Gå til innhold

Kan man kun støvsuge helt kald aske med en askesuger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er visst helt på bærtur jeg :o Trodde man kunne støvsuge aske hvor det er litt glør igjen, men det er altså helt feil??

Jeg fyrer nesten døgnet rundt, eller fyrer fra morgen til sent på kvelden og noen ganger ligger det noen få glør igjen om morgnen etter. Da kan jeg jo ikke tømme vedovenen for aske. Kan jeg ikke gjøre det med en askesuger heller?

Til mitt forsvar har jeg aldri hatt en :P

Skrevet

En anelse glør kan neppe skade? De er jo av metall. Men jeg er heller ikke sikker. Vi ga vekk askesugeren og bruker god gammeldags sinkbøtte nå. :)

Skrevet

Eh, nei. Man skal IKKE støvsuge aske i det hele tatt. Bruk egnet utstyr.

Anonym poster: 7d9018dc88c07e272795dd35cc2fd8a5

Skrevet

Hva bruker man da en askesuger til?? :o

Skrevet

Hva bruker man da en askesuger til?? ohmy.png

Askesuger går under egnet utstyr...

Skrevet

Hva bruker man da en askesuger til?? :o

Askesuger går under egnet utstyr...

Ja jeg lurer jo selvfølgelig på om man kan støvesuge aske med en askesuger?

Skrevet

Man kan ikke støvsuge glør med askestøvsuger, nei. Det er noe filter el.l. inni den, og det kan vel ta fyr tenker jeg.

Skrevet

Tror kanskje ikke du bør gjøre det når det er glør enda. Men du kan ta en bøtte av metall eller noe lignende, og koste det oppi der. Så kan du kaste det når det er blitt kaldt :)

Skrevet

Hun skriver jo at hun skal bruke en ASKEstøvsuger da, hue..

Skrevet

Tror kanskje ikke du bør gjøre det når det er glør enda. Men du kan ta en bøtte av metall eller noe lignende, og koste det oppi der. Så kan du kaste det når det er blitt kaldt :)

Ja ser ut som at det må bli slik.. :P

Skrevet

Det må IKKE være glør igjen når du støvsuger, selv med en askesuger. Askesuger har en fordi aske er så finstøvet og vil ødelegge en vanlig støvsuger over tid.

Vi fikk en gang et lite glør med i askesugeren. Dette var en slik askesuger uten egen motor, som da var koblet til vanlig støvsuger.

Det som skjedde var at gløret festet seg på filteret i asksugeren, og da gikk det raskt hull der. Gløret gikk gjennom filteret og hadde da fri vei til røret på den vanlige støvsugeren. Derfra havnet det ned i den vanlige støvsugerposen og hele støvsugeren tok fyr. Stua var røyklagt i løpet av sekunder og det var på håret at vi fikk lempet støvsugeren ut.

Skrevet

Det må IKKE være glør igjen når du støvsuger, selv med en askesuger. Askesuger har en fordi aske er så finstøvet og vil ødelegge en vanlig støvsuger over tid.

Vi fikk en gang et lite glør med i askesugeren. Dette var en slik askesuger uten egen motor, som da var koblet til vanlig støvsuger.

Det som skjedde var at gløret festet seg på filteret i asksugeren, og da gikk det raskt hull der. Gløret gikk gjennom filteret og hadde da fri vei til røret på den vanlige støvsugeren. Derfra havnet det ned i den vanlige støvsugerposen og hele støvsugeren tok fyr. Stua var røyklagt i løpet av sekunder og det var på håret at vi fikk lempet støvsugeren ut.

Oi hørtes skummelt ut :o

Jeg dropper hele askesugeren og graver det ut som jeg gjør. Men kanskje jeg bør kjøpe en bøtte å ha det i før jeg kaster det.

Skrevet

Man skal ikke suge aske med støvsugeren. En helt åpenbar årsak er at man ikke bør risikere at det er glør igjen, men om så asken har stått i seks måneder så kan man det ikke - asken er så finkornet at den trekker gjennom posen og ødelegger maskineriet. Snakker av erfaring :/

Anonym poster: ad6a3cd3a2072f5cbfe494a1dd55e1d8

Skrevet

Feieren sier "NEI! da kan det ta fyr i filteret:"

Anonym poster: 287a474e7336766e9544292056f6f57c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...