Gå til innhold

Kjøkken og stue i ett eller hver for seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå bor vi rekkehus med kjøkken og stue sammen. Det er ganske praktisk spesielt med små barn tenker jeg. Vi er sammen selv om en jobber på kjøkkenet og andre ser på tv i stua. Det er også ulemper - rot på kjøkkenet vises når vi har gjester i stua, etc.

Nå har vi kjøpt enebolig der det er gang og dør mellom kjøkken og stue. Er det noen som har gått fra åpen løsning til delt? Kommer jeg til å savne denne åpne løsningen mon?

Anonym poster: 690a78913673d9133e4c237415fbc893

Skrevet

Jeg elsker min åpne løsning. Av sosiale grunner. :) kjøkkenet går i en "L" så det er en halv vegg mot stuen... På den veggen er vask og oppvaskmaskin plassert.. Det lille som blir av rot synes da ikke fra stuen uansett.. :)

Skrevet

Vi bor også i rekkehus med åpen løsning.

Jeg skal absolutt ha delt når vi kjøper enebolig.

Gjest Kira bjeffer julen inn
Skrevet

Vi tok bort veggen og døren inn til kjøkkene da vi pusset det opp for et års tid, og har ikke angret. Satte inn en benk med flere skap der i stedet for veggen, så fikk i tillegg mer skapplass.

Synes det er kjempe kjekt å kunne følge med på ungene, og i tillegg være sosial med besøk mens man lager maten. Eneste ulempen er at man alltid må rydde, går ikke an å lukke igjen noen dør for å slippe rotet ;)

Gjest cunning stunts
Skrevet

Jeg elsker å kunne lukke opp eller igjen til kjøkkenet. Har bred skyvedøråpning og kan stenge om jeg vil. Forrige huset har helt åpent, og det gikk jo fint, men gitt et valg er jeg glad jeg er tilbake med avdelt stue og kjøkken.

Skrevet

Jeg foretrekker å ha kjøkken og stue hver for seg. Har prøvd begge deler. Nå har vi en åpen dør inn til kjøkkenet fra stuen, og det er åpent nok for oss. :-)

Skrevet

Gikk fra leilighet med åpen løsning til hus med delt løsning - og har valgt å åpne opp.

Nå er stua og kjøkkenet fremdeles ganske så avdelt, åpningen er bare litt breiere enn døra var - men vi kan altså ikke stenge av kjøkkenet lenger. Og det er helt greit. I løpet av de sju årene vi bodde her med kjøkkendør, var den vel lukket kanskje fire-fem ganger....

Men vi ser ikke inn på oppvaskbenken fra stua, heldigvis!

Skrevet

Har akkurat åpnet opp, og liker det veldig godt! Nå er vasken skjult av en liten vegg med to høye skap (kjøleskap og høy ovn) så rotet der vises ikke fra stua. Ellers har vi en stooor oppvaskmaskin og har fått masse skapplass så det blir ikke så mye rot mer.

Anonym poster: 3be64e89d1d531ee8447edc5fc65e0ce

Skrevet

Jeg foretrekker delt. Nå når vi skal bygge ønsker jeg stor skyvedør løsning som hun over her skrev. Fint og praktisk ;)

Anonym poster: 0d8f399b4f58df40e953adcc8aaee166

Skrevet

Ja jeg vil også ha stor skyvedør eller dobble dører.

Grunnen for at jeg ønsker meg delt er får å kunne slippe sure unger som roper om å være stille når jeg kokkelerer i timesvis mens de vil se på tv.

Blir mye lyd av kjøkkenmaskinene og i tillegg vil jeg slippe en del av steke osen inn i stuen.

Skrevet

Det er veldig greit å kunne dele av kjøkkenet ifht resten av huset. Matlunkt - skulle du brenne noe osv. er ikke noe du har lyst til å ha som lukt i sofaen, puter, pledd e.l. i lang tid fremover.

Også greit å kunne stenge døra for kjøkkenrotet når man har gjester.

Anonym poster: 4353be40241bd0e595f8d549617660f4

Skrevet

Vi har en blanding mellom åpen og delt løsning.

Kjøkken, spisestue og finstue går i en L, hvor spisestuen er i midten.

Vi ser ikke kjøkkenbenken fra finstua, men vi kan snakke sammen, og man kan se hverandre hvis man strekker litt på halsen ;)

Tv-stue har vi i andreetage, så vi er ikke plaget med at bråk fra kjøkkenmaskiner o.l. forstyrrer hvis noen ønsker å se TV.

Jeg er veldig fornøyd med vår løsning, men det er takket være den ekstra stuen ovenpå.

Jeg er helt avhengig av å ha muligheten til å "dele seg" og stenge av, slik at man kan ha en privat samtale uten at hele huset hører den.

Nå kan for eksempel jeg og noen venninner sitte nede på finstua eller spisestua og skravle, mens mannen sitter oppe og ser TV.

Har vi besøk eller middagsgjester kan vi også sende ungene opp, så vi voksne kan snakke uforstyrret mens ungene kan leke uten å måtte ta hensyn til at de voksne snakker.

Helt supert!

Skrevet (endret)

Vi har delt kjøkken og stue, og kunne ikke tenke meg å ha åpen løsning. Det er godt å kunne lukke døra til stua og jobbe i fred og ro, og kunne holde smuler, rot og matlukt ute av stua.

Endret av "Himmel og hav"
Skrevet

Vi har delt av kjøkkenet, da slipper vi matlukt som oser i stuen.. :-)

Anonym poster: d613c3a69ef8b8078ed0f8014bfad36f

Skrevet

Jeg er ikke glad i kjøkken og stue sammen! Har flyttet i dag og endelig har vi fått eget kjøkken!

Anonym poster: 8fc8a6e50caaab60726d53c122e9d889

Skrevet

Har akkurat flyttet inn i ny leilighet den jeg bodde i før hadde åpen kjøkkenkøsning. Den nye leiligheten har skyvedør fra kjøkkenet og inn i stua. Slik at man får ett åpent kjøkken når man ønsker det , utrolig fornøyd!

Skrevet

Vi har åpen løsning i den forstand at vi ikke har dør inn til kjøkkenet, men en bred firkantet åpning. Kjøkkenet er likevel ikke ut i stuen, dvi har en sittekrok og bibliotek( bøkene er i glasskap) før stua.

Fornøyd med det, ville ikke hatt kjøkken i et hjørne i stua.

Skrevet

Mitt krav for å flytte hit vi bor nå var å fjerne veggen mellom kjøkken og spisestue/stue ;)

Huset ble tre ganger større med gjennomlys og åpne rom! Og rot bryr jeg meg ikke om når jeg har gjester - det er ryddig når de kommer og maten var til ære for dem, hvis de ikke orker å se på rot og heller vil stå å vaske opp med meg fremfor å finne sofaen etter måltidet så er det bare å tilby seg. Det er somregel uansett ryddig i oppholdsrommene selv hvis folk kommer uanmeldt. Og hverdagsrot har jo de aller, aller fleste så det gidder jeg ikke å gjemme unna engang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...