Gå til innhold

Bekkenet "dreper" meg! Får ikke sove.. Hjeeelp..

Anbefalte innlegg

Jeg greier ikke sitte.. Jeg greier ikke ligge.. Vet ikke hva jeg skal gjøre, fir jeg er så trøtt og frustrert.

Presset meg 3 dager på jobb jeg tydeligvis ikke burde. I natt våknet jeg kl 04 og fikk ikke sove igjen. Gjorde så vondt. Greide knapt å snu meg. Og nå har jeg vondt allerede før jeg legger meg.. Beklager sytet, men jeg begynner nesten å gråte her..

Noen som har erfaringer og tips til meg? Noen øvelser jeg kan ta som hjelper på? Liggestillinger?

Blir vel legen og 100 % sm på meg fra mandag.. Tror kanskje jeg må ta kroppen på alvor.

Sist var jeg plaget med bekkenet på slutten. Litt frabuke 20, men det ble ikke skikkelig ille før den siste mnd. Nå er jeg 22 uker. Da føles det veldig lenge igjen.. Og jeg er veldig redd og bekymra for hvordan det her skal gå.

Måtte bare syte litt.. Syns litt synd på meg selv i kveld :(

Fortsetter under...

Hei,prøv med pute mellom knærne når du ligger på siden det hjelper så ikke bekkenet "klapper" sammen når du ligger. Ellers er jeg fan av bekkenbelte selv om mange advarer,fordi musklene kan ikke bli mer innmobile enn at man ikke kommer opp av sengen ,da er det bedre med belte og klare å bevege seg og holde musklene igang;-) Lykke til

Sliter med bekkenet jeg også. Hjelper med pute mellom knærne når du ligger på siden, men husk å legge en mellom anklene også.

Jeg går hos manuellterapeut, det hjelper meg i allefall.

I tillegg synes jeg akupunktur har stor effekt.

Lykke til!!

Jeg greier ikke sitte.. Jeg greier ikke ligge.. Vet ikke hva jeg skal gjøre, fir jeg er så trøtt og frustrert.

Presset meg 3 dager på jobb jeg tydeligvis ikke burde. I natt våknet jeg kl 04 og fikk ikke sove igjen. Gjorde så vondt. Greide knapt å snu meg. Og nå har jeg vondt allerede før jeg legger meg.. Beklager sytet, men jeg begynner nesten å gråte her..

Noen som har erfaringer og tips til meg? Noen øvelser jeg kan ta som hjelper på? Liggestillinger?

Blir vel legen og 100 % sm på meg fra mandag.. Tror kanskje jeg må ta kroppen på alvor.

Sist var jeg plaget med bekkenet på slutten. Litt frabuke 20, men det ble ikke skikkelig ille før den siste mnd. Nå er jeg 22 uker. Da føles det veldig lenge igjen.. Og jeg er veldig redd og bekymra for hvordan det her skal gå.

Måtte bare syte litt.. Syns litt synd på meg selv i kveld :(

Kjenner meg godt igjen. Har du vært hos fysioterapeut? Legen din skriver henvisning. Der får du øvelser som er riktig for deg, det finnes også svømming for gravide med bekkenplager. Jeg begynte å få vondt mye tidligere i dette svangerskapet enn sist, og sliter veldig med bekken og rygg nå i uke 20.

Tusen takk for fine svar :)

Ja, jeg ligger med en pute mellom knærne og en mellom anklene. Synes det og er vanskelig, da jeg er et murmeldyr som liker å breie meg ut i senga i rare stillinger :P

Kan jeg spørre hva en manuellterapaut gjør? Og hjelper det om jeg bare går å svømmer sånn generelt? ( dumt spm kanskje.. Men jeg tenker litt på im det er dumt for bekkenet om jeg svømmer på feil måte?)

Har fått en henvisning til fysio som jeg ikke har brukt enda.. Dumme meg.. Men nå skal jeg ta den i bruk. Har ikke "orket" etter jobb og andre "plikter". Men nå må jeg om jeg ikke skal havne opp med krykker kjenner jeg..

Del gjerne flere erfariger :)

Det er en egen side med bekkenplager hr inne, kansje det ligger en del råd og tips der.

Det er iallefall stor forskjell på bekkenlåsning og bekkenløsning. Låsningen kan en kiropraktor hjelpe til med og man blir bedre med en gang. Løsningen er jo pga hormoner og økt belastning, tror man kan få et type belte til magen som hjelper litt, ellers burde du be legen din henvise til fysioterapi, kansje slyngetrening kan hjelpe. Bad i basseng lindrer, men mann skal ikke brystsvømme da det gir belastning på hofter. Hvis du har vanskeligheter med å snu deg i sengen finnes snulaken. Men det aller beste er å snakke med legen som vet alt om dette. Lykke til :-)

Annonse

Jeg har fått påvist både bekkenlåsning og bekkenløsning, Bekkenlåsninga går jeg til kiropraktor,noe som nå etter 5 behandlinger endeli hjelper :) Ble etter 5. behandling sjukmeldt 100% da behandlingen ikke fikk virke som den skulle, har kontorjobb og sitter veldig mye i ro på jobb. bekkenløsninga ville hun ikke gjøre noe med helt enda, men jeg merker at jeg må begynne å tenke på noe der, enten det er manuellterapeut, fysio eller bassengtrening, det er dette jeg har blitt tipset om av kiropaktoren min at kan hjelpe for å forebygge litt:)

Andre tips:

Ha et glatt laken i senga - gjør det lettere å snu på seg.

Alltid sett begge beina i gulvet samtidig når du skal reise deg fra senga.

Samme gjelder når du skal ut av bilen _ samme bena får du legger vekt på dem.

Unngå trapper så godt du kan.

Tull sammen en dyne og ha mellom bena og ta det med ro. Sliter selv med bekkenet og gjør som oftest litt for mye. Gjør øvelser på ball, kjempe bra. Gå ned i stilling, har holdt meg til 30% sykemelding siden jeg var 13 uker, men nå blir det 50%..

Takk for flere gode tips :) prøver å følge mange av de, men kjenner jeg glemmer det litt.. Helt til jeg kjenner smertene. Har gått i 50 % en stund nå, men på småbarnsavdelingen jeg går på er det vanskelig å tilrettelegge så mye. Så må nok ytterligere ned. Føler meg så "dum" og føler mange som ikke har opplevd det selv himler litt av at jeg har vært plaget så tidlig. Føler meg nesten ikke trodd.

Desverre har jeg et hus fordelt iver 3 etg.. Med en dobbel trapp mellom hver etg.. Så det blir en del trappegåing.. Men ett og ett trinn.

Har kjent bekkenet fra veldig tidlig.. Men plutselig ble det kjempevondt.. Dette med bekkenlåsning som dere snakker om.. Hva er forskjellen? Desverre virker legen min veldig lite opplyst på området og kommer med fint lite syns jeg.. Eneste han soør om her gang er om jeg har fått gangvansker enda.. Har ikke forklart meg nor, selv om jeg har spurt og er rimelig frustrert. Men men..

Henvisningen skal jeg hvertfall bruke.. Men det er vel kanskje en del ventetid på slikt? Og om det er låsning jeg har.. Merker en fysioterapaut det?

Annonse

Jeg fikk time uka etter jeg ringte hos fysioterapeut, ringte rundt til de som har støtte fra staten. Min har mange gravide og kan mye om det. Hun finner låsninger og har sendt meg videre til osteopat eller kiropraktor. Også har jeg vært hos henne og trent.

Ja, jeg ligger med en pute mellom knærne og en mellom anklene. Synes det og er vanskelig, da jeg er et murmeldyr som liker å breie meg ut i senga i rare stillinger :P

Kan jeg spørre hva en manuellterapaut gjør? Og hjelper det om jeg bare går å svømmer sånn generelt? ( dumt spm kanskje.. Men jeg tenker litt på im det er dumt for bekkenet om jeg svømmer på feil måte?)

Har fått en henvisning til fysio som jeg ikke har brukt enda.. Dumme meg.. Men nå skal jeg ta den i bruk. Har ikke "orket" etter jobb og andre "plikter". Men nå må jeg om jeg ikke skal havne opp med krykker kjenner jeg..

En manuellterapeut er en fysioterapeut med videreutdanning. De kan manipulere eller "knekke opp" som vi sier, gi behandling med nåler, gir akutte behandlinger og mye mer. En manuellterapeut kan også stille diagnose og sykemelde. Selv har jeg fått diagnosen "bekkenløsning med gangbesvær" og får dermed alle behandlingene dekket av folketrygden (har også blitt behandlet utenom svangerskap). Tror faktisk du får behandlingene dekket under svangerskap uansett, men er usikker. Du trenger heller ikke henvisning fra lege for å bestille time. Håper dette var til hjelp :-)

En manuellterapeut er en fysioterapeut med videreutdanning. De kan manipulere eller "knekke opp" som vi sier, gi behandling med nåler, gir akutte behandlinger og mye mer. En manuellterapeut kan også stille diagnose og sykemelde. Selv har jeg fått diagnosen "bekkenløsning med gangbesvær" og får dermed alle behandlingene dekket av folketrygden (har også blitt behandlet utenom svangerskap). Tror faktisk du får behandlingene dekket under svangerskap uansett, men er usikker. Du trenger heller ikke henvisning fra lege for å bestille time. Håper dette var til hjelp :-)

Da skal jeg sjekke ut om det finnes en slik en i nærheten ;) takk for tips. Jeg føler liksom ikke legen stiller noen diagnose.. Bare hører på "sytet" mitt.. Som"jaja.. Du skal få sykemelding".. Men han presiserer hele tiden at jeg får ikke dekt noe før jeg har gangvansker.. Altså, som jeg sier til han: jeg greier å gå, men det blir fort vondt og da er det veldig ubehagelig. Litt som han bare mener jeg skal holde ut.. Vet ikke jeg.. Litt frustrert på han. Skal til han i morgen, så får spørre og grave litt da. Hva HAN mener jeg skal gjøre.. Kanskje jeg får noen svar da.

Takk for gode råd :)

Da skal jeg sjekke ut om det finnes en slik en i nærheten ;) takk for tips. Jeg føler liksom ikke legen stiller noen diagnose.. Bare hører på "sytet" mitt.. Som"jaja.. Du skal få sykemelding".. Men han presiserer hele tiden at jeg får ikke dekt noe før jeg har gangvansker.. Altså, som jeg sier til han: jeg greier å gå, men det blir fort vondt og da er det veldig ubehagelig. Litt som han bare mener jeg skal holde ut.. Vet ikke jeg.. Litt frustrert på han. Skal til han i morgen, så får spørre og grave litt da. Hva HAN mener jeg skal gjøre.. Kanskje jeg får noen svar da.

Takk for gode råd :)

Samme erfaring som deg da det gjelder lege. Føler at det blir en litt diffus diagnose, også får man til nød med seg en sykemelding. Har byttet til en lege som er veldig flink, og han overlater alt som har med behandling av bekkenet å gjøre til manuellterapeuten. Min erfaring er at manuellterapeuter er flinke til å stille diagnose (de er jo eksperter på anatomi) og kan behandle veldig spesifikke områder. Har vært hos to forskjellige, begge stilte samme diagnose og behandlet på samme måte med like stor effekt :-). Håper du finner en i nærheten der du bor :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...