Ooops I did it AGAIN Skrevet 29. november 2012 #26 Skrevet 29. november 2012 Jaja, henger meg på her jeg. Pusser ikke tennene på rommet, men begge minste ligger på stellebordet. Da ser jeg jo alle tennene og får gjort skikkelig rent. Ser dårlig om de står.
Musemorbr / Skrevet 29. november 2012 #27 Skrevet 29. november 2012 Det viktigste er vel strengt tatt at det pusses. Omsorgssvikt blir det først når du dropper tannpussen daglig fordi det er så vanskelig .
Gjest Leaf Skrevet 29. november 2012 #28 Skrevet 29. november 2012 Tannkremen skal spyttes ut, og ALDRI svelges. Derimot er det riktig at munnen ikke skal skylles. Vil nevne rutiner her, dine rutiner for deres tannpuss er ok, det er lett for deg å gjøre det i senga... Men da dem skal begynne å pusse tennene selv? Vil tro det vil bli en tøff oppgave å få dem til å få en god vane på dette, dvs, gjøre det på badet. Men omsorgssvikt, nei. Anonym poster: 44e6a57c7214df1d5a140ed7153bdc29 Kommer jo helt an på mengde tannkrem. Den tannkremen opptil 6 år er ikke skadelig i det hele tatt da det ikke forekommer noe mer fluor i enn fluortbl. Og fluortbl svelger vi jo alle mann Svelger man STORE mengder tannkrem er det en fare for fluorfogiftning. Men da skal man ha sprøytet innpå noen tannkremer.
ærlig talt Skrevet 29. november 2012 #29 Skrevet 29. november 2012 Ungene mine på 3 og 4 år spytter ikke etter tannpuss. Skal de det? De bruker jo sånn barnetannkrem (0-6 år). Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at tannkrem skal brukes fra første tann.. HI, denne venninnen din er helt på jordet! Jeg er selv sosionom og reagerer ikke på det du sier. Du pusser jo tennene!
Lille♥mitt Skrevet 29. november 2012 #30 Skrevet 29. november 2012 Jeg skjønner ikke dette. Venninnen din har kommentert at "det bør du ikke gjøre", og så drar du selv konklusjonen om omsorgssvikt eller? Hvor får du det fra at hun mente det var omsorgssvikt? Hun mente vel bare at det muligens er bedre å gjøre det på badet, og det er jeg forsåvidt enig i, uten at jeg tenker at du driver med omsorgssvikt..
Nissefisen Skrevet 29. november 2012 #31 Skrevet 29. november 2012 Omsorgssvikt? Hadde ikke brukt den definisjonen.. Men hadde ikke pusset tennene deres i sengen nei. Hvordan får du skyldt kosten og pusse igjen? Og når vasker du rumpen? Hadde du selv likt å ligge i sengen å pusse tennene? Bare ett spørsmål:)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #32 Skrevet 29. november 2012 Jeg skjønner ikke dette. Venninnen din har kommentert at "det bør du ikke gjøre", og så drar du selv konklusjonen om omsorgssvikt eller? Hvor får du det fra at hun mente det var omsorgssvikt? Hun mente vel bare at det muligens er bedre å gjøre det på badet, og det er jeg forsåvidt enig i, uten at jeg tenker at du driver med omsorgssvikt.. Nei, venninnen min sa rett ut at hun mente dette var omsorgssvikt. HI Anonym poster: c5741db829cf29222d94c8f2cb1d7e49
