Gå til innhold

Når begynte dere med middag?

Anbefalte innlegg

Når begynte dere med middag til de små? Datteren vår er straks 7 måneder og spiser grøt på morgenen og på kvelden. I mellom får hun frukt og gjerne litt frukt etter grøten. Utennom får hun pupp. Har most vår middag, men hun brekker seg og spytter ut alt med klumper/som ikke er like tynt som grøten.

Har noen opplevd noe lignende og som har noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143994241-n%C3%A5r-begynte-dere-med-middag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min var grådig og begynte ved 6 mnd alder å få;

7 - grøt

8 - melk

11-12 - brødskive + melk

15 - middag + melk

18 - grøt

10 - melk på sengekanten

Ja, glemte å få med meg resten av spørsmålene.

Vår likte og liker ikke middagene jeg lager (takk for komplementet), så hun få ingenting hjemmelaget enda. Jeg gir middagsglass. De skal jo ikke ha noe særlig med biter før de får tenner, ca 8 mnd..

Vår jente HATET biter frem til hun fikk tenner og en skalk å gnage på.

Lager du tynn grøt bare? Eller mener du finmost? For maten skal i den alderen så og si bare smakes på og svelges. Biter og godkjenning av biter i munnen kommer etterhvert.

Men noen babyer er litt "trege" på det området. Altså, de er kanskje ikke klar for noe som har biter i seg.

Det gikk mye i fruktmos og grøt de første mnd før hun fikk smake mer og mer. I begynnelsen spyttet hun mye ut og spiste mer etterhvert. Er en tilvenningsprosess å "spise" og ikke bare drikke maten :)

Ta dere god tid! Se an barnet om det har behov for mer fast føde, prøv et "kjøpeglass" med finmost mat bare for å se (her er HIPP og Nestlè sine best likt)

Håper det var et litt mer utfyllende/hjelpende svar enn mitt forrige ;)

Og en liten notis til slutt; vår spiser det hun får holde selv :)

Hadde håpet på et varsel når jeg fikk svar.. Den gang ei ;) Lager grøten litt tykk, bruker nesten bare kjøpegrøt da hun har spyttet ut de gangene jeg har laget selv. Grøten er tykkere enn fruktmosen. Har gitt henne en skalk, men da satte hun det i halsen. Så tar en liten pause før vi tilbyr igjen :)

Har prøvd med middagsglass, men hun brekker seg av de og.. Fin moser all hjemmelaget mat med stavmikseren, men lite hjelp. Skal prøve igjen i kveld.

Har prøvd å gi henne disse ellas kitchen posene, men hun tygger bare på tuten. Hun nekter flaske så er nok derfor hun ikke skjønner hvordan det fungerer. Posene går heldigvis ned, bruker skje og da kaster hun det i seg :)

Vi startet med smaking på grøt da hun ble 4 mnd, trodde hun var sulten da hun våknet alt for mange ganger på natta. Tror det heller var endringer i sovemønsteret ;) Så hun er vant med grøt og fruktpuré. Elsker det :)

Endret av Maibabyenmin

Her har lille frøken på 6 mnd fått grønnsaksmos i litt over 1 mnd. Jeg lager alt selv f.eks gulrot+ potet+ litt MME eller brokkoli+potet+ litt MME etc. Lager også avokadomos og div fruktmos. Moser det helt glatt med stavmikseren. Hun elsker det! Får du klumper/ biter i maten selv om du bruker stavmikser? Grønnsaks-/ fruktmosen hun får en like glatt som grøten.

Ja, men har faktisk fått en annen jeg skal prøve. Går kanskje litt bedre da :) har laget mye fruktmos som hun elsker, men da altså ikke middag. Har laget ren gulrot- og brokkolimos, men da har hun spyttet det ut igjen. De blir liksom litt grovere enn gulrot på glass..

Men! I dag spiste hun noen skjeer med kyllinggryte fra hipp. Så da blir det å lage noe lignende her hjemme og satse på at hun liker det :)

Annonse

Ja, det er vel bare å prøve seg fram :) Grønnsaksmosen blir litt mildere på smak hvis du blander med potet og litt mme eller morsmelk, enn hvis du bare moser gulrot eller brokkoli. Kanskje stavmikseren din er litt dårlig siden du ikke får mosen helt glatt. Lykke til:)

Får prøve meg litt frem i morgen :) men du blander ikke mm i det som skal fryses? Da blir vel maten ganske flytende? :) ja, tror uansett jeg klarte. Å slite ut motoren på den da jeg holdt på med et lite prosjekt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...