Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #1 Skrevet 30. november 2012 Hei, Var til legen i dag for å få en henvisning til en privat klinikk for utredning for event. start av IVF. Fastlegen sa da at han måtte opplyse klinikken om min psykiske historie. Er dette riktig? Jeg mener selv at dette ikke er noe klinikken har behov å informeres om. Jeg må påpeke at denne fastlegen er ny for meg, kun andre gang jeg var hos han, og stusset svært da dette ikke har vært ett tema hos noen andre leger. Ved en utredning bruker private klinikker å spørre om psykisk historie? Anonym poster: 6752e0107303cc1f05605264440caa89
Gjest Trulte med to små Skrevet 30. november 2012 #2 Skrevet 30. november 2012 Det er jeg litt usikker på, men man skal jo være "skikket" på mange måter for å få lov å sette igang med prøverørsbehandling og det er ikke småtteri hva vi må gjennom for å få det til. Lykke til!
AkPa Skrevet 30. november 2012 #3 Skrevet 30. november 2012 Gyn legen min henviste meg til ivf behandlig og da ble det informert om min psykiske historie.. De på ivf'n snakket med meg om dette på første samtale men det var ikke noe problem i det hele tatt.. Om fastlegen ikke nevner det, så spør de uannsett på første samtalen, å det er greit å legge alle kortene på bordet fra første stundt:)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #4 Skrevet 30. november 2012 TS her: Har full forståelse for at man skal være skikket på flere måter, kjenner bare på følelsen av at man kanskje ikke selv kan/får bestemme over sin skjebne ifht om man er skikket til å få barn eller ikke. Den er fryktelig ubehagelig når man selv, og andre mener man er skikket. Godt å høre om deg som var åpen om din psykiske historie, og at det gikk bra. Selv er jeg helt for åpenhet, men synes det er skremmende å ikke vite om mine diagnoser kan stoppe hele prossessen. Anonym poster: 6752e0107303cc1f05605264440caa89
Gjest Trulte med to små Skrevet 30. november 2012 #5 Skrevet 30. november 2012 Jeg tror nok du bare kan slappe av for mest sannsynlig går dette helt fint! Vi har jo alle opplevd vanskelige ting som sliter på psyken og ikke minst det å være ufrivillig barnløs er jo deprimerende i seg selv. Men vær ærlig, åpen og positiv så vil det nok gå så bra at! Det er forresten flere en "oss" som burde hatt en kraftig vurdering før de fikk barn
Splenda Skrevet 30. november 2012 #6 Skrevet 30. november 2012 Man trenger vel ikke henvisning fra lege hvis man velger å gå privat?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #7 Skrevet 30. november 2012 TS her: Da tror jeg at jeg puster ut og roer ned de tankene og velger å være åpen og ærlig:) Det skal sikkert mye til for å bli avvist på det grunnlaget. Når det gjelder å få en henvisning selv om det er privat så er det for å få ned kostnaden på utredningen;). Sparer lett ett par tusen dersom legen er villig til å henvise. Anonym poster: 6752e0107303cc1f05605264440caa89
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #8 Skrevet 30. november 2012 Riktig og riktig, det er litt opp til fastlegen. Vedkommende må krysse av et felt hvor det står at paret er egnet til å ivareta barn - i hvert fall ved offentlig henvisning. Dersom fastlegen føler at han ikke kan gjøre det med mindre han utdyper, så er det som han sier. Hva er det du sparer penger på med henvisning? Anonym poster: bb045879e3197cc96d11050403015fae
HeleneBeate Skrevet 1. desember 2012 #9 Skrevet 1. desember 2012 Riktig og riktig, det er litt opp til fastlegen. Vedkommende må krysse av et felt hvor det står at paret er egnet til å ivareta barn - i hvert fall ved offentlig henvisning. Dersom fastlegen føler at han ikke kan gjøre det med mindre han utdyper, så er det som han sier. Hva er det du sparer penger på med henvisning? Anonym poster: bb045879e3197cc96d11050403015fae Jeg antar at man da bare behøver å betale en liten egenandel.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #10 Skrevet 1. desember 2012 Jeg antar at man da bare behøver å betale en liten egenandel. Jeg spurte vel mer etter svar enn antagelser, egentlig. Jeg vet ikke om noen klinikk i Norge hvor det fungerer slik, og er nysgjerrig på hva opplegget er og hvor. Anonym poster: bb045879e3197cc96d11050403015fae
IdaPingPong Skrevet 1. desember 2012 #11 Skrevet 1. desember 2012 Ja, legen er nødt til det, å det blir tatt i vurdering samt med fast bo og inntekt. Når jeg kom på Riksen spurte de ikke noe mer! Men dette er noe dem må gjøre for det er formelt. Derfor de spør er vel også at dette du skal igjennom er nokså krevende psykisk, å har man hatt sterke depresjoner og psykoser så må man ha det i bakhodet! Man går igjennom er bølgedal av følelser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå