Gå til innhold

Katten kom hjem uten hale!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi begynte å mate en villkatt i vår, og den har jo da naturlig nok blitt værende i området rundt huset vårt. Den er fremdeles helt vill og vi har aldri kunnet klappe den for den bare løper vekk eller freser mot oss. Da vi så at den kom gående i Hagen vår i går la vi merke til at den ikke hadde hale, og da vi fikk se litt nærmere på den viste det seg at halen var helt borte! Det ser ut som den er skjært av helt inntil ryggen, men den beveger seg greit og spiser og ser fin ut ellers. Jeg kan ikke helt skjønne hva som kan ha skjedd med den :-( Den er kontrollorgan sky og hissig hvis noen kommer for nær så det er ikke bare til å plukke den opp og klippe av halen heller liksom...

Anonym poster: fe44a02e55c6226318bd5db02444b0d1

Skrevet

Ring noen som kan fange den! Om halen er klippet av eller noe må den jo til noen som kan sjekke den og sørge for at det ikke går infeksjon i såret.

Skrevet

Kjære vene, her bør du prøve å lokke katten med deg og få den til veterinær, for dette er forferdelig smertefullt for den!

Skrevet

Så fryktelig synd. Det kan jo ha vært en form for ulykke, hvis den er så folkesky. Jeg tenker at i tillegg til å ha vondt, kan den få betennelse og kanskje til og med en smertefull død. Dette må du få ordnet. Sånn kan den ikke gå.

Skrevet

Jeg vet ikke når dette har skjedd men, men jeg fikk sett ganske nærme på det da han legger seg for å sove på et ullteppe jeg har lagt rett utenfor vinduet i stua. Det ser ikke stygt ut, men katter er vel ganske avhengige av halen for balanse? Spesielt villkatter kanskje. Vi vil fortsette å gi han mat slik at han kanskje slipper å gå til utrygge steder.

Skrevet

Katter er ikke avhendig av halen, katter er utrolig tilpasningsdyktige, så han kan leve godt uten halen sin, men kan bli verre om det går infeksjon i såret.

Har dere et vedskjul dere kan lokke han inn i?

Grusomt at slike ting skjer, jeg tenker iallefall mishandling med en gang, for det samme skjedde med katten til mannen =/

Anonym poster: 236dce348baad935e75f9840c915791a

Skrevet

Jeg vet ikke når dette har skjedd men, men jeg fikk sett ganske nærme på det da han legger seg for å sove på et ullteppe jeg har lagt rett utenfor vinduet i stua. Det ser ikke stygt ut, men katter er vel ganske avhengige av halen for balanse? Spesielt villkatter kanskje. Vi vil fortsette å gi han mat slik at han kanskje slipper å gå til utrygge steder.

Livet til katten avhenger ikke av halen, så sånn sett klarer den seg. MEN du må få fanget den! Snilt av dere å gi den mat, men mat hjelper ikke om det går infeksjon eller betennelse i såret. Selv om det ser fint ut, kan det være puss og verk som har blitt innkapslet i såret.

Skrevet

Halen i seg selv er det ikke så farlig med, men om den er revet av kan det være skader i ryggen på katten, da halen har både ben og nerver i seg. I tillegg er det fare for infeksjon med et åpent sår- og som sagt, dette er nok fryktelig vondt.

Katter er flinke skuespillere, og har som regel mye vondere enn de later som..

Skrevet

Få katten til veterinær så fort som mulig, den har det ikke godt nå. Såret trenger behandling!

Skrevet

Ring dyrlege og hør!! kanskje du kan få antibiotika tabl som du kan lure inn i maten ? de vet hvertfall hva som må gjøres.Katten har nok fått klemt halen sin tenker jeg,i en dør feks. Stakkars pusen:(

Anonym poster: 71f496d242a45df5a0b1a61eef602e71

Skrevet

Syns du skal kjøpe litt skikkelig god mat til den, evt kjøttdeig. Lur den til deg for å se skikkelig på dette. Og vurder derfra hva du gjør med den.

Jeg hadde en pus som fikk halen i klem eller noe slikt, den fikk kollbrann i halen så den måtte fjernes. Pus levde i nesten 20 år uten hale, så uten hale klarer de seg bra. Men blir det betennelse så har ikke pus det bra, og er såret åpent vill jeg prøvd å lokke med meg pus inn. Her er det hvertfall for kaldt for en pus med ett åpent sår ute.

Anonym poster: f241470fa8f1b158f1b2e89b1aec284b

Skrevet

Det er ca -2 og snø her så det er ikke så kaldt. Kan uansett ikke ta den inn pga allergi, og at det som sagt er en villkatt som er veldig sky. Den hadde sikkert klatret i gardinene og bæsjet under sofaen.... Jeg får ringe en veterinær i morgen og høre med dem hva jeg skal gjøre. Syns det er merkelig om det er et uhell at halen er borte for det er helt inntil ryggen, er ikke en liten stump igjen engang :-(

Skrevet

Det er ca -2 og snø her så det er ikke så kaldt. Kan uansett ikke ta den inn pga allergi, og at det som sagt er en villkatt som er veldig sky. Den hadde sikkert klatret i gardinene og bæsjet under sofaen.... Jeg får ringe en veterinær i morgen og høre med dem hva jeg skal gjøre. Syns det er merkelig om det er et uhell at halen er borte for det er helt inntil ryggen, er ikke en liten stump igjen engang :-(

Herregud sier jeg bare. Du er mer bekymret for den kommer til å klatre i gardinene enn å hjelpe den

Anonym poster: fa1964a3612341785e53953156047660

Skrevet

Jeg ser ikke at å ha en livredd rabiat katt innendørs vil være spesielt hjelpsomt...... Den har det helt fint utendørs. Jeg har lagt ut en pute med ullteppe på under taket på terrassen vår.

