Gå til innhold

Lang tid mellom diagnose og "hjelp"?

Anbefalte innlegg

Var hos gynekolog i august, hadde da hatt 5 menstruasjoner det siste året. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde PCOS, og skal få pergo neste syklus, men først ville hun ta blodprøver av meg rett etter menstruasjonsstart. Har ikke fått mensen enda, så er i samme sykus nå som jeg var i i august...

For noen uker siden ringte jeg for å høre hvor lenge jeg skulle vente før noe annet ble gjort. Gynekologen var ikke inne så spørsmålet ble sendt til henne via journalen min eller noe slikt. De hadde prøvd å ta kontakt med meg sist uke, men, jeg kunne ikke ta telefonen. Med åpningstider på telefonen som er minimale fikk jeg i går kontakt med dem, og fikk vite at jeg skulle vente en måned til, evt til jeg fikk mens.

Syns egentlig det er lenge å vente før det skjer noe. Er det vanlig å vente nesten et halvt år før men evt får pergo?

Leser andre steder der mange får primolut for å få "mens" før de blir satt igang på pergo. Er det vanlig å måtte spørre om slikt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143994637-lang-tid-mellom-diagnose-og-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at man får bedre oppfølging og hjelp når man går til en privat gynekolog, enn til en der du bare betaler egenandel.

Men angående Pergoen så er det ofte man må gå ned noen kilo før man får prøve det, og noen ganger prøve Metformin først. Min gynekolog gir p-piller i en måned for å få mens hvis man skal prøve Pergo og ikke har regelmessig mens.

Anonym poster: 4a239f2f039bd8ecc1538975baafe796

Jeg har pcos og har aldri blitt tilbudt noe som helst. Jeg gikk uten menstrusjon i 1 år før jeg fant ut at jeg hadde pco, da fikk jeg også se og høre at jeg hadde 15 cyster på den ene eggstokken og den andre gadd hun ikke telle engang.. Jeg skulle på en ktr etter 6 måneder hvis jeg ikke hadde fått mensen tilbake og ikke var blitt gravid i mellomtiden.. Nå var jeg vel ganske heldig for innenfor de 6 månedene så fikk jeg mensen tilbake 2 ganger og ble gravid med vårt 1.barn. Etter det har det gått slag i slag og vi har vært kjempeheldige å fått 3 nydelige barn. Gikk 1 år og 1,5 år uten mens etter hver fødsel og ble gravid med en gang jeg fikk mensen tilbake med de 2 siste så jeg rakk nesten ikke å få med meg at jeg hadde mensen før jeg var gravid igjen :P

Det årdner seg vel for de fleste, jeg husker at etter jeg fikk vite at jeg hadde pco så bestemte jeg meg for å ikke tenke mere på den mensen og ikke tenke på at vi ville ha barn hver eneste dag og det virket nok. Jeg tror jeg tenkte for mye på det rett og slett så det påvirket kroppen negativt...

Anonym poster: 8fdcb8966aed01f51c9e4e05cacc1a79

Jeg har pcos og har aldri blitt tilbudt noe som helst. Jeg gikk uten menstrusjon i 1 år før jeg fant ut at jeg hadde pco, da fikk jeg også se og høre at jeg hadde 15 cyster på den ene eggstokken og den andre gadd hun ikke telle engang.. Jeg skulle på en ktr etter 6 måneder hvis jeg ikke hadde fått mensen tilbake og ikke var blitt gravid i mellomtiden.. Nå var jeg vel ganske heldig for innenfor de 6 månedene så fikk jeg mensen tilbake 2 ganger og ble gravid med vårt 1.barn. Etter det har det gått slag i slag og vi har vært kjempeheldige å fått 3 nydelige barn. Gikk 1 år og 1,5 år uten mens etter hver fødsel og ble gravid med en gang jeg fikk mensen tilbake med de 2 siste så jeg rakk nesten ikke å få med meg at jeg hadde mensen før jeg var gravid igjen :P

Det årdner seg vel for de fleste, jeg husker at etter jeg fikk vite at jeg hadde pco så bestemte jeg meg for å ikke tenke mere på den mensen og ikke tenke på at vi ville ha barn hver eneste dag og det virket nok. Jeg tror jeg tenkte for mye på det rett og slett så det påvirket kroppen negativt...

