Bustetroll Skrevet 28. november 2012 #1 Skrevet 28. november 2012 JEg har jo gitt tilegg til tulla den siste uka. Og det er gull verdt. Hun sover hele natta gjennom, eller våkner èn gang for mer melk. Jeg VIL jo helst bare amme, men tror ikke jeg har nok melk så det holder for henne,, nå har jeg gått til innkjøp av en brystpumpe (manuell) for å se hvor mye melk jeg egentlig får ut . På morningen er puppene "sprengt" tunge, og føles kjeeempefulle. Nå har jeg pumpet i 15 min ca, litt på hver pupp, Og ca 40 ml er det jeg har klart å få ut.. Og jeg pumper hver time, men kommer bare 20 ml osv. skjønner ikke åssen puppene skal klare å produsere slik at hun får 100-140 - ml ca 6 ganger om dagen.. Blir så frustrert. Jeg MÅ jo ha for lite melk? Prøver jo iherdig og øke produksjonen. Kan jo ikke gjløre annet enn å gi henne mme i tilegg. Vil jo ikke at jenta mi skal sulte
Ikkesåallerværst Skrevet 28. november 2012 #2 Skrevet 28. november 2012 Mange vil ikke få ut særlig melk med pumpe, så babyen kan fint få ut 120 ml selv om du bare pumper ut 40. Det å "ha nok melk" er jo litt et definisjonsspørsmål mener jeg. Noen mener at det å ha nok melk er at babyen blir mett og fornøyd hver tredje time, og sover noen gode timer i strekk på natten. Andre mener at det er hvis babyen øker i vekt og følger kurven sin, uansett hvor mye amming som kreves. Jeg har for såvidt nok melk, men å klare å produsere/gi nok krever veldig mye. Jeg ammet begge 15-20 ganger i døgnet de første to månedene. Eldste begynte da å spise hver tredje, hver fjerde time. Yngste spiser fortsatt hver andre time på dagen, i tillegg til hver time mellom 17-21.00. På natten får han pupp hver time, men jeg regner med at mye av det er bare kos. Dersom du fortsetter med mme og flaske må du være forberedt på at du kan få mindre melk, at babyen nekter puppen eller at du søv etterhvert ikke orker å kjøre dobbelt og ender opp med fullflasking. Jeg mener flaske/amming er like bra begge deler, og at du må gjøre det som er best for deg og familien.
lillenims Skrevet 28. november 2012 #3 Skrevet 28. november 2012 Jeg er ammehjelper, og har masse pumpeerfaring. Dessverre har jeg ikke tid til å svare på forum resten av uka, men om du sender meg en mail til [email protected] så skal jeg få svart litt innimellom.
Lykkelig med to:) Skrevet 28. november 2012 #4 Skrevet 28. november 2012 Jeg hadde samme problemet. Jeg ga mme etter amming. 15 - 20 ml i begynnelsen og økte til 40 etter hvert. Da jenta fikk fast føde ved 4 mnd alder, fikk hun bare pupp i tillegg. Hun ammer fortsatt nå som hun er 10 mnd. Jeg fikk heller ikke ut mye ved pumping, men produksjon tok seg opp da jeg begynnte med mme. Jeg slappet nok mer av da jeg visste at jenta fikk nok. Det er ikke et nedrelag å gi mme. Noen av oss får bare ikke nok melk uansett hvor mye vi pumper, ammer og står i. Delamming er supert det også. Barnet får fortsatt i seg næring og antistoffer fra mm. Men gi ikke opp, noen trenger bare god tid for å få igang melkeproduksjon
frk-fryd Skrevet 28. november 2012 #5 Skrevet 28. november 2012 jeg får aldri ut mer enn 15-40 ml med pumpe, og jeg har fullammet to barn til 6 mnd, ammet første helt til 12 mnd, og planlegger å amme enda lengre denne gangen. hvis du likevel føler at babyen ikke svelger i vei ved amming og er misfornøyd, så er mitt aller beste tips å drikke nok vann!! med en gang jeg har vært slapp med det, så daler produksjonen.
Bustetroll Skrevet 29. november 2012 Forfatter #6 Skrevet 29. november 2012 jeg får aldri ut mer enn 15-40 ml med pumpe, og jeg har fullammet to barn til 6 mnd, ammet første helt til 12 mnd, og planlegger å amme enda lengre denne gangen. hvis du likevel føler at babyen ikke svelger i vei ved amming og er misfornøyd, så er mitt aller beste tips å drikke nok vann!! med en gang jeg har vært slapp med det, så daler produksjonen. skal drikke mer!
lillenims Skrevet 29. november 2012 #7 Skrevet 29. november 2012 Få i gang utdrivinga før du pumper, med håndmelking eller å stimulere brystknoppen, eller ved å la barnet die 1-2 minutter. Ofte hjelper det også å pumpe samtidig som du ammer, hvis du får det til (kan være vanskelig med manuell pumpe).
