Gå til innhold

Erfaring med seteleie...

Anbefalte innlegg

Er 34 uker imorgen og legen mener at nurket i magen ligger i seteleie. Dette er nr 3 og de to andre la seg til riktig vei tidlig så denne problemstillingen var jeg ikke helt forberedt. Vet jo at hun enda kan snu seg da, men jeg begynner jo å tenke for å være litt forberedt:) Skal til ny kontroll i uke 36 (uken før jul), og hvis legen fortsatt mener at det er seteleie eller hvis hun er usikker blir det ul på sykehuset. Dere som har erfaring med dette hvordan blir prosessen hvis hun ligger i sete? Hvor raskt for man ul? Hadde vært veldig godt hvis dette var avklart før jul, men tviler vel på at ting går så raskt. Tar de alltid mål av bekkenet eller kun hvis man er førstegangs? Lar de en først og fremst velge selv, eller tar legen valget for meg? Jeg vil aller helst føde vaginalt, men selvfølgelig ikke hvis keisersnitt er tryggest. Håper egentlig at jeg ikke blir overlatt til meg selv å ta avgjørelsen... Synes det er vanskelig siden det tydeligvis er delte meninger om det. Dere som skal har/har hatt seteleie hvordan skal dere føde/fødte dere? Hvordan var eventuelt opplevelsen av fødselen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143995431-erfaring-med-seteleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i akkurat samme situasjon!

35+2 og seteleie lenge nå. Får tett oppfølging fra sykehuset pga prematur fødsel sist, så jeg får ulttalyd med vekstkontroll annenhver uke. Vet derfor sikkert at det er seteleie. Skal på kontroll.om en uke og om hun ikke har snudd seg da blir det vendingsforsøk.

Hva røntgen av bekken angår så har jeg hørt ulike ting, noen sykehus tar alltid det mens andre bare ved førstegangsfødsel. Jeg regnes som førstegabgs pga ks i uke 31, så vil uansett få røntgen.

Uansett så er det vel en grense på 4 kg, er barnet større enn det får man ikke føde setebarn vaginalt.

Jeg heller mot ks dersom hun ikke snur seg, selv om jeg også helst vil føde vaginalt. Ks er ikke moro, selv om jeg kom meg fort sist gabng.

Spørs om ikke min er større en 4 kg siden nr. 2 var 3930g, så da har jeg kanskje ikke noe valg... Dersom det blir keisersnitt på deg, har de sagt når det blir? En uke før termin eller?

Ingen andre som har eller har hatt seteleie??

Hei, jeg fødte nr 1 i sete, og han lå i samme leie fra uke 30. Husker ikke helt prosessen, men tror ikke det var før ca to uker før termin at jeg var i røntgen for å måle bekken. På UNN i Tromsø utførte de ikke vending, og mente at setefødsel i utg.punkt er like trygt som vanlig fødsel, slik at det måtte særskilte grunner til for å få ks. Uerfaren og førstegangs som jeg var hørte jeg på dette. Jeg har dessuten skrekken for å legge meg på operasjonsbordet, så jeg slo meg til ro med at jeg mest sannsynlig ble å føde sete.. Alt var jo egentlig veldig uavklart hele veien, siden de kan snu seg med hodet ned rett før fødsel, men jeg gikk til ul en gang i uka tett opp mot termin for å følge vekst til baby. Mener at grensen til ks er 4,5 kg ved seteleie. Dvs hvis bekken er stort nok, så kan man føde barn opp mot 4,5. Over det blir det ks uansett. Slik var praksis der for fire år siden.

Nå skal det sies at barnet ikke lå i sete, men med bena ned i bekken. Håpet fra jordmor og lege var at riene skulle presse rompa ned i bekken. Hvordan jeg kunne tro på dette skjønner jeg ikke den dag i dag. Det er jo nærliggende å tenke at det nærmeste blir presset ned bekken når fødsel setter i gang, hos meg bena til barnet. Resultatet ble en fotfødsel. Veldig uvanlig etter uke 32, og barn som ligger an til fotfødsel blir tatt med ks har jeg fått vite i ettertid!! Uansett, bena kom selvfølgelig ut uten at jeg hadde full åpning, så hodet hang igjen. Alle vet nok at faren ved setefødsel er nettopp dette.

Det kunne blitt en gedigen sykehustabbe ut av det, og jeg priser meg lykkelig hver dag for at jeg har en sunn og frisk 4-åring! Selv ble jeg rimelig ødelagt i underlivet da de gjorde alt for å berge barnet, men jeg har heldigvis blitt "normal" der nede igjen, og venter nå barn tre.

Huff, dette ble litt lengre enn hva jeg hadde tenkt. Og absolutt ikke ment for å skremme. Veldig mange har fine setefødsler. Men det skal ikke legges skjul på at det er noe større risiko, noe jeg følte helsepersonell gjorde overfor meg. Garantert et økonomisk spørmål det der!

Men jeg vet, om jeg kommer i en slik problemstilling blir jeg å velge ks, for barnets beste!

Indigo venter takk for innspill! Det er tydelig at sykehuset mener setefødsel er "best". Mulig det er best for meg, men slik jeg ser det er det størrr risiko for barnet. Om vesla ikke har snudd seg skal jeg inn til vendingsforsøk om.en.uke (de gjør det i Drammen). Hvis det ikke lykkes, vil jeg med 99% sannsynlighet velge ks.

Annonse

Min første lå i seteleie. Min erfaring er at på Ullevål venter de med UL og beslutt til uke 38, for frem til dess er det vanlig at barnet snur seg riktig. Etter UL hadde jeg en samtale med legen, de prøvde å overtale meg om å føde vanlig, men når hun merkte at jeg hadde bestemt meg for at jeg ønsket ks respekterte hun det. 'Vi tvinger ingen å føde i seteleie' sa hun også... Hun ringte for å bestille ks mens jeg var kvar, standard var 7 dager før termin, men da det var fullt og det var en helg i mellom så ble det 10 dager før.

Og ks var en veldig fin opplevelse, var oppe å gikk samme dag og klarte meg på panodil etter to dager med litt sterkere smertstillende.

Endret av Kanelbulle

I Drammen prøver de å.vende i uke 36 sa min lege...

Litt rart det er så tidlig egentlig, side de kan snu seg tilbake. Om det ikke lykkes, får det bli med det ene forsøket, de får.ikke prøve flere ganger.

Må ringe dem.og høre om jeg skal slutte med de blodfortynnende jeg tar.. bruker blodfortynnende pga masse infarkter i morkaka m nr 1. Er vel litt risiko for blødning og da kan blodfortynnende komplisere ting

Vet ikke hvor langt dere er på vei, men hadde veldig god erfaring med akupunktur med nr 2 fra uke 36 to ganger i uka fram til termin. Skulle bla bidra til at barnet la seg med hodet ned. Har bestilt time til samme behandling dette svangerskapet;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...