Gå til innhold

Når sluttet deres baby å skrike...

Anbefalte innlegg

...når du feks går på kjøkkenet og barnet er igjen i stua?

Jeg blir gal snart av gutt på 14 mnd som holder på med

dette enda! Har holdt på fra ca 9 mnd alder og det begynner å bli slitsomt...

Samme om han sitter og leker ned noe, noen må være der ellers blir det hyl og skrik :(

Tips?

Fortsetter under...

Gjest peacock

Min er sånn noenganger, spesielt etter en lang dag i barnehagen..., andre ganger krabber han bort selv og inn i andre rom. Her er det oftest trassing når han hyler, for med en gang vi runder hjørnet og han ikke kan se oss lenger er han blid igjen (eller krabber etter, hehe). Hyler som oftest også bare når vi ser på ham. Han er nesten 15 mnd.

Noen ganger sier jeg feks "mamma skal bare på kjøkkenet" eller noe i den duren, men glemmer å si fra noen ganger da..men skriker uansett..

Han sitter igjen og begynner å hylskrike og hvis han har sutten hiver han den vegg i mellom...

Annonse

Det har gått i to faser egentlig. Som baby var Muffin ekstremt avhengig av nærhet og det første halvåret var det faktisk umulig å gå på do uten baby i armene. Når han begynte å åle/krype 7 mnd gammel kunne jeg plutselig få lov til å være ute av syne i et par minutter innimellom uten at han skrek seg blå :) Men den store overgangen kom når vi flyttet til større hus, samtidig som han begynte i bhg og ble flinkere til å snakke/kommunisere. Ca 17 mnd gammel var han da. Nå sier jeg "mamma kommer straks", også traver jeg opp trappa og setter på en klesvask eller hva jeg nå skal. Men selv om det da er stille nede så passer jeg alltid på å opprettholde avtalen, og traver like kjapt ned igjen slik at han vet han kan stole på hva jeg sier :)

Endret av Madolyn&Muffin

Jenta mi er nå 15 mnd og har aldri reagert på at vi forlater rommet. Det hender hun krabber etter da, men har aldri skreket eller noe sånt.

Gutten min hadde vel en periode rundt 8-10 mnds alder mener jeg å huske, men det varte ikke så lenge.

Her henger mini som en skygge på meg uansett hva jeg driver med.. Men spessielt når jeg er på kjøkkenet. Hun holder i buksebeina mine og sutrer skikelig etter å bli bært. (15 mnd)

Hun er heller ikke interessert i å leke med noe uten at jeg sitter på gulvet sammen med henne..slitsomt ja.

Har du forsøkt å snakke mens du går fra ham, og helt til du kommer tilbake? Feks synge en sang dersom du ikke helt vet hva du skal si;-)? Dersom barnet ditt har en real dose separasjonsangst, så kan det hjelpe hvis han hører stemmen din. Da vet han at du ikke er "borte" selv om han ikke ser deg.

Du kan også forsøke å leke "borte-titt-tei" - en grei øvelse når det gjelder å gi barnet erfaringer på at noe finnes selv om det ikke kan sees. Du kan også forsøke å vise ham en leke, gjemme den deretter bak en pute og sjekke om han går til puten og leter etter leken bak den. Da har han utviklet objektkonstans (vet at noe eksisterer selv om han ikke ser det). Siden barnet ditt er 15 mnd er det sannsynlig at han har utviklet det nå. Da skal det i prinsippet ikke gå så lang tid før han aksepterer at du forlater ham. Da er det kun vanen som trenger litt justering. Og det er ikke så vanskelig:-)

Takk for svar alle sammen :)

Han har faktisk blitt en god del bedre den siste uken.

Kun litt sutring i det jeg går i fra han, men det gir seg raskt.

Men han sitter da helt stille med spørrende blikk frem til jeg er tilbake.

Har kanskje vært en uvane dette her, kanskje det har snudd nå ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...