Skrevet

Gi den ei kule. Ikke bare bare å være villkatt i Norge.

Anonym poster: 8d4811e3ead0e363a7aecb08678e6262

Skrevet

De fleste dyreklinikker har "katte-feller", slike små bur som automatisk lukker seg når en katt går inn i den. Dyrebeskyttelsen har også slike bur for å fange villkatter. Dere kan låne ett slikt, legge inn ett teppe og noe god mat, så følger dere med om katten går inn. Det er den mest skånsomme måten å fange ville katter på. Vil også minne om at ALLE har plikt til å hjelpe skadede dyr, og det koster ingen ting for dere å ta den med til dyrlege. Dyrlege får det dekket av staten, så de får dekket sine utgifter med denne katten (om den ikke har en eier altså).

Skrevet

De fleste dyreklinikker har "katte-feller", slike små bur som automatisk lukker seg når en katt går inn i den. Dyrebeskyttelsen har også slike bur for å fange villkatter. Dere kan låne ett slikt, legge inn ett teppe og noe god mat, så følger dere med om katten går inn. Det er den mest skånsomme måten å fange ville katter på. Vil også minne om at ALLE har plikt til å hjelpe skadede dyr, og det koster ingen ting for dere å ta den med til dyrlege. Dyrlege får det dekket av staten, så de får dekket sine utgifter med denne katten (om den ikke har en eier altså).

Det stemmer ikke. Måtte selv dekke utgiftene til en påkjørt katt (ikke jeg som hadde kjørt på den)

Skrevet

Jeg ville ringt veterinærvakta IDAG jeg, fortalt ståa, og hørt hva de mener. Så kan de evt rykke ut om de ønsker, eller gi deg råd om hva du evt kan gjøre før du får tatt katten med til dem.

Som en nevner over her, har både de og Dyrebeskyttelsen kattefeller.

Skrevet

Jeg ville ringt veterinærvakta IDAG jeg, fortalt ståa, og hørt hva de mener. Så kan de evt rykke ut om de ønsker, eller gi deg råd om hva du evt kan gjøre før du får tatt katten med til dem.

Som en nevner over her, har både de og Dyrebeskyttelsen kattefeller.

Signerer denne.

Hvor bor du? Kanskje jeg kan komme å gjøre det for det om du ikke vil.

Skrevet

De fleste kontorer som dyrebeskyttelsen har låner ut et byr som er beregnet på å fange katter. Lånte et slikt selv en gang da lauskatta som vi matet så helt skrekkelig ut (var skabb). Fikk den fanget og tok den med til dyrebeskyttelsen som ordnet med veterinær og til slutt med avliving av katten.

Det var trist, men han var en gammel katt som hadde gått ute i mange år. Han hadde nok gjort sitt :(

Skrevet

Det stemmer ikke. Måtte selv dekke utgiftene til en påkjørt katt (ikke jeg som hadde kjørt på den)

Det stemmer forsåvidt at vi (veterinærer) får utgifter dekket av Mattilsynet, men det gjelder kun avliving, ikke behandling. Så du kan få katten avlivet gratis, men ønsker du å redde den må du betale for det.

Anonym poster: b1affbef971d44b453e8352868c0fc34

Skrevet

Det stemmer forsåvidt at vi (veterinærer) får utgifter dekket av Mattilsynet, men det gjelder kun avliving, ikke behandling. Så du kan få katten avlivet gratis, men ønsker du å redde den må du betale for det.

Så trist hvor lite et katteliv er verdt :(

Skrevet

Dersom man går via dyrebeskyttelsen så dekker de utgifter til veterinær

Skrevet

Den var død

Skrevet

Herregud sier jeg bare. Du er mer bekymret for den kommer til å klatre i gardinene enn å hjelpe den

En villkatt (som garantert bli LIVREDD om den blir tatt inn i et hus) kan gjøre svært mye skade. Jeg hadde faktisk ikke risikert å måtte legge nytt gulv, kjøpe ny sofa (og muligens en hel del andre møbler), nye gulvtepper, ny tapet og maling i hele leiligheten, for å ta inn en villkatt, noe som mest sannsynlig ikke ville ha hjulpet noen av oss. I tillegg risikerer du at katten er smittebærer, og den kommer garantert til å hoppe på deg og klore deg opp over legger og lår, og hender og armer.

Så ja, jeg synes hun gjør lurt i å tenke på seg selv og leiligheten først og fremst. Men du må gjerne ta inn en villkatt til deg selv en gang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...