Gå til innhold

Føler du deg intelligent? Eller intellektuell?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i dag høre av en psykolog at jeg er veldig intelligent, men kanskje ikke så intellektuell. Hvordan er det mulig?

Føler selv også at jeg er intelligent, men også intellektuell. Såvidt jeg forstår disse ordene henger de sterkt sammen. Eller?

Anonym poster: 5b24dca6ec8c1e89bd11cca6f48576b0

Fortsetter under...

Føler meg meget intelligent når jeg snakker med enkelte mennesker. Andre føler jeg meg nesten dum sammen med. Hehe.

Kommer litt an på situasjonen tror jeg. Men jeg tenker jeg intelligent nok :-)

Anonym poster: 1aaeaadc3ea78f75956ed83cb74bffff

Man kan være intelligent (ha mye kunnskap) uten å være intelektuell (reflektere og analysere)

Anonym poster: 657ca79c8d175baabb2dc90b30e6007e

Men om jeg er intelligent har jeg altså evnen til å lære, abstrakt tenking og kritisk tenking og løse problemer. Hvorfor er jeg ikke da intellektuell? Klarer å tenke på andre måter, reflektere over ting og analysere situasjoner.

Anonym poster: af0c8c69c4b855ad97ff3004ee7dc1ce

Man kan være intelligent (ha mye kunnskap) uten å være intelektuell (reflektere og analysere)

Anonym poster: 657ca79c8d175baabb2dc90b30e6007e

Å ha mye kunnskap betyr ikke at man er intelligent....

Intelligens har ingenting med hvor mye du vet å gjøre, men evne til å finne løsninger, god Forstand og abstraksjonsevne og er klartenkt.

Anonym poster: 1aaeaadc3ea78f75956ed83cb74bffff

Annonse

Jeg vet jeg er langt over gjennomsnittet intelligent - fagfolks vurdering, ikke min ;)

Om jeg er intellektuell - det kommer helt an på hvilken definisjon av uttrykket man bruker.

Jeg har høyere utdanninger, reflekterer og analyserer mye om det jeg møter i verden, selv om jeg ikke har et av de mest intellektuelle yrkene. Men i betydningen å være veldig interessert i å lære om verden rundt meg og teoretiske ting, så er jeg absolutt intellektuell.

Men, jeg henger meg egentlig ikke opp i slike "merkelapper" :)

Anonym poster: f018ff9136bb877108ff2f7e18fa2db1

Jeg er noenlunde intellektuell, men antagelig av helt gjennomsnittlig intelligens. De fleste er jo det.

Jeg har som mange andre scoret skyhøyt på diverse intelligenstester, men finner det påfallende hvordan "alle" har scoret langt over snittet på slike. "Men MIN test var Mensa-godkjent" osv. er for det meste vissvass.

Anonym poster: 443ff58958cf2a8b4e9544dd27fbaa2c

Intelligens er den medfødte evnen man har til læring, mens intellekt er hvor mye kunnskap man innehar, og evnen til å drøfte, argumentere og prossessere kunnskapen.

Jeg er intelligent, men ikke veldig intellektuell. Føler jeg henger skikkelig etter etter å ha fått tre tette barn, og fulgt lite med i verden rundt meg, lest lite osv...

Anonym poster: 3b9da5a2fbfa74ab6bfc607283493030

Det sies at mennesker med et stort intelekt er gamle sjeler som har reinkarnert flere ganger en mennesker med et lite intelekt.

En kan se det i øynene til folk som de har et stort intelekt, jeg har aldri tatt feil :)

Anonym poster: 5225f08e37a764abc80fd477cb1c7466

Annonse

Intellektualitet forutsetter intelligens, men er gjerne også sosiokulturelt betinget i forhold til om man vokser opp med bøker, kunst osv. Hvis man ikke har tenkt noe særlig på begrepene noen gang så er man nok ikke så intellektuell ;).

Anonym poster: a3cf0012377cd1c05d6e114328435458

Jeg føler meg egentlig mer intellektuell enn intelligent. Men det henger nok tett sammen med interessene mine (litteratur, språk) og at jeg er engasjert i spm rundt dette og da oppsøker debatter, foredrag etc.

Du kan være lynende intelligent, men samtidig bo i en hytte for deg selv isolert fra omverdenen, og med det få minimal trening av intellektet.

Tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...