Gå til innhold

våknet av vannet rant, men ikke noe rier... nå er det 3d siden....

Anbefalte innlegg

Her må du kreve.

Vannet mitt gikk i uke 35, og jeg kom inn og fikk antibiotikabehandling pga infeksjonsfaren, og ble til slutt satt igang.

Forøvrig er det ikke alle sykehus som har 24-timersfrist på igangsettelse ved vannavgang, på SUS har standarden vært 3 dager.

Nye regler? Jeg ble satt i gang etter 24t, det var ikke snakk om en time lengre...i 2010.

Fortsetter under...

Vannet mitt gikk i uke 34/35 med førstemann, men ingen rier.... Ble liggende på sykehus i 1 uke før de satt meg i gang. Mulig de ventet fordi det var litt tidlig, men lillemann hadde det fint :) Veide 2,8 kg da han kom :)

Her må du kreve.

Vannet mitt gikk i uke 35, og jeg kom inn og fikk antibiotikabehandling pga infeksjonsfaren, og ble til slutt satt igang.

Forøvrig er det ikke alle sykehus som har 24-timersfrist på igangsettelse ved vannavgang, på SUS har standarden vært 3 dager.

Nye regler? Jeg ble satt i gang etter 24t, det var ikke snakk om en time lengre...i 2010.

En veninne fødte på SUS for 6 mnd siden.Og da gjaldt fortsatt 24 timers regelen for vannavgang.Sa at det var pga fare for infeksjon at de ble satt igang,om ikke fødselen startet spontant.

Eg havna inn på sus me vannavgang i uke 33 i 2010 å låg ei uga før di valgte å setta meg i gang,di tok ein blodprøve av meg kver dag for å se om d blei infeksjon men såg godt ud å d danne seg nytt fostervann heila tiå så di te oss så me tok d me ro å ut kom ein friske raske gutt på 2,5 kg i uke 34 :) Takk å lov for d då...

Her må du kreve.

En veninne fødte på SUS for 6 mnd siden.Og da gjaldt fortsatt 24 timers regelen for vannavgang.Sa at det var pga fare for infeksjon at de ble satt igang,om ikke fødselen startet spontant.

Jeg fødte i 2009.

Da sa de at vanligvis ventet de for å se om det startet av seg selv, mens de la den fødende på antibiotikabehandling. Da gjaldt det 3 dager, og jeg kunne reise hjem hvis jeg ville, og komme inn daglig for sjekk inntil det.

Derimot foregikk det en internasjonal undersøkelse for å finne ut nettopp hva som er best for både mor og barn mht dette, når man ellers er så langt på vei at det ikke er fare for barnet å bli født.

Denne kunne jeg velge å bli med på, da ville de ringe til Australia der de rett og slett trakk lodd om man skulle settes igang eller vente. Jeg sa ja til å bli med, og det ble da bestemt at jeg skulle settes igang der og da. :)

Men standarden da var altså 3 dager. Mulig den er endret nettopp pga denne undersøkelsen. ;)

Litt ulik praksis på de forskjellige sykehus. Der jeg bor var det i 2010 slik at man ble satt i gang innen 48 timer etter vannavgang, hvis ikke riene startet.Var inne til kontroll med ctg-registrering av babyen først med en gang vannet gikk, og dagen etter. Så ble det igangsetting den andre dagen. Fikk beskjed om at det var stor fare for infeksjon, de tok derfor ikke noen GU før de skulle sette i gang fødselen.

Annonse

Hæ? Du skal ikke gå 3 døgn med vannavgang, da skulle du blitt satt i gang etter 2 og 3 døgn. Har hatt 2 fødsler som startet med vannavgang uten rier, måtte inn samme natt til undersøkelse, tilbake dagen etter, og igangsatt dagen etter der igjen. Der de ventet til det 3 døgnet fikk babyen infeksjon, noe de sa kunne skje når det var langvarig vannavgang. Ring ring!!!!

Hæ? Du skal ikke gå 3 døgn med vannavgang, da skulle du blitt satt i gang etter 2 og 3 døgn. Har hatt 2 fødsler som startet med vannavgang uten rier, måtte inn samme natt til undersøkelse, tilbake dagen etter, og igangsatt dagen etter der igjen. Der de ventet til det 3 døgnet fikk babyen infeksjon, noe de sa kunne skje når det var langvarig vannavgang. Ring ring!!!!

Man kan gå mange uker med vannavgang uten å bli satt igang, feks hos dem der vannet går i feks uke 25 osv. MEN, man skal ikke gå rundt hjemme uten behandling eller kontroll i noe form, man skal sjekkes på føden og evt få antibiotikabehandling. Og barnet skal overvåkes.

Håper virkelig du får komme inn å satt igang! dette er jo helt idiotisk?! Trodde man gjore det automatisk jeg... er vel lite å svømme i der inne :P Lykke til!

Det blir produsert nytt fostervann hele tiden altså. ;)

Håper virkelig du får komme inn å satt igang! dette er jo helt idiotisk?! Trodde man gjore det automatisk jeg... er vel lite å svømme i der inne :P Lykke til!

Det blir produsert nytt fostervann hele tiden altså. ;)

Gjør det? Jeg hadde liiiiiiite igjen når min sin ble satt igang... å vannet ble tatt... hmm... jaja

Når min første ble født hadde jeg vannavgang natt til 22 des. Men ingen rier. Det ble da planlagt igangsetting klokka 09 den 24 des. Altså to døgn omtrent. Dette pga infeksjonsfare. Og jeg var inne til sjekk 3 ganger om dagen de to dagene imellom. Heldigvis startet riene av seg selv natt til 24.des. Han ble født 5 timer før de uansett skulle sette igang :)

Annonse

Nå har jeg vært hos ullevål, og fikk en kjempe bra jordmor som både fortelle og forklare alt hun gjør.

Hun har tatt q-tips undersøkelse som viser at det er ikke noe fostervann som lekker nå.

Tatt også hjerteslag og spark til baby, og bekreftet at den er fin.

Ikke noe infeksjon.

Tatt underliv undersøkelse, ser at baby ligger med hodet ned og at det er nok fostervann..

Vannet som har gått fra meg, stammer sannsynligvis mellom de to hinnene, og hos noen så kan det være ganske mye.

Så rådet hennes: alt bra ut og jeg skal nyte de dagene så godt jeg kan og skal kjenne sparkene (spesielt etter måltidene) og at det ikke renner vann fra meg (noe som ikke gjør), så venter jeg bare til riene... hvis det kommer vann, eller mindre bevegelse i magen, så må jeg kontakter de igjen..

Så jeg er litt mindre bekymret og fått bekreftet at baby er i bra form, og det er det viktigst...

Takk igjen for alle svarene.

Nå har jeg vært hos ullevål, og fikk en kjempe bra jordmor som både fortelle og forklare alt hun gjør.

Hun har tatt q-tips undersøkelse som viser at det er ikke noe fostervann som lekker nå.

Tatt også hjerteslag og spark til baby, og bekreftet at den er fin.

Ikke noe infeksjon.

Tatt underliv undersøkelse, ser at baby ligger med hodet ned og at det er nok fostervann..

Vannet som har gått fra meg, stammer sannsynligvis mellom de to hinnene, og hos noen så kan det være ganske mye.

Så rådet hennes: alt bra ut og jeg skal nyte de dagene så godt jeg kan og skal kjenne sparkene (spesielt etter måltidene) og at det ikke renner vann fra meg (noe som ikke gjør), så venter jeg bare til riene... hvis det kommer vann, eller mindre bevegelse i magen, så må jeg kontakter de igjen..

Så jeg er litt mindre bekymret og fått bekreftet at baby er i bra form, og det er det viktigst...

Takk igjen for alle svarene.

Så bra at alt ser greit ut,og at du har fått god hjelp!Har vært mange som engasjerte seg som du ser:-)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...