Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #1 Skrevet 2. desember 2012 ? Anonym poster: 91c39204c292eebf94ab9ea45caa123e
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #2 Skrevet 2. desember 2012 Referanser og din egen magefølelse er det viktigste! Meld deg inn i huseiernes landsforbund og bruk leiekontrakten der. Anonym poster: e62b24ea7fcea4aeeb61b34b9aba8396
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #3 Skrevet 2. desember 2012 Folk som er rolige og som betaler husleien i rett tid Vi har leid ut til en godt voksen alenemamma med 1 barn. Hun er rolig, fester aldri, har fast jobb og er ansvarlig. Aldri vært noe tull med henne. Anonym poster: e0a8c9caa6139dfa5f232454c030ddda
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #4 Skrevet 2. desember 2012 En voksen dame i fast jobb. Sikker betaler og mest.sannsynlig en rolig og ryddig person. Anonym poster: 0d0d19a8b6841a7db66561e60e02a6af
Gjest Julemusa83 Skrevet 2. desember 2012 #5 Skrevet 2. desember 2012 Sikker betaler, gode referanser, gjerne småbarnsfamilie. Inbiller meg at folk med småbarn fester lite.
Gjest @---;- Skrevet 2. desember 2012 #6 Skrevet 2. desember 2012 Vi har gått veldig god erfaring med unge svensker. Ikke for å stigmatisere, men min erfaring er at svensker ofte er bevist penger og de unge er her oftest kun for å tjene seg opp penger. Men, dette er som regel ikke kandidater for langtidsleie. Det eneste vi har bevist holdt oss unna, beklager å måtte si det, er sosialgaranti. Har ikke de penger til depositum, så er jeg skeptisk til betalingsevne.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #7 Skrevet 2. desember 2012 Vi har gått veldig god erfaring med unge svensker. Ikke for å stigmatisere, men min erfaring er at svensker ofte er bevist penger og de unge er her oftest kun for å tjene seg opp penger. Men, dette er som regel ikke kandidater for langtidsleie. Det eneste vi har bevist holdt oss unna, beklager å måtte si det, er sosialgaranti. Har ikke de penger til depositum, så er jeg skeptisk til betalingsevne. Party-svensker Huff, nei ingen god erfaring med dem. Bare fest, bråk og fyll hver jævla helg. Småbarnsfamilier eller en voksen pendler er mine beste erfaringer Anonym poster: e0a8c9caa6139dfa5f232454c030ddda
Isola&Lille+julegave Skrevet 2. desember 2012 #8 Skrevet 2. desember 2012 Leie ut til firma eller til bekjente. Hvis man ikke kan det, så sjekk referanser nøye. Ingen dyr, røyk eller sosialgaranti. Skeptisk til ikke-vestlige, da mange har en annen standard når det gjelder renhold blandt annet. Fast jobb er er must. Pendlere er attraktive! Bruk magefølelsen.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #9 Skrevet 2. desember 2012 Leid ut i mange år, og leier som regel ut til unge, etnisk norske jenter. I min erfaring er de ryddige og greie å ha med å gjøre. Har prøvd i et par anledninger å leie ut til ikke-vestlige og det gikk ikke i det hele tatt. Men stol på magefølelsen din! Anonym poster: 25b862d1693a79617db8d4591e339e61
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #10 Skrevet 2. desember 2012 En enslig voksen person. Uten barn og uten dyr. Ikke-røyker. Har fast jobb og er sikker betaler. Anonym poster: 05e9f5b7208b01423ea1c1f171e20c9e
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #11 Skrevet 2. desember 2012 Ikke lei ut til kommunen for da får du garantert utlendinger eller xnarkomane, problemfolk... Jeg ville anbefalt å leie ut til et firma som trenger en plass for ansatt fra Anen by eller land til å bo i perioder. Alltid samme leieboer, men firmaet er en sikker betalerog leieboern bor der kanskje bare 50% av tiden = mindre slitasje, mindre mas, mindre forbruk Anonym poster: d747c37a1fb97e78d54ba42cca0e8c13
B-real Skrevet 2. desember 2012 #12 Skrevet 2. desember 2012 Synes det er trist å lese at man ikke ønsker sosialgaranti. Forstå meg riktig, jeg har full forståelse for skeptisen til dette, synes bare det er trist på fattiges vegne, å bo i Norge blir bare vanskeligere og vanskeligere for de som har vært uheldige her i livet, de blir regelrett frøset ut av samfunnet og nå skal de heller ikke få mulighet for å leie.....trist utvikling for de som allerede har det tøft Men når det er sagt, jeg vet ikke selv om jeg hadde ønsket å leie ut til disse, men det er rett og slett fordi man har hørt så mye rart om sosialklienter.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #13 Skrevet 2. desember 2012 Jeg ville leid ut via en megler, feks Utleiemegleren. De er profesjonelle, og det er alltid greit å ha en nøytral part å forholde seg til dersom det skulle bli noe "trøbbel". Det koster litt, men samtidig slipper dere alt styret med å sørge for riktig kontrakt, holde oppsyn med når leien kan settes opp, forholde dere til leietakerne ift praktiske ting og ikke minst klager (megleren tar kontakt med dere hvis det er noe dere må ta stilling til), og de kan gi dere gode råd ift det meste når det gjelder utleie. I tillegg sjekker de alle for kredittverdighet. Og nei, jeg jobber ikke hos Utleiemegleren, men har en person i min nære omgangskrets som leier ut leiligheten sin via dem, og som er KJEMPEFORNØYD. =) Anonym poster: ed41bc941927788398d66d87b7b0d379
Fiemamma Skrevet 2. desember 2012 #14 Skrevet 2. desember 2012 Hvorfor må leieboer ha jobb egentlig? Synes det er litt vel privat å kreve at en person skal ha jobb, det viktigste er vel om vedkommende betaler husleia. Spent på svar..
