Gå til innhold

Forskjell på legevakt og fastlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser den tråden om en som luer på å ringe legevakta, men får beskjed om å heller ringe fastlegen.

Her jeg bor (og andre steder jeg har bodd) er legevakta og fastlegen det samme. Altså et kontor med flere leger. Der legene har forskjellige dager de er akuttvakt (som da er legevakten i byen) Og det er også legene fra det kontoret som er legevakt på kveld/helg.

Så om du skal ha fastlegen din må du vente på time (tar ca. 3 uker) eller ta den legen som er på akuttvakt.

Er det annerledes andre steder?

Anonym poster: c8e64c89e422e0d2c87fbc98ecdcc509

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her er legevakten åpen etter at fastlegen stenger. Det er på sykehuset, og er beregnet på akutte ting, selvom sykehuset har eget akuttmottak.

Skrevet

De fleste større steder er legevakten organisert utenom fastlegeordningen. Den tilbyr akutt legehjelp, spesielt utenom ordinære åpningstider hos fastleger.

Det er vanlig at fastleger også kan ta i mot pasienter akutt på dagtid.

Mitt legekontor er organisert slik at man får time samme dag uansett hva man feiler, men det er altså legevakten man henvender seg til på kveldstid og i helger.

Anonym poster: 6181282f36892650d97127598f588562

Gjest Kira bjeffer julen inn
Skrevet

Her har jeg fastlegen min i en kommune, legevakten i en annen og sykehuset i den tredje :)

Fastlegen min har en fin ordning, hvor han holder av 1-2 timer hver dag. Hvis man ringer kl 08, så kan man få en såkalt akuttime. Haster det ikke, så må man vente i omkring 3 uker.

Legevakten her jeg bor åpner ikke før kl 15 på hverdagene, men de har selvsagt åpent i helgene. Man må ringe for å få time før man kommer.

Ellers har vi legevakt på sykehuset i nærmeste by omkring 20 min unna. De har døgnåpent, og der kan man bare møte opp. Greit å dra dit i stedet for vår lokale legevakt hvis man f.eks mistenker et brudd ettersom de har røntgen på sykehuset.

Skrevet

Her i byen er det laaang ventetid på legevakten. Om det ikke er akutt nok kan man sitte der noen timer - og man rykker bak i køen om det kommer inn nye pasienter som er sykere.

Hos fastlegen dagen etterpå får vi akuttime. De som er veldig dårlig får jo god hjelp på legevakten, og de kommer ikke til fastlegen.

Så det er et lite dilemma om vi er for mye eller for lite syk til å dra på legevakten.

Skrevet

Vi har ikke noe sted vi kan møte opp for legevakt vi. Vi må ringe legevakten (som er samme kontoret som fastlegen. De har forskjellig nr. og damene der har to telefoner, hehe)

Og avtale tidspukt for når du kan komme til legevakt. På kveldene er vakthavende lege hjemme hos seg selv til han/hun får telefon om at noen må ha hjelp, da drar legen til legekontoret for å møte dem.

hi

Skrevet

Fastlegen og legevakten er forsjellige plasser ingen sammenheng etter som jeg vet ,før kunne man bare komme til legevakten mens nå må man bestille time uansett kl , litt trøttende men funker ;)

Anonym poster: 752bbd9222ddd7f0dbf3beff172ddbed

Skrevet

Så vidt jeg vet så plikter fastlegen å yte hjelp til sine listepasienter mellom 08.00-16.00 på hverdager. Legen skal ha åpne timer i timeboken sin som gis ut samme dag. Hva som er akutt og som haster er det da ofte den som tar telefonen som må avgjøre. Dessverre er Ikke alle like flinke til dette og jeg har erfart at alvorlige ting avvises og at hastetimer gis bort til pasienter som kan vente. (Har jobbet på legekontor I mange år). Dukker det opp akutte ting utenom dette tidspunktet er det legevakten man tar kontakt med.

Anonym poster: 599b923462ca0d99a656d8d19619b40e

Skrevet

Så vidt jeg vet så plikter fastlegen å yte hjelp til sine listepasienter mellom 08.00-16.00 på hverdager. Legen skal ha åpne timer i timeboken sin som gis ut samme dag. Hva som er akutt og som haster er det da ofte den som tar telefonen som må avgjøre. Dessverre er Ikke alle like flinke til dette og jeg har erfart at alvorlige ting avvises og at hastetimer gis bort til pasienter som kan vente. (Har jobbet på legekontor I mange år). Dukker det opp akutte ting utenom dette tidspunktet er det legevakten man tar kontakt med.

Anonym poster: 599b923462ca0d99a656d8d19619b40e

Ikke tilgjengelig fastlege her. (med mindre det tilfeldigvis er ens egen fastlege som har akuttvakt den dagen) Men de har ringetid etter 15:30 da. Så en kan ringe ila. dagen og sette seg opp på tilbakeringliste. Og en gang jeg gjorde det, fikk jeg beskjed om å komme ned på legekontoret og inn til min fastlege selv om det ikke var han som hadde vakt, og hans arbeidsdag var over. Men det var et ganske spesielt tilfelle. Han har også plied å informere om hvilke dager han har akuttvakt.

hi

Skrevet

Her vi bor tar fastlegen ting som bør tas i løpet av dagen, men ikke nødvendigvis med en gang. Feks hvis man trenger sykemelding, hosten har blitt så ille at man trenger medisiner el. På telefonsvareren til fastlegen (den som går mens man venter på at de skal svare) oppgir de et telefonnummer man kan ringe hvis det haster, det er nummeret til legevakta. Legevakta er åpen hele dagen, men i fastlegens arbeidstid er det i utgangspunktet dem man skal ta kontakt med. Dersom fastlegen ikke har ledige timer og det ikke kan vente, tar man kontakt med legevakta.

Legevakta er egentlig delt i to også, en medisinsk og en kirurgisk. Jeg pleier å tenke sånn at har man feber drar man til den medisinske og har barna falt og slått seg er det den kirurgiske og det er den vi har vært mest på med barna...

Anonym poster: 44645fa3321c0894d7a8cd80b4fc1465

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...