Gå til innhold

oversensitivt barn

Anbefalte innlegg

Jenta mi på snart 3 år har jeg alltid visst er litt sensitiv av seg, blir fort oppmerksom på lyder, lukter, etc, vil ha forklaringer på det meste, spør mye, husker ALT...blir fort redd, på nye plasser vil hun bare sitte på fanget mitt...

Men idag hendte noe som jeg ikke hadde forberedt meg på.. Da hun ble oppmerksom på at jeg hadde noen sår på armen min så forklarte jeg henne at jeg hadde fått det pga at jeg hadde brent meg litt på komfyren og prøvde å gjøre det så ufarlig som mulig for at hun ikke skulle henge seg opp i det, slik som hun pleier med slike ting. Så etterpå hendte det at det blusset litt opp på gasskomfyren når jeg skulle slå den på, og dette reagerte hun veldig på, og det utviklet seg på en slik måte at hun ble livredd for sårene mine på armen og ville ikke at jeg skulle komme i nærheten av henne. Hun sto og skrek ved utgangsdøren og ville pappaen skulle komme hjem. Det har aldri hendt før at hun har vært redd "meg" på den måten før, men det var jo pga de sårene...

Lurer på om noen her har opplevd noe liknende, og evt. har noen råd for hvordan man best kan håndtere slike situasjoner, for jeg følte meg virkelig rådvill der jeg sto med jenta livredd meg....

Andre tips ang sensitive barn mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143995212-oversensitivt-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke opplevd det slik du beskriver, men har et barn som var svært sensitiv for lyder osv tidligere. Så fort hun ble stor nok, har jeg prøvd å forklare henne ting som best jeg kan.

De små mangler erfaring og kan fort bli redde for det ukjente. Forklaringer er det aller beste man kan gjøre tror jeg.

Dersom du føler at dette ikke går rette veien, så hadde jeg tatt kontakt med helsestasjonen for videre hjelp.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...