R0zaku Skrevet 28. november 2012 #1 Skrevet 28. november 2012 Vi har en hund. Og den røyter noe helt villt. Jeg har mange allergi symptomer som kløe. Rennende nese. Røde øyne. Kløe i hals osv. Samboer nekter og gi han vekk. Men jeg begynner å bli sliten av og ha "influensa" hver dag:( tilegg til all den støvsuging som må til. Babyen vår har akkurat blitt seks mnd og han har astma symptomer. Mn samboer skylder på tennene som klør. Kan jg allergi teste han også? Eller kan det hjelpe og kastrert bikkja? Sorry skrivefeil. Skriver fra tlf:)
Gjest Mentha Skrevet 28. november 2012 #2 Skrevet 28. november 2012 Såvidt jeg vet har ikke kastrering noen effekt på røyting. Jeg ville heller prøvd å bytte fór til hunden, vekk fra tørrfor og over på våtfór, a la vom og hundemat (rent, rått kjøtt). Det gjør underverker for mange hunder som røyter og klør i huden. Jeg ville uansett ha fått testet babyen for allergier og astma. Hvis mannen vil ha hunden i hus må han være forberedt på kompromisser så ikke dere skal lide for det - f.eks at HAN støvsuger hver dag etter hunden og sørger for at det er minimalt med allergener for dere. Det er i alle fall min mening.
R0zaku Skrevet 28. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 28. november 2012 Hei takk for svar. Vi har prøvd og bytte mat uten hell. Både vom og hubdepølser. Har prøvd noe vitamim greier i maten hans og vi har prøvd noe han skulle ha i pelsen. Pelsen flyr etter han når han går. Det går ikke Ann og beskrive hvor mye det er.
Gjest Malore Skrevet 28. november 2012 #4 Skrevet 28. november 2012 Kastrering hjelper ikke på røyting:/
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #6 Skrevet 28. november 2012 Kastrering har definitivt NULL effekt på røyting, dessverre. Jeg synes du skal allergiteste både deg og barnet. Før påvist allergi synes jeg ikke du har noen god grunn til å omplassere hunden. Synes jeg ser en finn-annonse; "Hund omplasseres grunnet røyting, og mine daglige influensasymptomer". Anonym poster: 689a4dc74970e7e95180ce82aa6c014e
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #7 Skrevet 28. november 2012 Tisper sin røyting styres av hormoner, de røyter ned etter løpetid, hannene røyter etter årstidene og styres ikke av hormoner på samme måte. En kastrering vil derfor ikke ha noen som helst effekt. Det mannen din kan gjøre er å børste hunden med en god hundebørste hver dag, da får han børstet vekk mye av de løse hårene og det blir mindre etter bikkja ellers i døgnet. Om det er mannens hund og han som ønsker å ha den er det en selvfølge at det også er han som støvsuger etter den. Synes du skal ringe legen å få allergitestet deg og barnet, kan jo like gjerne være f.eks husstøv du reagerer på, trenger ikke være hunden.. Er dere faktisk allergiske kan dere ta diskusjonen om hvordan dere skal få omplassert den, men om dere ikke er allergiske kan dere ikke gi den bort pga røyting. At hunder røyter visste dere før dere skaffet den, og dere har selv valgt en hunderase med mye pels, da får dere ta konsekvensen av det med å børste og støvsuge hver dag. Anonym poster: 998bbb4340812924e42287c4763aae16
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #8 Skrevet 28. november 2012 en hund vil som regel bare røyte mye mer etter en kastrering. hilsen veterinær Anonym poster: 0d86687a577cae16dcddd45e5a3ccb42
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #9 Skrevet 28. november 2012 Man får ikke kastrert hund i Norge med mindre man har en medisinsk grunn for det (og den skal være ut fra hundens medisinske behov altså . Så røyting er ikke gyldig grunn for kastrering. Uansett har jeg aldri hørt at det skal kunne hjelpe. Hvis du har prøvd alt av tilskudd i kosten med fiskeolje osv. så ma du vel strengt tatt bare begrense skadende? Dvs kjøpe deg en god kost, f,eks Furminator, og gå gjennom bikkja hver kveld og fjerne overflødig pels. Dette vil redusere det av pels som kommer rundt i huset. Eller din samboer kan gjøre det ) Anonym poster: 1b85c3fc5b074a45d9de117af413aaae
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #10 Skrevet 28. november 2012 Råe egg i maten og lakseolje hver dag kan hjelpe mot røyting. Anonym poster: 1b85c3fc5b074a45d9de117af413aaae
Tuttelura881 Skrevet 28. november 2012 #11 Skrevet 28. november 2012 Du får kjøpt oljer på dyrebutikk som hjelper mot røyking, kan også hjelpe og bade hunden med allergi shampoo sånn at deres symptomer går bort. Ingen vil vel anbefale og vaske hunden en gang i uka. Men vist dere blir bedre er det jo værdt det:) hvilke hunde rase har dere!? Ville ha kjøpt en hundebørst som fjerner alle underhår, børster han hver dag til han røyter mindre. Bruker sånn på min hund, det gjør undre Vist mannen din vil ha hunden, burde han klare og børste den hver dag og bade den 1 gang i uka. Legen sa til meg at jeg kunne ikke teste min kar for allergier før han var 3/4 år.
R0zaku Skrevet 28. november 2012 Forfatter #12 Skrevet 28. november 2012 Har da ikke sagt at vi skal gi bort hunden pga røyting. Men jeg har mer eller mindre vært "forkjølet" siden jeg og samboer flyttet sammen det er hans hund. Nå i det siste har jeg fått de andre tegnene jeg skrev. Jeg har også eksem på armene som kommer ganske ofte og som klør. Jeg får vel bare teste meg da. Han børster bikkja ofte dusjer den ca annen hver uke med anbefalt hundesjampo fra veterinær.
R0zaku Skrevet 28. november 2012 Forfatter #13 Skrevet 28. november 2012 Samboeren min gidder ikke støvsuge. Han sier at dt er jeg som må gjøre det. For det er bare jeg som reagerer på all pelsen som flyr rundt her
R0zaku Skrevet 28. november 2012 Forfatter #14 Skrevet 28. november 2012 Beklager skrive feil og manglende komma tegn. Men jeg skriver fra tlf og da blir det litt sånn:)
Gjest Malore Skrevet 28. november 2012 #15 Skrevet 28. november 2012 Det er kun tisper man må ha medisinske grunner for å kastrere... Ikke hannhunder... Det er pga at det en mer omfattende operasjon å sterilisere tisper enn å kastrere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå