Gå til innhold

Hvilken vogn? Takk for alle svar :)

Anbefalte innlegg

La denne inn på BIMs utstyrsforum men den hører kanskje mer hjemme her. Jeg leser og leser til jeg blir forvirret og lei av pcen.. Klarer ikke å finne riktig vogn, eller rettere sagt; Jeg synes veldig mange av kombivognene er helt like. Hvordan velge mellom 10 ulike Emmaljunga, Simo, Brio, TFK..u name it!

Vi har en Bugaboo Cameleon og var superfornøyd -- til vi flyttet ut av byen og har første vinter med snø.. Et alternativ er å kjøpe vinterhjul til vogna, men vil ha en mer robust vogn til kalde vinterdager på landet.

Ønsker til den nye vogna:

Regulerbart håndtak så mannen min kan trille

Fire store stabile hjul som tåler en del snø

Bagen/setet må være høyere på understellet enn på bugaboo (som jo sitter litt lavere enn de fleste andre)

God plass i kurven under vogna

Mykt og godt underlag for babyen å ligge/sitte på

Helst ikke veldig tung vogn og vanskelig å manøvrere (blir nok likevel en stor overgang fra lette bugaboo med svingbare hjul. den er en drøm å trille så lenge det ikke er snø. ;) )

Skal senere kjøpe en søskenvogn men det orker jeg ikke å sette meg inn i nå..hehe ;)

Vær så snill og kom med et godt råd :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143994978-hvilken-vogn-takk-for-alle-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Emmaljunga city cross har vi vært veldig fornøyd med. Den har fire hjul som er bra på snøføre.

God plass i kurven under. Jeg har handlet mat ekstremt mye med den vogna og får plass til to store coop handleposer under der.:-) Den er veldig lett å trille, er blandt de letteste 4-hjulingene (12 kg med bagdel, litt mer med sportsvogn)

Er justerbart håndtak.

Bagen/setet er passe høyde, endel høyere enn bugaboo. Har prøvd bugaboo, er enig at det er altfor lavt. :-(

Bagen/setet kan snus begge veier.

Setet er mykt, brukte bare et tynt teppe i sommer under baby.

jeg er veldig interessert i å prøve emmaljunga. nærmerer meg (etter flere timers leting) edge duo med classic understell, men har også sett på city cross. liker at den er så lett. Men er den grei å trille på mye snø? (er det ikke svingbare hjul foran? Husker ikke helt i farta). Og er bagen stor nok innvendig? Venter en gutt og regner med at han vokser enda raskere enn storesøster.

Anbafaler City Cross!

Har selv en Edge m Classic-understell og den er fantastisk på all slags føre, men er jo litt tyngre enn CC. På den andre siden har Edge lufthjul og CC punkteringsfrie - personlig synes jeg lufthjul er best ;) Begge er gode alternativer og kjempegode å trille. Og ikke minst topp komfort for barnet! :)

Jeg synes city cross er bra på snøføre. Aldri tenkt over at den er vanskelig på noe føre egentlig, kommer fram overalt. Bortsett fra en gang da det var masse snø/slaps i hauger på en del av en vei. Da husker jeg vi sleit litt... Det er fire faste hjul, ikke svingbare. Er punkteringsfrie, synes det er fint å slippe å punktere. Bagdelen er stor nok, hadde voksi urban oppi der første vinteren(født i desember), passet fint den. Man bytter uansett til sportsvogn når baby er 6 mnd eller noe for da vil han sitte litt mer opp, så fram til det er bagen stor nok.

Annonse

Takk for gode svar :) Skal bruke sportsdelen til storesøster på 20 mnd i vinter og bagen til lillebror fra april. (+ en søskenvogn i tillegg, eget kapittel ;) ) Da vil han jo være 8 mnd +/- neste vinter når vi trenger plass til vinterpose, og bruker uansett sportsdelen, så det er kanskje ikke så stort problem med størrelsen på bagen når jeg tenker meg om. Den er kanskje ikke så mye mindre innvendig enn edge? hvis dere mener den er like stabil og håndterlig å trille på snøveier ser jeg egentlig ingen grunn til å velge edge foran city cross.