Hybelkanina Skrevet 2. desember 2012 #15 Skrevet 2. desember 2012 Hvorfor må leieboer ha jobb egentlig? Synes det er litt vel privat å kreve at en person skal ha jobb, det viktigste er vel om vedkommende betaler husleia. Spent på svar.. Akkurat det bryr ikke meg, jeg leier ut selv. Så lenge de kan betale for seg enten det er med fast inntekt, trygd, studielån eller bostøtte - det bryr meg katta så lenge jeg får pengene. Men folk med sosialgaranti ville jeg aldri leid ut til. Denne garantien er tidsbestemt, gjerne for et halvt år, mens minimum tillatt utleietid er et år. Når NAV slutter å betale leien etter seks måneder står du der med skjegget i postkassa hvis leietaker ikke har midler å betale med. Huseiernes landsforbund fraråder også å gå inn på slike avtaler.
Fiemamma Skrevet 2. desember 2012 #16 Skrevet 2. desember 2012 (endret) Enig der ja. Skjønner bare ikke hvorfor folk setter fast arbeid som krav for å få leie. En ansettelse kan jo faktisk ende uventet. Får ingen logikk i hva en arbeidskontrakt skal ha med å leie bolig, for det blir jo det samme som å si at folk som er uføre f.eks ikke skal få leie bolig. Betalingsevne er alfa omega, og folk som ikke har jobb kan/bør ha like stor betalingsevnne som de som jobber. Hva jeg gjør på mine dager har ikke utleier noe med, og motsatt. Hvis jeg f.eks er hjemmeværende pga yrkesskade så skal jeg ikke få leie, selv om kontoen har betalingsevne? Virker som at mange tror at kun de med fast jobb får bbetalt for seg.. Eller har de en annen agenda for hvorfor de skal vite om folks privatliv og arb.situasjon? Det blir isåfall creepy.. Endret 2. desember 2012 av LilleFie
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #17 Skrevet 2. desember 2012 Jeg syns det er viktig at leieboeren er et ordensmenneske. Slikt kan være vanskelig å vurdere ved første møte. Man kan ha uflaks eller flaks. Vi leier ut leilighet i kjelleren. Og for meg er det viktig at leieboeren ikke har barn, fordi det er ganske lytt. I tillegg til at leiligheten ikke er egnet for barn mtp plass og ant soverom. Jeg legger også vekt på at leieboeren har jobb da dette sier litt om betalingsevne. Ønsker ikke sosialgaranti. Kall meg sær eller hva dere vil. Men sånn vil vi ha det. Det er tross alt noen som skal bo i VÅRT hus. Her bestemmer vi. Anonym poster: dac0b847e8f3fbadfc9b5481bb6bc980
Fiemamma Skrevet 2. desember 2012 #18 Skrevet 2. desember 2012 Man kan være ordensmenneske og begtale husleia si uten å gå på jobb, vi har trygdeordninger for de som ikke har mulighet til å jobbe. Det er ikke ensbetydende med at de sviner ut og ødelegger leiligheten deres og brenner den ned. Håper dere er like åpen hos leieboer om hvorfor dere er sykmeldt ei uke og går hjemme. Det kan jo hende det ikke er ordensmennesker folk leier hos også..
Gjest cunning stunts Skrevet 2. desember 2012 #19 Skrevet 2. desember 2012 Alenemor med lite barn og fast jobb.
Gjest overlord Skrevet 2. desember 2012 #20 Skrevet 2. desember 2012 Skulle gjerne ha svart at jeg er en fordomsfri utleier, men det er jeg nok ikke. Jeg ønsker noen som er i jobb fordi: - det øker sjansen for god betalingsevne (trygd og studielån er ikke like lukrativt) - folk som er i jobb er mer slitne når helga kommer og fester mindre - folk som er i jobb må legge seg til "normal" tid fordi de skal opp tidlig - folk som er i full jobb er ute av huset iallefall 8 timer per dag. Det gir mindre slitasje på leiligheten samtidig som det er fredelig i huset dersom vi er syke eller har en fridag.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #21 Skrevet 2. desember 2012 Ikke sosialgaranti. Pendlere gir som regel minst slitasje, så det er lurt. Men ellers folk med fast inntekt (om det er arbeid, trygd eller annet spiller vel ingen rolle) og gode referanser. Og magefølelsen. Ville også sett an antall personer og hva som passer til leiligheten. Ikke røyk og eventuelt ikke dyr. Anonym poster: 7527826995c5a1b43787f40188a2e1f5
Fiemamma Skrevet 2. desember 2012 #22 Skrevet 2. desember 2012 Ok. Jeg er ufrivillig hjemmeværende pga helse (yrkesskade). Det første vi gjorde når vi fikk leiligheten fremfor 40 andre i full jobb var å pusse den opp av egen lomme, dette spurte vi utleier om vi fikk lov til etter kontrakten var skrevet, så dette var ikke noen bestikkelse fra vår side. 3 rom er hittil totalt pusset opp fra nedslitt og umoderne til lys og moderne. Full husleie betales alltid før innbetalingsdato. Leiligheten vaskes og det finnes ikke en flekk her. Jeg holder i tillegg gården i orden av fri vilje og eget ønske med hage og restaurering, og mannen brøyter også gårdstunet med traktoren. Vi er ferdig med festing for flere år siden og fest gjorde vi på byen den gang, ikke hjemme. Vi har ingen barn som hyler og skriker. Hvis ikke dette er bra nok så vet ikke jeg. Trist at ikke leieboere skal få leve hos de de leier hos, men skal ha dårlig samvittighet fordi de er for mye i leiligheten..
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #23 Skrevet 2. desember 2012 Ok. Jeg er ufrivillig hjemmeværende pga helse (yrkesskade). Det første vi gjorde når vi fikk leiligheten fremfor 40 andre i full jobb var å pusse den opp av egen lomme, dette spurte vi utleier om vi fikk lov til etter kontrakten var skrevet, så dette var ikke noen bestikkelse fra vår side. 3 rom er hittil totalt pusset opp fra nedslitt og umoderne til lys og moderne. Full husleie betales alltid før innbetalingsdato. Leiligheten vaskes og det finnes ikke en flekk her. Jeg holder i tillegg gården i orden av fri vilje og eget ønske med hage og restaurering, og mannen brøyter også gårdstunet med traktoren. Vi er ferdig med festing for flere år siden og fest gjorde vi på byen den gang, ikke hjemme. Vi har ingen barn som hyler og skriker. Hvis ikke dette er bra nok så vet ikke jeg. Trist at ikke leieboere skal få leve hos de de leier hos, men skal ha dårlig samvittighet fordi de er for mye i leiligheten.. Jeg ville ikke latt andre pusse opp min leilighet/ hus. Ser at mange gjør en slett jobb selv om de selv syns det har gjort dette ordentlig.De som vil leie ut til personer uten jobb som er hjemme hele dagen får gjøre det og så får de som ikke vil det gjøre det. Man bestemmer over egne eiendeler og gjør det som man selv syns er best. Leier ikke ut for å være snill, men for å tjene penger. Anonym poster: e524501d3da2ff57650cf175e6da2c27
Gjest overlord Skrevet 2. desember 2012 #24 Skrevet 2. desember 2012 Ok. Jeg er ufrivillig hjemmeværende pga helse (yrkesskade). Det første vi gjorde når vi fikk leiligheten fremfor 40 andre i full jobb var å pusse den opp av egen lomme, dette spurte vi utleier om vi fikk lov til etter kontrakten var skrevet, så dette var ikke noen bestikkelse fra vår side. 3 rom er hittil totalt pusset opp fra nedslitt og umoderne til lys og moderne. Full husleie betales alltid før innbetalingsdato. Leiligheten vaskes og det finnes ikke en flekk her. Jeg holder i tillegg gården i orden av fri vilje og eget ønske med hage og restaurering, og mannen brøyter også gårdstunet med traktoren. Vi er ferdig med festing for flere år siden og fest gjorde vi på byen den gang, ikke hjemme. Vi har ingen barn som hyler og skriker. Hvis ikke dette er bra nok så vet ikke jeg. Trist at ikke leieboere skal få leve hos de de leier hos, men skal ha dårlig samvittighet fordi de er for mye i leiligheten.. Jeg mener slett ikke at leieboerne skal ha dårlig samvittighet for å være mye i leiligheten. Det er hjemmet deres og jeg gjør det jeg kan for at de skal trives. Men siden dette er hjemmet mitt og jeg leier ut for å tjene penger, så velger jeg noen som ikke er hjemme på dagtid av rent egoistiske hensyn.
Fiemamma Skrevet 2. desember 2012 #25 Skrevet 2. desember 2012 Nå er jeg ikke direkte amatør når det kommer til oppussing, og det er derfor strøkent her, det er langt ifra ''slett jobb'' som er gjort her. Det er jo fint at det går begge veier, at leietakere kan og bør velge sine utleiere med omhu også, så man slipper å leie hos folk som er hovne, forutinntatte og nedverdigende overfor de som er kommet ufrivillig i klemma. Våre utleiere har ihvertfall hakeslepp over hvor fint det har blitt her, og har dyp medfølelse for min situasjon som bl.a nylig er frisk fra livstruende sykdom. I mitt hjem som jeg betaler for har jeg lov til å gjøre akkurat hva jeg vil og være så uheldig med helsa som jeg er, heldigvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå