Gå til innhold

Amming og meieriprodukter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita tulle på 15 dager som den siste uka har vært noe plaget av magevondt, og spesielt de tre siste dagene (les timesvis på natta...) så igår ble kiropraktortime bestilt, men den er ikke før om en uke. Så da sluttet jeg med alt av meieriprodukter for halvannet døgn siden og igår kveld og natt var en betraktelig roligere natt uten smerte gråt :) Så da tolker jeg det dit hen at melk er ut for min del, men lurer på når jeg kan begynne å innføre meieriprodukter igjen sånn smått? Hvis hun fortsetter å være fornøyd uten magevondt bør jeg vente til hun nærmer seg 3 mnd? Vet det bare er å prøve seg frem, men tenkte å se om det var noen med litt erfaringer på området!

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at dette innlegg er noen uker gammelt, hvordan går det nå?

Jeg har ikke erfaring med så små (eller det har jeg vel på en måte). Min datter er nå 6 mnd, men hun hadde kolikk de første 3-4 mnd. Jeg prøvde da som du å kutte ut alt av melkeprodukter i en uke, men uten resultat. For en måned siden ble hun innlagt med blodig diare og er nå under utedning for melkeproteinallergi. Derfor holder jeg meg unna alt som inneholder noen form for melkeproteiner (fordi jeg ammer og hun nekter å spise melkefri erstatning). Det er stor sansynlighed for at kolikken i hvert fald delvis skyldtes allergien, men min helsestasjon og lege mente dengang ikke det var noe galt med henne.

Dette ble mye om min datter :) Det jeg ville si var vel at det kan vare så lenge du ammer om hun er overfølsom mot melkeprotein som min. Men vi fikk vite på Ullevål at det ville ta minst to uker før vi så noe resultat av at jeg holdt meg unna melk, så kanskje det bare var tilfeldig? De fleste små har jo mer eller mindre magevondt. Men om det er det som hjelper, så tror jeg det er viktig at du ser til å ikke få kalsiummangel for eksempel - be legen din henvise til en kostholdveileder :)

Men det er jo langt fra sikkert hun er så følsom på melken som min, så du kan jo som du skriver prøve deg frem etterhvert :)

Skrevet

Min lille spurv reagerte på at jeg drakk vanlig ku-melk, men ikke når jeg f.eks spiste ost og smør. nå er han nettopp blitt 3 mnd ig prøvde meg derfor med et par glass melk til kveldsmaten igår. Ingen god ide, hyl, vræl og magevondt i hele dag, så må nok vente litt til :(

Skrevet

Kutter man kun ut rene meieriprodukter? Melk, ost, smør, rømme... Hva med melk som finnes blandet inn i f.eks bakevarer? Skal man la være å spise dette også?

Skrevet

Jeg var hos barnelegen i går grunnet utslett hos min sønn på snart 7 uker. Jeg spurte om jeg bør kutte ut alt av melkeprodukter fra mitt kosthold hvis det er slik at mini har melkeallergi. Her mente legen at det hadde liten betydning da såpass lite av det jeg inntar av melkeprodukter går over i morsmelk. Og som ammende er det best om mor får i seg melkeprodukter. Nå mente legen dette mest sannsynelig var hormonutslett. Men har noen hatt god effekt av å kutte ut melk fra kostholdet sitt?

Skrevet

Lille snuppa mi har vært veldig plaget med vondt i magen. Hun var plaget mer eller mindre hele døgnet, sovnet kun av utmattelse eller på bilturer og trilleturer. Hun hadde tynn gul avføring fra hun var født (etter barne beket var borte). Følte jeg prøvde det det meste - minifom, kiropraktor, kolikkmasje, ammete og holdt meg unna det jeg viste kunne gi luft i magen + at jeg holdt meg unna melk i en uke, men ingenting hjalp.. Det virker bare å bli værre. Så i samråd med helsesøster testet vi ut nutramigen (mme som er behandlet slik at de ikke skal reagere på kumelken). Avføringen endret seg med en gang og etter bare et døgn var magen hennes flat for første gang selv om hun svelger mye luft når hun drikker. Vi har nå fått en ny baby - hun er en solstråle som sover mye :) Venter fremdeles på time hos barneklinikken for utredning, men jeg har nå gitt opp ammingen/pumpingen og heller koser meg med snuppa mi. Burde sikkert ha prøvd lengre å holde meg unna alt som inneholder melk.. Hun og hadde forresten utslett fra ca fem ukers alder til hun begynte på mme og vi fikk beskjed at det var hormonutslett eller varmeutslett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...