Gå til innhold

Driver jeg virkelig med omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskuterte med en venninne i dag, som jobber i barnevernet. Vi kom inn på dette med leggesituasjoner og rutiner rundt den..

Jeg fortalte da at når jeg legger mine, så tar vi først på pysjamas i stuen, leser en bok. så går vi på do, vasker ansiktet og hender, så legger den ene seg i sengen, jeg pusser tennene hennes der, så sier jeg god natt og går inn til den andre, og pusser tennene hans der også.

Altså, jeg pusser tennene til ungene når de ligger i sengen. er det så galt? Hun mente at jeg skulle gjøre det på badet.

Om jeg prøver å pusse tennene på mine mens de står/sitter oppe, så blir det bare tull. Når de ligger nede så er det ikke noe problem.

Utradisjonelt, javel, men omsorgssvikt?

Anonym poster: c5741db829cf29222d94c8f2cb1d7e49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke det. Men forestiller meg at det ikke er fullt så praktisk å pusse tennene på noen når de ligger i senga ;)

Skrevet

hmmm, litt utradisjonelt kanskje. omsorgsvikt? neppe

Skrevet

Omsorgssvikt var merkelig å kalle det, men kan ikke se for meg at man får tennene spesielt rene?

Anonym poster: 253e61c889ba2d8eab01fef46be61e97

Skrevet

Ja, hvis det er omsorgssvikt så vet ik jeg, da må barnevernet få det travelt :)

Anonym poster: 9f731368b187cee291b025c576612403

Skrevet

Hvor små er disse ungene?

Du får jo ikke pusset tennene ordentlig uten å ta det i flere omganger mens de spytter ut tannpussen.

Ikke meningen at de skal svelge dette.

Anonym poster: 2c3fca76bfc726321713fba1ae6ddc10

Skrevet

Svelger de tannkremen, eller spytter de ut i et glass?

Høres veldig upraktisk ut, men det blir ditt problem;)

Skrevet

Hvordan skyller du munnen der da?

Anonym poster: 4a77ae490da4997a622c24fc1f7599e1

Skrevet

Hvor spytter de hen? Det er jo ikke så bra å svelge tannkrem...

Jeg tror jeg heller ville ha lært barna at tannpussen er noe man gjør på badet.

Skrevet

Kan ikke se for meg at tennene blir skikkelig rene?! Tannpuss er noe en bør innføre gode rutiner rundt og kampen er verdt å ta om de ikke vil pusse på badet. Avogtil må en ta upopulære avgjørelser som forelder og tannpuss kan være en av dem.

Dårlig tannpuss vises raskt når barna begynner gå til tannlege. Er tennene skadet, det er mye karies osv er tannlegen pliktig melde fra til barnevernet da det blir sett på som omsorgsvikt.

Vil tenke din venninne tenker i disse baner og mener at tennene ikke får det renholdet som kreves.

Anonym poster: d50d8e78e331b18ee65e541c59d2a0cb

Skrevet

Hehe...venninnen din høres ivrig og nyutdannet ut, men jeg tror hun må sette seg bedre inn i begrepet omsorgssvikt.

Skrevet

for det første: Det er jo ganske godt kjent at munnen hverken skal skylles, eller tannkremen spyttes ut etter man har pusset tennene. Om man skylder munnen etter tannpuss, så fjerner man tannkremen, og det skal man ikke gjøre, for den skal ligge på tennene "å virke" så lenge som mulig.

Med mindre man skyller med munnskyllevann, det skal jo ikke små barn gjøre. Om man bruker den mengden tannkrem som man skal, så er det IKKE skadelig å svelge dette.

En annen ting: Vi bruker sånn tannbørste som spiller musikk når den er ferdig. dvs at den pusser 2,5 minutt, noe som er den anbefalte tiden. Barna gaper veldig fint når de ligger nede og jeg pusser fra alle vinkler. Oppå, foran, bak og sidene. ikke noe problem.

Barna er 3 og 4 år gamle. begge har vært til tannlege med null hull. HI

Skrevet

Ikke omsorgsvikt, men må også henge meg på og si at det høres fryktelig rart ut å gjøre det på den måten.

LIGGER de? er ikke det veldig ubehagelig??

Og uansett rart å ta tannpussen i senga, synes jeg da..

Og hva mener du med at tannkremen ikke skal spyttes ut? ALDRI hørt, derimot har jeg hørt MANGE ganger at den SKAL spyttes ut...

Mine barn tuller også når vi står på badet og skal pusses, men det hjelper ikke.. pusses skal det ;)

Anonym poster: e9c80bf58b868d09bbb500a39fe64194

Skrevet

At de svelger tannkremen er ikke farlig så lenge du bruker den mengden som skal til barn. Mine barn hater å pusse tennen, de skriker og hyler :s

Siden de er så hysterisk så nekter de å spytte ut, de svelger det.

Var hos tannlegen i går med minstemann og spurte da om dette med å svelge tannkrem. Hun sa det ikke var farlig.

Skrevet

Skal den barnetannkremen spyttes ut? Jeg har alltid lest at den ikke skal det. Her tar vi tannpussen alt ettersom, i sofaen, i senga, på badet, kommer an på. Tennene er veldig fine (var hos tannlege i forrige uke)

Anonym poster: 8701d156394b3202a27f1193dff8e4cf

Skrevet

Tannkremen skal spyttes ut, og ALDRI svelges. Derimot er det riktig at munnen ikke skal skylles.

Vil nevne rutiner her, dine rutiner for deres tannpuss er ok, det er lett for deg å gjøre det i senga... Men da dem skal begynne å pusse tennene selv? Vil tro det vil bli en tøff oppgave å få dem til å få en god vane på dette, dvs, gjøre det på badet.

Men omsorgssvikt, nei.

Anonym poster: 44e6a57c7214df1d5a140ed7153bdc29

Skrevet

Det hadde kun vært omsorgssvikt hvis du IKKE pusset tennene.

Skrevet

Dere som sier at tannkremen skal spyttes ut uansett, gjelder dette uansett alder? En baby kan jo ikke spytte, er det farlig for de da?

Anonym poster: 5882035ef148b6f0dfb827bb4f535b92

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Dere som sier at tannkremen skal spyttes ut uansett, gjelder dette uansett alder? En baby kan jo ikke spytte, er det farlig for de da?

Babyer skal ikke ha tannkrem. og nei, det er ikke farlig

Skrevet

Hvor i all verden har du dette fra? Man skal bruke fluortannkrem helt fra den første tannen! I ørliten mengde såklart, men like fullt tannkrem.

Skrevet

Vi fikk beskjed av helsestasjon og tannpleier at baby SKAL ha tannkrem fra første tann.

Skrevet

Bruk tannkrem fra første tann, sa tannlegen min også. Spytte gjør store barn og voksne, som har fått mye vann og tannkrem i munnen, men hverken små eller store skal skylle.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi fikk beskjed av helsestasjon og tannpleier at baby SKAL ha tannkrem fra første tann.

Åh. var ikke det tannlegen her sa

Skrevet

Eg pussar ofte tennene til minste i senga medan pappaen les i bok. Han er heilt håplaus å få til å pusse tennene på, vert nesten ein slosskamp, så det er slik eg får pussa best. Me har så lite tannkrem på at det ikkje er noko å spytte, sidan ein jo ikkje skal skylle etterpå. Tippar Hi klarar å lære ungane å pusse tennene på badet når ho finn ut det er tid for det.

Veldig sært av ei barnevernstilsett å kalle dette omsorgssvikt, ho skulle då vite kva verkeleg omsorgssvikt er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...