Gå til innhold

hva syns dere :)?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Flott skrevet, er det din blogg? Her strever vi motstrøms om dagen, siden vi har ettåringen i delt barnehageplass, og regnet med halv kontantstøtte på 2500 kr/mnd første halvåret, litt mindre det neste. Og når man velger lavest mulige antall timer pr uke, tror man jo naivt at man er berettiget halv kontantstøtte... Men nei, regelen sier under 20 timer pr uke, men minste mulige plass hos oss er på 22,5 time. Barnehage, kommune og NAV er like strenge, og vi mister vår rett :(

Jeg venter nå mitt fjerde barn, og er ganske sikker på at ettåringer er svært ulike, med ulike behov. At noen takler full plass og fulle dager godt, tror jeg på, men med moderasjon. De blir veldig slitne. At andre barn har det bedre hjemme hos mor eller far det andre leveåret sitt, er jeg helt sikker på. Vi har valgt delt plass på alle tre til nå, fordi jeg har mulighet til å jobbe deltid, og syns vel det fungerer fint. Men jeg merker på minsten de dagene han er full dag, at han er sliten. Da er jeg glad han skal være hjemme dagen etterpå, med lavere tempo :)

Hva jeg syns? Jeg syns kontantstøtten er et godt bidrag til å kunne velge hva man syns er best for sitt barn og sin familie. Men jeg syns reglene er feil, og at man ikke har et reelt valg om man velger deltid for barnet. Delt plass forsvinner forøvrig straks, det er ikke ønsket av samfunnet å ha barn så lite i barnehage... Men det er en annen debatt....

Skrevet

Hei! Flott skrevet, er det din blogg? Her strever vi motstrøms om dagen, siden vi har ettåringen i delt barnehageplass, og regnet med halv kontantstøtte på 2500 kr/mnd første halvåret, litt mindre det neste. Og når man velger lavest mulige antall timer pr uke, tror man jo naivt at man er berettiget halv kontantstøtte... Men nei, regelen sier under 20 timer pr uke, men minste mulige plass hos oss er på 22,5 time. Barnehage, kommune og NAV er like strenge, og vi mister vår rett :(

Jeg venter nå mitt fjerde barn, og er ganske sikker på at ettåringer er svært ulike, med ulike behov. At noen takler full plass og fulle dager godt, tror jeg på, men med moderasjon. De blir veldig slitne. At andre barn har det bedre hjemme hos mor eller far det andre leveåret sitt, er jeg helt sikker på. Vi har valgt delt plass på alle tre til nå, fordi jeg har mulighet til å jobbe deltid, og syns vel det fungerer fint. Men jeg merker på minsten de dagene han er full dag, at han er sliten. Da er jeg glad han skal være hjemme dagen etterpå, med lavere tempo :)

Hva jeg syns? Jeg syns kontantstøtten er et godt bidrag til å kunne velge hva man syns er best for sitt barn og sin familie. Men jeg syns reglene er feil, og at man ikke har et reelt valg om man velger deltid for barnet. Delt plass forsvinner forøvrig straks, det er ikke ønsket av samfunnet å ha barn så lite i barnehage... Men det er en annen debatt....

hei

enig med deg.

nei det er ikke jeg som har skrevet, men jeg syns det var så flott skrevet og så viktig å tenke på.. dette blir første barn på meg (manen min hadde sønnen sin hos dagmamma fra han var 1 til 2 og så barne hage) og jeg syns det er mye å sette seg inni og vanskelig å bestemme seg ;)

Skrevet

Jeg synes kontantstøtten er et flott gode, og skjønner ikke hvorfor så mange er i mot den. Ønsker man ikke å ha barnet hjemme utover permisjonen, er det jo ens eget valg. MEn jeg synes det er kjempeflott at man kan få litt igjen for å spare staten for den kostnaden det er å ha barnet i barnehage, dersom man velger å ha barnet hjemme lenger. Da blir det også enklere å få det til å gå rundt, dersom man ønsker å ha barnet lenger hjemme.

det jeg derimot synes er utrolig teit, er måten de regner timer på, spesielt nå når de har gjort det om til å være enten 50% eller 100%. Ettersom de fleste barnehager har åpent så lange dager at det overstiger 50% "kontantstøttetimer" selv om man bare har barnet 40% i barnehage, synes jeg det er en råtten måte å slu seg unna å betale på for staten.

Jeg synes det er flott at noen velger å være lenger hjemme med barnet, og for de ungene som er klare for det, er det flott med barnehage.

JA til valgfriheten, sier jeg. Jeg er mer enn lei nok av at staten skal bestemme hvordan vi skal leve livet vårt... :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...