Elskeråværemamma Skrevet 29. november 2012 #8 Skrevet 29. november 2012 Mulig du ødelegger litt av melkeproduksjonen din ved å la henne sove hele natta...? Mi jente er kun 18 dager og vil sove mye, men jeg vekker hver tredje time minst ( på dagen) og minst hver fjerde om natta for å ha maksimal produksjon-av melk!! Kan gjerne legge til oftere også for å øke melkemengeden :-)))
Bustetroll Skrevet 29. november 2012 Forfatter #9 Skrevet 29. november 2012 Mulig du ødelegger litt av melkeproduksjonen din ved å la henne sove hele natta...? Mi jente er kun 18 dager og vil sove mye, men jeg vekker hver tredje time minst ( på dagen) og minst hver fjerde om natta for å ha maksimal produksjon-av melk!! Kan gjerne legge til oftere også for å øke melkemengeden :-))) Det ble feil, hun våkner èn gang i løpet av natta for mat:)
lillenims Skrevet 29. november 2012 #10 Skrevet 29. november 2012 (endret) Viktig forskjell om "natta" er fra19 til 7 eller midnatt til 6 også. "Definisjonen" på å sove gjennom natta er forøvrig 6 timer. Endret 29. november 2012 av lillenims
Bustetroll Skrevet 29. november 2012 Forfatter #11 Skrevet 29. november 2012 Viktig forskjell om "natta" er fra19 til 7 eller midnatt til 6 også. "Definisjonen" på å sove gjennom natta er forøvrig 6 timer. fra 00-0200 ca, til 0900. våkner kl 0600
Gjest yrild Skrevet 29. november 2012 #12 Skrevet 29. november 2012 Min fikk ut 70 ml av en pupp første uka etter fødsel, men jeg klarte aldri å pumpe mer enn 20 ml på begge pupper... det betyr ikke at du har lite melk. Istedenfor å gi tillegg så går du og veier baby rett før og etter amming på en digital babyvekt.
Hippiopp Skrevet 1. desember 2012 #13 Skrevet 1. desember 2012 Jeg fikk kun ut 40ml tilsammen med avent sin ammepumpe og tenkte at jeg må jo ha for lite melk. Så fikk jeg oxyticin spray av legen og kjøpte meg en elektrisk medela swing. Nå pumper jeg lett 120 ml per gang...
Elskeråværemamma Skrevet 1. desember 2012 #14 Skrevet 1. desember 2012 Jeg fikk kun ut 40ml tilsammen med avent sin ammepumpe og tenkte at jeg må jo ha for lite melk. Så fikk jeg oxyticin spray av legen og kjøpte meg en elektrisk medela swing. Nå pumper jeg lett 120 ml per gang... . Har du elektrisk pumpe til Avent el Manuell?? Følte du at nesespeayen økte melkemengeden din?? Sliter selv med følelsen at jeg har bitte litt for lite pluss mindre i den ene puppen.... Men hun la på seg 360 gram på 6 dager , så det er jo bra... Men hun vil alltid ha mer... Har alltid måttet gi opp amminga rundt 3-4 mnd pga lite melk. Vil så gjerne få det til! Men huff så stress det er innimellom. Spesielt med to eldre småsøsken som også må få oppmerksomhet.... De er bare 3 og snart fem år....
Vinterblomst Skrevet 2. desember 2012 #15 Skrevet 2. desember 2012 ser jeg har litt å lære om pumping og mengde melk i bryster etc..! jeg har på det meste kun fått pumpet ut 20 ml og trodd at det er så mye det er der! Har ikke pumpet meg på snart etpar uker nå...kanskje jeg skal prøve meg igjen og se om noe er endret... Jeg legger henne til hver gang før flaske og hun kan ligge alt fra 5-10 minutter til halvtime (oftest tidlig morgen) før hun blir utålmodig og vil ha mer.
Hippiopp Skrevet 5. desember 2012 #16 Skrevet 5. desember 2012 Jeg fikk kun ut 40ml tilsammen med avent sin ammepumpe og tenkte at jeg må jo ha for lite melk. Så fikk jeg oxyticin spray av legen og kjøpte meg en elektrisk medela swing. Nå pumper jeg lett 120 ml per gang... . Har du elektrisk pumpe til Avent el Manuell?? Følte du at nesespeayen økte melkemengeden din?? Sliter selv med følelsen at jeg har bitte litt for lite pluss mindre i den ene puppen.... Men hun la på seg 360 gram på 6 dager , så det er jo bra... Men hun vil alltid ha mer... Har alltid måttet gi opp amminga rundt 3-4 mnd pga lite melk. Vil så gjerne få det til! Men huff så stress det er innimellom. Spesielt med to eldre småsøsken som også må få oppmerksomhet.... De er bare 3 og snart fem år.... Jeg hadde både elektrisk og den manuelle. Ingen funket noe særlig for meg. Lurt å pumpe på natten om man vil øke produksjonen! Les på ammehjelpen sine sider, masse bra info=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå