Honningmelon Skrevet 26. november 2012 #1 Skrevet 26. november 2012 Jeg er gradert sykmeldt, men i dag skulle jeg egentlig vært på jobb. Det ene barnet mitt er sykt, så jeg måtte bli hjemme med sykt barn i dag. Da sier arbeidsgiver at jeg enten må jobbe inn igjen denne dagen senere, eller få sykmelding for denne dagen. Sykmelding kan jeg jo ikke få, pga at det er jo ikke jeg som er syk. Og sykt-barn-dager er jo noe eget, som ikke har noe med min sykmld. å gjøre. Så jeg mener jo at jeg har lovlig fravær med sykt barn, som jeg ikke trenger å jobbe inn. Mener også at jeg har lest det her inne før. NAV sier også at sykt barn er dager jeg kan ta ut helt uavhengig av min sykmeld. og som jeg ikke trenger å jobbe inn igjen. Er dette rett? Og står det noen plass, som jeg kan vise til? Jeg finner ikke noe om det.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #2 Skrevet 26. november 2012 Jeg vet ikke hvor det står, men har også fått vite det samme som arbeidsgiveren din. Det samme gjelder om du er syk en dag selv. Om det er riktig, garanterer jeg ikke, men arbeidsplassen min har samme regelen. Anonym poster: bba648d30e507df0de63c717870097e2
Miamimom Skrevet 26. november 2012 #3 Skrevet 26. november 2012 Du har rett! Du får be arbgiver gi deg hjemmel for det hun sier, det er på henne bevisbyrden ligger. Hun blander sikkert sykt barn og egenmelding. Egenmelding kan ikke benyttes ved gradert sykemelding. Sykt barn har ingenting med din sykdom å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #4 Skrevet 26. november 2012 Du kan få sykmelding på barnet. Anonym poster: bb099034d67c723a727ff0c7cc52b4ee
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #5 Skrevet 26. november 2012 Du kan få sykmelding på barnet. Anonym poster: bb099034d67c723a727ff0c7cc52b4ee Man kan aldri få sykemelding på barnet. Enten må man bruke sykt-barn dag eller søke pleiepenger. Sykemelding får man kun om man selv er syk. Hvorfor svarer du på ting du ikke vet?? Anonym poster: 1cdfd41737dc853640012c39dbb1ae81
mbea Skrevet 26. november 2012 #6 Skrevet 26. november 2012 Jeg vil tro at sykt barn er helt uavhengig fra de andre syke dagene. OG har aldri blitt bedt om å jobbe dem inn igjen dersom jeg var gradert sykemeldt. Be arb giver vise til lov verket her, og send skriftlig email til nav med dette spørsmålet. Nav svarer typisk på 24 timer på email.. tar litt tid, men da har du noe skriftlig å vise til for arb. giveren din. Er mangen ledere som ikke kan alle reglene, for eksempel, mannen min har i 2012 vært borte 10 dager, fordelt mellom egenmelding og sykt barn. Fikk da beskjed om at han hadde brukt opp alle egenmeldinger og sykt barn. Vi spurte om lovgivning, og spurte om det ikke var 12 dager (4*3) for egenmelding, og 10 for barn. De fant bare lovgivning som støttet vår oppfatning, og nå har han flere dager igjen, dersom han eller jenta vår skal bli syk.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #7 Skrevet 26. november 2012 Du har rett. Arbeidsgiver tar feil. Sykt barn-dager er helt fristilt fra din egen sykdom. Dette er regulert i Arbeidsmiljølovens §12-9 og Folketrygdlovens §9-5. Det er dessuten kun fra fjerde sykt barn-dag at arbeidsgiver kan be om dokumentasjon (legeerklæring) på barnets sykdom. Anonym poster: 1d4cda084774600f56645c58b2bc4809
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #8 Skrevet 26. november 2012 Du kan få sykmelding på barnet. Anonym poster: bb099034d67c723a727ff0c7cc52b4ee Man kan aldri få sykemelding på barnet. Enten må man bruke sykt-barn dag eller søke pleiepenger. Sykemelding får man kun om man selv er syk. Hvorfor svarer du på ting du ikke vet?? Anonym poster: 1cdfd41737dc853640012c39dbb1ae81 Selvfølgelig kan du få sykemelding på barnet! Arbeidsgiver kan kreve det fra fjerde dagen du er hjemme med sykt barn. Da må du gå til lege og få en legeattest på at barnet faktisk er sykt og trenger en forelder hjemme hos seg og arbeidsgiver må fortsette å betale ut omsorgepenger. Om arbeidsgiver mistenker skulk kan det altså forlange en sykemelding fra lege, så det vet at barnet faktisk er sykt. Men du kan selvfølgelig ikke selv sykemeldes pga sykt barn, var kanskje det du mente? Anonym poster: 854ecafdfb9df8f2c4873a73ed5643b1
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #9 Skrevet 26. november 2012 Å be en arbeidstaker med gradert sykemelding arbeide inn sykt barn dager blir jo i prinsippet det samme om en med vanlig arbeidstid arbeide inn sykt barn dager. Hvorfor skal reglene være annerledes for de med gradert sykemelding? Hva om man hadde gradert sykemelding fordi man fikk behandling for en sykdom som gjorde at man ikke kunne jobbe fullt i en periode. Skal da det å være hjemme med et sykt barn en dag bestemme når man skal kunne behandles fordi det er derfor man er gradert sykemeldt? Jeg kan ikke reglene her, men er må si jeg er lettere sjokkert hvis arbeidsgiver her har rett. Han må jo mene egenmeldingsdager.... Anonym poster: 9a31d1b8bcdd6fec6ec4fe3d62785208
Gjest Sekretøsa Skrevet 26. november 2012 #10 Skrevet 26. november 2012 Du har rett på å bruke syktbarn-dag selvom du er sykemeldt. Hadde det vært deg selv, så hadde hun hatt rett
Honningmelon Skrevet 26. november 2012 Forfatter #11 Skrevet 26. november 2012 Takk for alle svar! NAV er jo enig med meg de og, så saken er jo forholdsvis grei. Men, arbeidsgiver måtte visst undersøke det selv alikevel, med en annen person på arbeidsplassen. Tror neppe hun får noe mer svar der, men. Er frustrerende når arbeidsgiver bare slenger ut noe uten at hun egentlig vet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå