Gå til innhold

Hvor skadelig er det med røntgen?

Anbefalte innlegg

Etter nå fire uker med tannverk begynner jeg bli sliten å redd for paracett forbruket...

Har vært hos tannlege for to uker siden, men de klarte ikke se noe. Var også hos legen sist uke som heller ikke fant noe.

Har bestilt tannlege time i morgen med røntgen... :-/ er litt bekymret...

Fortsetter under...

http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/rontgenstraling-under-graviditet-28949.html

her står det litt nyttig hvis du klikker deg videre, det er vel som ved det meste som plager en under graviditeten at en må ta stilling til å utsette barnet for en mulig risiko eller ikke.

Personlig tror jeg at jeg godt kunne tatt røntgen hos tannlegen hvis jeg var så plaget at det gikk ut over livskvaliteten min eller at konsekvensene økonomisk og helsemessig ville bli sterkt påvirket av å vente til barnet var ute.

Ikke bekymre deg. Jeg jobber på tannlegekontor. Vi tar normalt ikke røntgen av gravide til tross for at alle undersøkelser viser at stråledosene er alt for lave til å gi noe som helst skader, men vil gjerne være på sikre siden. Opplys hvilken uke du er. De tar ikke flere bilder enn nødvendig. Se til at du får blyforkle, ikke bare krage.

:-(

Akkurat kommet hjem fra tannlege besøk, ble tatt 6 bilder og resultatet var at de ikke fant noe!!!! Arg!!!

Så da har jeg utsatt babyen for unødvendig stråling OG må fortsette med smertestillende :-( syns dette var utrolig trist :-(

Jobber 'med røntgen' og kan si at for den lille i magen betyr det ingenting at du tar bilder oppe i munnen! Røntgen strålene spretter ikke ned i magen din :)

Med tanke på tannverken. Hva med å bytte tannkrem til Zendium? Jeg var hos tannlegen og sikker på at jeg hadde hull ble tatt ekstra bilder, men null hull. Bytt til Zendium sa tannlegen, den er uten såpe stoffer osv, og det funka for meg.

Jobber 'med røntgen' og kan si at for den lille i magen betyr det ingenting at du tar bilder oppe i munnen! Røntgen strålene spretter ikke ned i magen din :)

Med tanke på tannverken. Hva med å bytte tannkrem til Zendium? Jeg var hos tannlegen og sikker på at jeg hadde hull ble tatt ekstra bilder, men null hull. Bytt til Zendium sa tannlegen, den er uten såpe stoffer osv, og det funka for meg.

Ja, kjøpte i dag. Men kan ikke forstå at det skal gjøre å vondt i munnen uten grunn :( skal til legen i morra, da paracett ikke lenger tar bort smerten.

Skal forresten ikke bekymre meg for strålingen da :) takk!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...