Hurra, jeg tror jeg har bestemt meg! :D

Anbefaler dere å kjøpe ny (eller maks brukt 2011 modell)? Har sett at det selges en del på finn.no, men har også lest at de eldre modellene fra 2009-2008 har flere "irritasjonsmomenter" som er bedret de siste årene. Det gjelder helt sikkert alle vognmerker, de utvikles jo hele tiden. Synes det er litt dyrt med 8000 for ny vogn, men får jo litt når vi selger bugabooen.

Tror bagen til city cross er 74 cm lang og edge duo er 79cm. Men mini her lå i bagen da han var 6 mnd, (sommer) ikke noe problem her iallfall. Sportsdelen er ikke liten/smal. Mini på 2 år sitter og sover inni voksipose i den nå i vinter. Fin plass der. Seteryggen er ikke veldig høy da, men det er den ikke på edge heller tror jeg. Nå skal ikke jeg si at CC er like bra som edge på snøføre for jeg har ikke prøvd edge, men jeg har iallfall ikke tenkt på at cc er dårlig på snø. Har kommet fra der jeg vil. Og et stort pluss er at den er litt mindre og lettere enn edge. :-) Brukt er sikkert ok det, maks 2011 kanskje ja. Vi har 2011-modell.

Endret av Eline06

Ser på Rudo.no hvor de forvirrer meg litt igjen.. De selger tre varianter av City Cross:

City Cross Sportsvogn

City Cross duo Kombivogn

City Cross Kombivogn

Hvorfor gjøre det så vanskelig? :) Jeg trodde det var en sportsavogn som man uansett måtte kjøpe bag til ved sien av, og at man da bare kunne velge mellom cc bag og cc suptreme bag.

Vet ikke helt hva de mener, men duovogn er iallfall sportsvogn til å ha sånn mykbag oppi, men trodde ikke det var forskjell på sportsvogna. Kanskje cc sportsvogn er kun sportsvogna, cc duo kombivogn er sportsvogn+mykbag og cc kombivogn er sportsvogn+ city bag? Pakkepriser kanskje?

Vet ikke helt hva de mener, men duovogn er iallfall sportsvogn til å ha sånn mykbag oppi, men trodde ikke det var forskjell på sportsvogna. Kanskje cc sportsvogn er kun sportsvogna, cc duo kombivogn er sportsvogn+mykbag og cc kombivogn er sportsvogn+ city bag? Pakkepriser kanskje?

Dette er nok ulike pakkeløsninger ja, som hovedregel så leveres city cross som en ren sportsvogn også kan man komplettere den med ulike bager: Quadrolift som er en mykbag, kombi hardbag eller city bag som er en duo bag.

Duovogn er separat bag og sportsdel, som f.eks. City cross med city bag.

Kombivogn er sportsvogn med en bærebag (enten hard eller myk) oppi. Dette blir en tyngre vogn fordi man da på drasse på både sittedel og bag samtidig.

Som du sikkert har skjønt så anbefaler folk de vognene de selv har valgt, selv har jeg hatt over tretti barnevogner og vet hva jeg liker og ikke liker ;) Men du må finne den DU liker best, ikke kjøp en vogn utelukkende på andres erfaring, det er det mange som har brent seg på.

Jeg ville kjøpt en vogn med fire luft hjul fordi det synes jeg a gir den beste trillekomforten, citycross har ikke lufthjul men hardplast hjul.

Hadde tittet på simo duo som er eldre enn 2011 model. Det kom en ny utgave i 2012 og den er mye mindre både i bag og sete. Simo duo 2011 modell eller eldre er den romsligste duo vognen på markedet og den er knall god å trille. Litt tyngre enn city cross men hvis du ikke skal ha den ut og inn av bil ofte så gjør ikke dette så mye. Jeg har bugaboo cameleon som shopping vogn som ligger fast i bilen og en simo duo som tur og sove vogn hjemme, synes disse to utfyller hverandre perfekt :)

Vær obs på at emmaljunga har 90cm liggelengde i alle sine sportsvogner, dette har blitt for lite for mine barn før de har vært to år. Så skal du ha en vogn du kan bruke lenger enn dette ville jeg valgt noe annet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...