stein. Kjøper du en "riktig" type granittplate, så suger den ikke til seg vann. Koster litt mer, men da slipper man å impregnere 1 gang i året.

Det er herlig å ha steinplate. Når jeg baker er det flott underlag. Jeg setter varme kjeler og plater rett på benken. Den er mye mer holdbar og kommer til å vare lengere enn resten av kjøkkenet uten å bli stygg eller slitt.

All naturstein kan få flekker etter kjemikalier som nevnt over, men noen er selvfølgelig mer utsattenn andre.

Anonym poster: f8f09b0393dbc51f5aa4e60aa8f59821

Skrevet

Jeg vil vel ikke akkurat kalle sennep eller juice kjemikalier. Min larvikitt benkeplate er ofte utsatt for dette og har aldri fått flekker. En steinplate av hard granitt har ikke større problem med flekker enn andre typer benkeplater. Tvert i mot!

Og i tillegg, som sagt, nesten umulig å skade eller bli stygg og slitt.

Skrevet

Har svart granitt og er storfornøyd med det. Anbefaler http://www.diapol.no/ på det sterkeste. MYE billigere og like god kvalitet på stein og arbeide som et steinsenter. Kjøkkenmontøren vi brukte var overbegeistret for arbeidet og ikke minst pris:)

Har 11 meter stein på kjøkkenet vart :)

Anonym poster: be474643dc440ca862cf9cd8a02366fb

Skrevet

Vi har steinplate og er kjempefornøyde! Er veldig lettvindt og den tåler en del mer enn vanlige benkeplater. Vi har hatt vår i 9 år, og den har ikke fått en eneste synlig skade- selv om den er godt brukt. Vi setter kjeler og plater rett på, den er enkel å bake på og veldig lett å holde ren. Den tåler at man søler vann og det er mye enklere å fjerne inntørkede matflekker på den.

Husker ikke hva vår plate kalles for, men den er svart med sølvprikker overalt. Noe ala denne: http://www.granitop.no/upload/images/absolute_black.jpg

På denne synes det ikke så godt om det skjer noe med plata.

Vi ville ikke byttet tilbake til tre, og regner med at de fleste som har hatt kjøkken med steinplate aldri vil gå tilbake til noe annet ;)

Anonym poster: 59c32b88975a945568e058fbb9cd82af

Skrevet

Vi har heller ingen flekker, skader eller riper i vår. Tror nesten det er umulig, har sort med gullprikker på kjøkkenet. Lys granitt i alle vinduskarmer, ser akkurat ut som når det var nytt. Vanner blomster og skvetter det jeg vil uten at noe blir stygt. Når jeg først haddde lært hvordan jeg skal vaske platene uten at det blir en hinne på overflaten ble det helt topp. Kunne ikke tenkt meg noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...