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #33 Skrevet 29. november 2012 Omsorgssvikt? Hadde ikke brukt den definisjonen.. Men hadde ikke pusset tennene deres i sengen nei. Hvordan får du skyldt kosten og pusse igjen? Og når vasker du rumpen? Hadde du selv likt å ligge i sengen å pusse tennene? Bare ett spørsmål:) Vasker rumpen? hehe.. Barna mine dusjer og bader annenhver dag. De dagene de dusjer så vasker vi ikke rumpen. Tissen blir tørket med en våt mesoft etter hver tissing, og rumpen blir vasket med våt mesoft etter hver bæsj. Nei, jeg får ikke skylt kosten, for så å pusse videre, men det gjør jeg aldri med min egen tannbørste heller. Og om jeg hadde likt det eller ei, spiller vel ingen rolle. Det er jo det eneste stedet barna gaper frivillig og synes det er helt greit å pusse, så jeg tviler på at DE synes det er ille. HI Anonym poster: c5741db829cf29222d94c8f2cb1d7e49
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #34 Skrevet 29. november 2012 Omsorgssvikt? Hadde ikke brukt den definisjonen.. Men hadde ikke pusset tennene deres i sengen nei. Hvordan får du skyldt kosten og pusse igjen? Og når vasker du rumpen? Hadde du selv likt å ligge i sengen å pusse tennene? Bare ett spørsmål:) Vasker rumpen? hehe.. Barna mine dusjer og bader annenhver dag. De dagene de dusjer så vasker vi ikke rumpen. Tissen blir tørket med en våt mesoft etter hver tissing, og rumpen blir vasket med våt mesoft etter hver bæsj. Nei, jeg får ikke skylt kosten, for så å pusse videre, men det gjør jeg aldri med min egen tannbørste heller. Og om jeg hadde likt det eller ei, spiller vel ingen rolle. Det er jo det eneste stedet barna gaper frivillig og synes det er helt greit å pusse, så jeg tviler på at DE synes det er ille. HI Anonym poster: c5741db829cf29222d94c8f2cb1d7e49 Mente selvfølgelig at de dagene de IKKE dusjer så vasker vi ikke rumpen. fordi rumpen blir vasket etter hvert dobesøk. HI Anonym poster: c5741db829cf29222d94c8f2cb1d7e49
Gjest Julia1984 Skrevet 29. november 2012 #35 Skrevet 29. november 2012 for det første: Det er jo ganske godt kjent at munnen hverken skal skylles, eller tannkremen spyttes ut etter man har pusset tennene. Om man skylder munnen etter tannpuss, så fjerner man tannkremen, og det skal man ikke gjøre, for den skal ligge på tennene "å virke" så lenge som mulig. Med mindre man skyller med munnskyllevann, det skal jo ikke små barn gjøre. Om man bruker den mengden tannkrem som man skal, så er det IKKE skadelig å svelge dette. En annen ting: Vi bruker sånn tannbørste som spiller musikk når den er ferdig. dvs at den pusser 2,5 minutt, noe som er den anbefalte tiden. Barna gaper veldig fint når de ligger nede og jeg pusser fra alle vinkler. Oppå, foran, bak og sidene. ikke noe problem. Barna er 3 og 4 år gamle. begge har vært til tannlege med null hull. HI Anonym poster: c5741db829cf29222d94c8f2cb1d7e49 Du tar fullstendig feil ang tannpuss! Måtte bare ringe søsteren min som er tannlege! Du skal pusse i flere omganger, skylle ut og rense tannblrsten før siste runde. Det at du ikke akl skylke munnen etter tannpuss er feil. Og man skal heller ikke svelge tannkremen! Snakk om å danne dårlige vaner og rutiner hos barna ine. Lykke til
Nissefisen Skrevet 29. november 2012 #36 Skrevet 29. november 2012 Jenta mi på 3år spytter ikke ut tannkremen når jeg pusser tennene hennes. Hun ser at jeg gjør det og jeg spør før jeg skyller av tannkosten hennes om hun vil spytte ut, men nei. Det blir vel etterhvert. Hos tannpleieren via hs fikk vi høre at man skal pusse tennene fra første tann. Menden med tannkrem er svært liten, som lille finger neglen, sa han.
