Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Symfysemålet mitt lå godt over rød strek men innenfor det grønne området i uke 21. Lå på 20 cm.

I uke 26 hadde det steget til 27 cm.

I uke 39 lå det på 38 cm.. Jeg ble sendt til ekstra vekstestimering. Og godt er det. Gutten var 4500 og 54 cm lang og ble tatt med keisersnitt.

Symfysemålet mitt var så høyt på grunn av stort barn og mye fostervann.

Gode vekstvilkår ;-)

Mitt sf-mål har liggi godt over det grønne område lenge, men jeg hørte ikke noe snakk om ektra sjekk. Men i uke 27 var det akkurat innafor/på kanten til det grønne område , og i uke 30 var det nesten inntil den røde streken. Jeg var på 3d-ul i uke 28, og da estimerte han også vekst, og da lå fosteret 1,5% under gjennomsnittet.

Så SF-målet trenger ikke å ha noe direkte å si for hvor stor ungen er, men jeg ville vært fornøyd med å få ekstra oppfølging :)

sf målet mitt lå på 27cm nå i uke 25, jordmor var ikke så engstlig for det. Hun sa at det kom ann på hvordan kurven utviklet seg om jeg trengte ultralyd for å sjekke ståa i magen. Jeg har også lagt på meg en del pga sykemeldt og inaktiv og slikt legger seg jo gjerne på magen og kan bidra til litt feil i sf målet sa jordmor.

Annonse

Med min første låg jeg langt over gjennomsnittet også, og var på jevnlig oppfølging grunnet et forskningsprosjekt jeg var med på. På siste kontroll fikk jeg estimert at barnet skulle være godt over 4 kg. (på 12-dagers overtidskontroll, og fødselen startet av seg selv)

Ut av magen kom det en helt perfekt liten skapning på 3380 gr. og 51 cm. Så nei, høyt SF-mål er nok ikke alltid en indikasjon på stort barn :) Kommer vel helt an på hvordan man bærer barnet vil jeg tro, å hvor mye fostervann det er :)

Uansett greit å få ekstra oppfølging!

Jeg hadde lavt SF mål i første svangerskap (godt under rødstreken) og fikk et barn på over fire kilo. I neste svangerskap var SF målet over det skraverte feltet hele tida, og jeg forventet å få en kjempebaby - men han ble bare 3,5 kilo... Fikk aldri noen ekstra sjekk, heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...