Gå til innhold

Jeg skal på visning på en utleieleiliget i dag, og vil så gjerne ha den.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å flytte fra samboeren min, og må leie en leilighet. Men det er så utrolig mange på visning. Jeg VIL ha denne leiligheten. Hvordan overbevise utleier om at jeg er den perfekte leieboer?

Anonym poster: fa89fe9b4891f1eed012a4719d975c15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øyekontakt, fast håndtrykk, rett i ryggen, smil. Vis at du er oppriktig intetessert, og påpek gjerne at beliggenhet i rolig område og voksne, fornuftige huseiere gjør at du anser dette som mer atraktivt enn de andre leilighetene du har under vurdering.

Husk å være høflig, still spørsmål som gjør at de husker deg. Spør om du skal ta av sko, eller tørk godt av skoene og ikke vals inn selv om andre gjør det. Ikke ha på for mye parfyme og sminke, men vær ren og pen. Fremstå som ryddig, renslig og ordentlig.

Gi komplimenter for valg av gulv, veggfarge, eller noe annet du liker. Si at de har god smak og at du ser for deg at du og ditt ville passe rett inn. Her blir det ikke vanskelig å føle seg hjemme. :)

Skrevet

Tusen takk. Masse gode råd her. Kjenner at jeg ville leid ut til en slik person som du beskriver. Denne personen skal jeg være i kveld;-) HI

Øyekontakt, fast håndtrykk, rett i ryggen, smil. Vis at du er oppriktig intetessert, og påpek gjerne at beliggenhet i rolig område og voksne, fornuftige huseiere gjør at du anser dette som mer atraktivt enn de andre leilighetene du har under vurdering.

Husk å være høflig, still spørsmål som gjør at de husker deg. Spør om du skal ta av sko, eller tørk godt av skoene og ikke vals inn selv om andre gjør det. Ikke ha på for mye parfyme og sminke, men vær ren og pen. Fremstå som ryddig, renslig og ordentlig.

Gi komplimenter for valg av gulv, veggfarge, eller noe annet du liker. Si at de har god smak og at du ser for deg at du og ditt ville passe rett inn. Her blir det ikke vanskelig å føle seg hjemme. :)

Skrevet

Og viktigst av alt: ha betalingsevnen i orden og gjerne referanser.

Skrevet

Betalingsevnen er det ikke noe galt med, men har aldri leid en leilighet før (i en alder av 39 år - har alltid eid), så sliter med referanser. Men de kan ringe arbeidgiver som kan legge inn noen godord;-)

Skrevet

Ja men da har du jo arbeidsgiver som referanse. Funker bra det :)

Skrevet
Betalingsevnen er det ikke noe galt med, men har aldri leid en leilighet før (i en alder av 39 år - har alltid eid), så sliter med referanser. Men de kan ringe arbeidgiver som kan legge inn noen godord;-)

Siden du aldrig har leid så kan du prate med din konsulent i banken om du eventuellt har hatt huslån kanskje hun kan verifisere bet evnen din :)

Skrevet

Vil tro at siden du er 39 år så ligger du antagelig godt ann, siden utleiger ser på deg som "voksen" og at du antagelig har fast jobb ol. Unge festløver med dårlig betalingsevne er jo utleigers verste marerrit :D

Skrevet

Eller gjør som vi gjorde en gang for noen år siden. Var på visning på en leilighet vi veldig, veldig gjerne ville ha. Men det var ca. 30 andre der samtidig ( det var helt stappfullt ). Vi trodde ikke det var håp i havet. Men etter visningen sendte vi en mail til utleier hvor vi skrøt veldig av leiligheten og sa at vi var villige til å betale 500 kr mer i mnd enn det husleien egentlig var.

Vi fikk svar med en gang om at det var vi som fikk flytte inn :)

Anonym poster: 41019c284359112ae64b9d629a64ed4b

Skrevet

Eller gjør som vi gjorde en gang for noen år siden. Var på visning på en leilighet vi veldig, veldig gjerne ville ha. Men det var ca. 30 andre der samtidig ( det var helt stappfullt ). Vi trodde ikke det var håp i havet. Men etter visningen sendte vi en mail til utleier hvor vi skrøt veldig av leiligheten og sa at vi var villige til å betale 500 kr mer i mnd enn det husleien egentlig var.

Jeg leier ut og det er sjelden vi går for de som sier de kan betale mer i mnd. Dette fordi disse ofte er mer "desperate" etter et sted å bo, og ikke er så nøye på hvordan og hvor leiligheten er. Ofte er det da større sjans for at de ønsker å flytte til en annen leiligheten når ting har roet seg for de. Dessuten er det oftere at det blir rot med husleien da de føler at de betaler 500 kr i mnd "for mye" da leieprisen i utgpkt var lavere. Så når de da får trøbbel med en regning etc unngår de å betale husleien siden de likevel har betalt så mye tidligere,,

Sier ikke at du over er sånn, men dette er hva jeg har erfart.. Klok av skade nå og leier ut til den prisen jeg har satt i annonsen. Hverken mer eller mindre:)

Skrevet

Oppdater oss gjerne på hvordan du følte at det gikk. :)

Skrevet

Har inntrykk av at de fleste uleiere er ute etter stabilitet, altså å leie ut til noen som ikke flytter igjen med en gang, så det viktigste er vel å gi uttrykk for at du liker leiligheten godt, som flere har sagt her.

Anonym poster: d862a1e4030e9c839ca727f4feeff810

Skrevet

Bare vær deg selv og si det som det er st du veldig gjerne vil ha leil. Har så og si alltid fått de leil jeg har vært og sett på og vil ha.

Skrevet

Når vi var på visning på en utleie leilighet vi veldig gjerne ville ha, gjorde vi alt det musemorbr/ sier, pluss at vi skrev en melding noen dager etterpå. Husker ikke helt hva vi sa, men da fikk vi gjennopptatt kontakten med eieren, og vi endte med å få leiligheten :)

Anonym poster: b92f6b931d34a110817f77071a25a8d2

Skrevet

Hehe nei det var ikke tilfellet med oss gitt. Dette var en leilighet på beste vestkant i Oslo som vi veldig gjerne ville ha. Har nå bodd her i 4 år og har betalt hver mnd når vi skal.

Så mitt tips er fortsatt å prøve deg på det :)

Skrevet (endret)

Jeg leier ut og det er sjelden vi går for de som sier de kan betale mer i mnd. Dette fordi disse ofte er mer "desperate" etter et sted å bo, og ikke er så nøye på hvordan og hvor leiligheten er. Ofte er det da større sjans for at de ønsker å flytte til en annen leiligheten når ting har roet seg for de. Dessuten er det oftere at det blir rot med husleien da de føler at de betaler 500 kr i mnd "for mye" da leieprisen i utgpkt var lavere. Så når de da får trøbbel med en regning etc unngår de å betale husleien siden de likevel har betalt så mye tidligere,,

Sier ikke at du over er sånn, men dette er hva jeg har erfart.. Klok av skade nå og leier ut til den prisen jeg har satt i annonsen. Hverken mer eller mindre:)

Enig. Man byr ikke over fastsatt sum på utleie. Dette er en uting som er med på å forverre boligsituasjonen i dissse dager. Jeg ville aldri tatt leietakere som lager budrunde seriøst, og det har mine husverter alltid sagt ifra om også. Det står en sum i prospektet, ferdig. Jeg hadde aldri i verden tatt en huseier som tillater budrunde seriøst heller for den saks skyld!

Endret av LilleFie
Skrevet (endret)

Vi fikk nettopp drømmeboligen (og vi har hund i tillegg) i en budrunde med iallefall 30 stk på visning. Dette dreier seg om en kårbolig på to etasjer på et småbruk med strand praktisk talt som hage, så det var enorm interesse..

Jeg tror vi fikk den fordi vi kom punktlig til avtalt visning, vi hilste på utleiere med fast håndtrykk, inkluderte dattra dems med i samtalen og lærte henne om hunden vår når hun spurte, vi sa vi ønska å hjelpe til på gården med brøyting og gressklipping, samt maling av driftsbygning osv. dersom det var ønsket (og ja, vi storkoser oss med utearbeid så det var en stor grunn til hvorfor vi vil bo på gård), jeg viste til at jeg har hest på stall i nærheten og at jeg har familie som bor her. Jeg sa også at jeg var int i å pusse opp enkelte rom hvis det var greit. Vi hadde to gode referanser og etter to dager var kåken vår :) Bare smil og vær hyggelig og ydmyk! Takk dem for at du fikk muligheten til å komme og se :) Masse lykke til!

Endret av LilleFie
Skrevet

Da har jeg vært på visning, men det var jo ikke utleier som holdt visningen. Han jobbet på nordsjøen, og var ikke hjemme for tiden. Det var sikkert 20 andre mennesker innom når jeg var der, så litt vanskelig å få snakket med hun som holdt visningen. Men sendte han en hyggelig mail da jeg kom hjem, og håper på det beste. Tusen takk for gode tips og råd;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...