cheni Skrevet 29. november 2012 #37 Skrevet 29. november 2012 Tannkrem skal brukes fra første tann, det står også på tannkremtuben jeg bruker til minstejenta. Jeg har ikke bedrevet omsorgssvikt på de 3 eldste,men jeg har følt at tannpussen har vært til de grader overgrep! Og de måtte ligge, med meg oppå ei god periode under tannpussen Huff, grusomme tider. Heldigvis liker minsta tannpussen enn så lenge, og hun svelger den ørliten flekken med tannkrem. Syns ikke du gjør det på en feil på noen måte, det funker for dere og er koselig for ungene.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #38 Skrevet 29. november 2012 for det første: Det er jo ganske godt kjent at munnen hverken skal skylles, eller tannkremen spyttes ut etter man har pusset tennene. Om man skylder munnen etter tannpuss, så fjerner man tannkremen, og det skal man ikke gjøre, for den skal ligge på tennene "å virke" så lenge som mulig. Med mindre man skyller med munnskyllevann, det skal jo ikke små barn gjøre. Om man bruker den mengden tannkrem som man skal, så er det IKKE skadelig å svelge dette. En annen ting: Vi bruker sånn tannbørste som spiller musikk når den er ferdig. dvs at den pusser 2,5 minutt, noe som er den anbefalte tiden. Barna gaper veldig fint når de ligger nede og jeg pusser fra alle vinkler. Oppå, foran, bak og sidene. ikke noe problem. Barna er 3 og 4 år gamle. begge har vært til tannlege med null hull. HI Anonym poster: c5741db829cf29222d94c8f2cb1d7e49 Du tar fullstendig feil ang tannpuss! Måtte bare ringe søsteren min som er tannlege! Du skal pusse i flere omganger, skylle ut og rense tannblrsten før siste runde. Det at du ikke akl skylke munnen etter tannpuss er feil. Og man skal heller ikke svelge tannkremen! Snakk om å danne dårlige vaner og rutiner hos barna ine. Lykke til Ok, så siden søsteren din er tannlege, så må hun ha rett i alt som har med tenner å gjøre? Som du ser, så er det flere her som har fått beskjed om at tannkrem IKKE er farlig å svelge. og vet du hva? de har fått beskjed fra TANNLEGEN sin. Jada, du stoler på søsteren din, siden hun er søsteren din, men vil det si at hun MÅ ha rett? Ok, så burde jeg kanskje skylle børsten mens vi pusser, men ærlig talt, barna har ingen hull, ikke antydning engang, og tannpleieren fant ikke engang belegg mellom tennene dems. så hvor ille kan det da være? Tannpussen kan jo ikke akkurat være katastrofal. Jeg ønsker deg lykke til med å videreføre "ovenfra og ned" holdning til barna dine! Håper virkelig at de blir gode mennesker av det :-) HI Anonym poster: c5741db829cf29222d94c8f2cb1d7e49
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #39 Skrevet 29. november 2012 Hvordan får man et barn under to til å spytte, skylle og ikke svelge tannkrem? Anonym poster: cf0ac99a05c2b7fb43ddb74a1c6f42d9
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #40 Skrevet 29. november 2012 Vi hadde vært inne på omsorgssvikt hadde du ikke pusset tennene på barna dinebog droppet kveldsstellet hver eneste dag. At du pusser tenna i senga har ingen ting med omsorgssvikt å gjøre. Hvis hun jobber innen barnevern og mener dette burde hun lese bøkene sine igjen. Anonym poster: 017741ba751742c56e080bb2fed4f5f6
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #41 Skrevet 29. november 2012 Jeg jobber i barnevernet. Kan ikke se av innlegget ditt at hun kalte det omsorgssvikt, men det er det uansett ikke. Skjønner likevel godt at hun råder deg til å pusse på badet. Foreldre som ikke klarer å bestemme at tannpuss skal foregå på badet, har muligens et autoritetsproblem. Noe som ofte viser jeg på andre områder i tillegg til stellesituasjoner. Jeg har jobbet med flere foreldre som trenger veiledning i oppdragelse og å gjenvinne autoriteten, og da kan f eks gode rutiner rundt stelling være et mål i tiltaksplanen... Anonym poster: 4b42ffd41e5433a56948d3a165dcb060
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #42 Skrevet 29. november 2012 Ha ha, omsorgssvikt er det virkelig ikke!! Håper hun klarer bedre å skille mellom hva som er det og ei når hun skal ut i jobb, hvis ikke vil jeg fint kunne forstå hvor all den negative omtalen av barnevernet kommer inn i bildet... Anonym poster: cba27430662dea212f99506591099a39
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #43 Skrevet 29. november 2012 Hiver meg på en anno noen hakk over. Min snart 2 åring klarer ikke å spytte. Han prøver og prøver men det kommer ikke noe ut. Han kan rett og slett ikke spytte enda, skal vi bare slutte å pusse vi da, siden det er farlig å svelge????? Anonym poster: 92d28252be11455bf0309b8ddcecdfc9
Gjest ________ Skrevet 29. november 2012 #44 Skrevet 29. november 2012 Jeg pusser de når han sitter i sofaen etter kveldsmat, på badet blir det bare sprelling og krangling (han er 22 mnd) men selvfølgelig når han er tre fire år å lærer å skylle med vann skal han få gå på badet:)
❤lille stjerne❤ Skrevet 29. november 2012 #45 Skrevet 29. november 2012 hvis de er veldig små (6 mnd - 2 år cirka) så har det vel ikke så mye å si, da bruker man så lite tannkrem og får dem ikke til å spytte ordentlig uansett. Men når de er litt større bør man begynne pusse bedre med litt mer tannkrem og mer vann og da blir det gjerne behov for å spytte ut også. Derfor er det greit å få det gjort på badet. Men det viktigste er tross alt at du pusser barnas tenner. Omsorgssvikt er det uansett sett ikke så lenge de får kjærlighet og godt stell.