Anonym poster: 8fdcb8966aed01f51c9e4e05cacc1a79

Bare for å ha sagt det, man skal egentlig ha minst 2-3 menstrasjoner i løpet av ett år. Det er ikke bra for kroppen å gå i et år uten, siden livmorslimhinnen bare bygger seg opp og bygger seg opp. Så begynner man å nærme seg 1 år uten, så bør man få medisiner til å hjelpe kroppen i gang :) Bare for å få "tømt" livmoren.

• 2 uker senere...

Liten oppdatering..

Etter å ha ringt til gynekologen igjen har jeg fått pergotime :)

Håper det fungerer (og at jeg ikke får noe særlig med bivirkninger da vi skal være hos svigers i hele jula, og mest sansynlig blir hele kuren inntatt der), må bare få "mens" først med en medisin jeg skal gå på i 10 dager.

*krysser fingrene for at en enkel kur med pergo er nok for meg*

Annonse

Eg har PCOS og har no brukt primolut nor 1 tblx3 i 10 dg og så startet opp på 4 dg's mens; pergotime 1 tblx2 i 5 dg. Held no på med min 4 omgang. Tar dette anna kvar mnd. Dette er nok mitt siste forsøk på desse tbl. Bruker i tillegg metformin( går på 1tbl+2tbl a 500 mg - kan ikkje ha større pga at magen min tåler det ikkje). Er 170 høg og 85 kg = BMI på 29,5

Eg har også som du hatt ein del problemer med venting. Har no bytta til ein gynekolog som ser og høyrer meg. Har i tillegg gått for ein som kan masse om PCOS og har gode resultater for den gruppa. Gynekologer spesialiserer seg også eller driv med forskning. Vist ein leser ein del i forumet her eller snakker med andre som har PCO eller PCOS så er ein fellesbenevner at gynekologer gjer veldig forskjellig behandling. Er ikkje då like enkelt å følgja med i timen eller stilla dei rette spørsmåla. Eg har måtte spøra meg fram tidlegare for å få hjelp. Viktig meg åpen dialog mellom deg og gynekologen.

Lykke til 83jenta - håpar du har suksess på første forsøk! Men ikkje fortvil om det ikkje går! Prøv igjen!

• 2 uker senere...

Har nå vært igjennom provera kur, og blødningen etter den var den verste jeg har hatt på en stund (nå har jeg jo ikke hatt mensen siden i sommer - så er jo en stund siden uansett :P ) Glad jeg ikke skulle på jobb iallefall..

I dag er siste dag på pergo, og har jeg fått time til gyn på fredag, Nå er det bare å "hoppe i høyet" :P Selv om evt eggløsning ikke er påvist enda, men skader ikke

Hva gjør egentlig gyn på oppfølgningstime for pergotime? Ser mange steder på nettet at mange er inne på dag 20/21 i syklusen for blodprøve for å se om eggløsning har vært. Jeg skal komme inn på dag 12 (blir 11, da 12 er på lørdag)

Liten oppdatering igjen.. Var hos gyn i dag. Fikk innvendlig ultralyd, for å se om egg var klar til eggløsning.. I ene egglederen var det en ganske stor vann cyste, var for stor til å være en follikel (eller noe lignende som gyn kalte det), som kanskje var i veien for egg som evt ville ut også. Men måtte bare vente å se om det ble noe eggløsning. Er og "bare" på dag 11, så kan enda skje noe.

Skal ta eggløsningstester i en uke fra neste helg, for å se om det blir noe eggløsning på meg og da forhåpentlig vis en graviditet. Ellers blir det å vente noen uker før det blir blodprøver, ny provera kur og dobbel pergokur.

Kom ikke til å trenge å vente like lenge som sist, så om ikke ting skjer i denne runden er det ikke så lenge til jeg kan starte på neste.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...