Gå til innhold

Andre som har opplevd at det er smertefullt når jm skal kjenne om man er moden?

Anbefalte innlegg

Jordmor skulle kjenner om jeg var moden tidligere denne uka (uke 39) og det var grusomt vondt. Jeg som har gått fra å "glede" meg til fødsel går nå og gruer meg skikkelig.

Det at hun kjente på livmorhalsen i seg selv var ikke vondt, men det var tydeligvis vanskelig å nå den for da hun skulle presse fingrene inn så måtte jeg si klart i fra at hun måtte stoppe pga smertene. Dette ignorerte hun (hun trodde vel at jeg var en overnervøs gravid) og resultatet ble at jeg revnet. Jeg revnet bare av å bli SJEKKET nedentil!

Det kan jo ikke være normalt? Har blødd i tre dager, først i dag at det har begynt å gi seg og jeg kan gå normalt på toalettet igjen...

Det skal være sagt at hun er kjent for å være litt "rå" og hun var veldig hardhendt, men det kan da allikevel ikke være normalt? Hun ble ihvertfall svært overrasket da hun så blodet, hun trodde jo egentlig ikke på meg da jeg nærmest lå og ropte at hun måtte stoppe...

Hvordan er dere andres erfaringer med å bli sjekket for modning/åpning?

Jeg må vel bli sjekket underveis i fødselen og jeg gruer skikkelig nå kjenner jeg!

Fortsetter under...

Va på overtidskontroll for noen dager siden, da sjekka ho mæ, æ syns å det gjorde driiiit ont, revnet ikke men ble litt blod og svei litt etterpå. Gikk litt greit etterhvert men da ho sku opp i starten av livmorhals gjorde det ufattelig vont!!!!!!!

Jeg googla det nå, ser at det ikke er uvanlig at det gjør vondt. Men det ser ut til at det er smerter når jm er i kontakt med livmorhals som er det mest vanlige og ikke like vanlig at man revner. :/ Får satse på at nest jordmor som skal sjekke meg er mye mer forsiktig av seg!

herrejesus, hva mener du at du revnet? tok hun hele hånden sin inn eller?

skjønner ikke.

min jordmor har ikke gitt noe indikasjon på at hun skal sjekke meg innvendig. er nå 39 uker og skal til henne på onsdag da er jeg 40 uker. inne på kontoret hennes er det heller ingen gynekolog stol.

hva slags kriterier er det for å bli sjekket innvendig da? må man ha mistet slimproppen eller noe? for ellers kommer jo hun ikke langt med sjekk eller? ble litt skremt nå jeg...

Noen er så hardhendte!! Opplevde det nylig selv, og jeg sa hun skulle stoppe litt, men da sa hun bare det ble verreigjen. Dette var påsykehuset, og fy fader jeg grein nesten, men min jm er så forsiktig, så det er stor forskjell!

Men jeg blødde og i et par dager..men røska hun til da? Hjalp deg litt i gang??

Noen jm er så frekke og tar ikke hensyn! Håper du er bedre, og ikke får samme jm igjen!

De sjekker modenhet på om livmortappen er flatet ut eller ikke - også stripper de (tøyer) for å hjelpe litt i gang. Det gjør dritvondt, mensensmerter ganger tusen. Men det hjelper nok også mye. Jeg tror ikke de stripper hvis du sier at de ikke skal gjøre det, men i mitt tilfelle ville jeg veldig gjerne bli ferdig sist, så jeg ønsket at hun skulle gjøre det på overtidskontrollen. Kan nevne at riene startet kl 23 dagen etter stripping :) (8 dager på overtid)

Annonse

Ved begge tidligere svangerskap har all form for undersøkelser nedentil vært svært vondt og ubehagelig, helt til jeg var i fødsel. Under fødselen var det ikke vondt i det hele tatt, så det kan jo ha noe med hvor moden man er og hvor lett det er å gjøre undersøkelsen?

Jeg tror du kan slappe av mtp sjekk under fødsel, men gi beskjed at du har hatt en vond opplevelse så tar de nok hensyn til det :)

Jeg revnet rett og slett fordi livmortappen åpenbart var for langt inne (for kort) til at hun nådde med fingrene uten å presse, men hun hadde for all del ikke hele hånden inn. (!) Men presset fra resten av hånden mot skjedeåpningen gjorde tydeligvis at jeg revnet, hun mente det kom av tørre slimhinner, jeg mener det kom av at hun var alt for hardhendt!

Jm kom ikke til slik at hun fikk røsket/strippet, men jeg hadde ikke åpning heller forstod jeg. Livmorhalsen var en del forkortet med et såkalt "søkk" i som indikerte at det var begynnende åpning.

"Godt" å høre at det er flere som opplever at det kan være ubehagelig, jeg skal være mye mer streng neste gang og gi klar beskjed om at de har bare med å stoppe når jeg sier stopp! ;)

Må vel si at jeg hadde nok klasket til hele jordmoren !!!

Om hun ikke når opp, så får hun vel heller la det være da. Jeg tenker at du har nok å stri med om ikke hun skal gjøre plagene verre....

Du har forresten lov å klage !!

Lykke til !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...