soleia Skrevet 29. november 2012 #46 Skrevet 29. november 2012 Jeg jobber i barnevernet. Kan ikke se av innlegget ditt at hun kalte det omsorgssvikt, men det er det uansett ikke. Skjønner likevel godt at hun råder deg til å pusse på badet. Foreldre som ikke klarer å bestemme at tannpuss skal foregå på badet, har muligens et autoritetsproblem. Noe som ofte viser jeg på andre områder i tillegg til stellesituasjoner. Jeg har jobbet med flere foreldre som trenger veiledning i oppdragelse og å gjenvinne autoriteten, og da kan f eks gode rutiner rundt stelling være et mål i tiltaksplanen... Anonym poster: 4b42ffd41e5433a56948d3a165dcb060 Men her er det vel ikkje snakk om at Hi ikkje klarar å bestemme at det skal foregå på badet og manglar autoritet, men at ho synes ho får det betre til når dei ligg i senga.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #47 Skrevet 29. november 2012 Da har jeg sjekket med min kjære mor, som har vært tannlege i over 35 år. Hun sier at ungene ikke trenger å spytte ut tannkremen, det er ikke farlig å svelge den. Når de begynnerå spytte/skylle skal de ha fluortabletter. Å skylle munnen grundig etter tannpuss anbefales ikke, kun en liten slurk vann eller så, for ellers skyller man jo bort tannkremen, som det er meningen at skal ligge i munnen og virke. Hilsen tannlegebarn Anonym poster: b1b56cf8f402c07cbef54bd336a851c4
Tonno Skrevet 29. november 2012 #48 Skrevet 29. november 2012 Haha denna diskusjonen tar jo av :-D hvem bryr seg, så lenge barna dine er glade, ikke har hull eller vondt i magen pga tannkrem ;-) Syns du er flink som pusser tenka hver kveld jeg! Stå på, det er veldig mye annet å ta tak i enn om man pusser tenner sidelengs/liggende/stående ;-P
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #49 Skrevet 29. november 2012 Jeg jobber i barnevernet. Kan ikke se av innlegget ditt at hun kalte det omsorgssvikt, men det er det uansett ikke. Skjønner likevel godt at hun råder deg til å pusse på badet. Foreldre som ikke klarer å bestemme at tannpuss skal foregå på badet, har muligens et autoritetsproblem. Noe som ofte viser jeg på andre områder i tillegg til stellesituasjoner. Jeg har jobbet med flere foreldre som trenger veiledning i oppdragelse og å gjenvinne autoriteten, og da kan f eks gode rutiner rundt stelling være et mål i tiltaksplanen... Anonym poster: 4b42ffd41e5433a56948d3a165dcb060 For å si det slik, jeg har absolutt ikke et autoritetsproblem. Jeg er dog den type mor, som er åpen for å la barna noen ganger få tro at de får lov til å være med å bestemme litt. Om det er noe som må gjøres, slik som tannpuss, så er det jo vanvittig koseligere for både meg og barna når vi kan gjøre det uten skrik og hyl og heller lage en kosestund av det. Om du mener at jeg har et autoritetsproblem fordi jeg prøver å få hverdagen litt enklere, så må du jo få lov til å tro det Den ene ungen her prøver feks å snike seg unna håndvask etter do besøk, men det MÅ han, så da får han heller skrike mens vi vasker. For der finnes det ikke alternativer (jada, vet det finnes håndsprit.) HI Anonym poster: c5741db829cf29222d94c8f2cb1d7e49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå